Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fortsättningstråd från långa avstånd ang. BARF  (läst 2745 gånger)

palledansk

• Värmland
Fortsättningstråd från långa avstånd ang. BARF
« skrivet: 13 nov-09 kl 09:17 »
lilla sophie:
"det står i en hel del litteratur och man har hittills varken sett hundar som utfodras med barf med sådana problem eller observerat vilda djur som dog pga magomvridning. fenomenet som sådant har varit okänd före torrfodrets tid och spannmålet i torrfodret anges som orsak till detta"

Vilken litteratur?

Påståendet stämmer inte, sitter m skadestatistik fr ett försäkringsbolag där två hundar haft magomvridning, känner bägge hundarna mycket väl, den ena är min och vid det tillfället BARFAde vi inte. Den andra hunden som jag också känner mycket väl BARFade vid den tidpunkt hon fick magomvridning - hade BARFat från första tuggan.
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Existens?

• Gäst
SV: Fortsättningstråd från långa avstånd ang. BARF
« Svar #1 skrivet: 13 nov-09 kl 09:33 »
Vad, överhuvudtaget, är det som skulle vara så farligt med spannmål till hundar??
Kan nån ge en vettig förklaring till det?
Liksom vi är de enkelmagade djur, vi äter dagligen spannmål med god aptit, ju modernare man är, ju mer fullkorn dessutom.
Här äter dom med god aptit grismaten som spills ut, den består enbart av spannmål.. Ingen som tar skada av det.

Överlag tycker jag det är en massa onödig upphetsning över allt dom av nån anledning inte skulle tåla.

Hundar är ju egentligen ena riktiga äckel-päckel, hittar dom nåt gammalt ruttet ute i skogen så smakar dom gladeligt på det, oftast slinker det ner. Visar det sig att det var för häftigt så kommer det upp igen efter en stund, inget mer med det.
Så att dom skulle bli akut dåliga av nån av de existerande hundmats-sorterna har jag väldigt svårt att se.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 13 nov-09 kl 10:09 »
Hundar är ju egentligen ena riktiga äckel-päckel, hittar dom nåt gammalt ruttet ute i skogen så smakar dom gladeligt på det, oftast slinker det ner. Visar det sig att det var för häftigt så kommer det upp igen efter en stund, inget mer med det.

nog är de äckliga (ibland otroligt skit-äckliga), men om de käkar ute är en uppfostringsfråga ;)

Här äter dom med god aptit grismaten som spills ut, den består enbart av spannmål.. Ingen som tar skada av det.

vet en del oseriösa uppfödare som matar sina hundar enbart med grisfoder. magarna är alltid svällda, skiten bara sprutar ur dem, så inte är det nån nyttigt.

Vilken litteratur?

jag antecknar tyvärr inte vad jag läser i vilken litteratur, men jag har i princip enbart läst tysk litteratur och sen slank det väl med någon engelskspråkig också.

Den andra hunden som jag också känner mycket väl BARFade vid den tidpunkt hon fick magomvridning - hade BARFat från första tuggan.

jag kan som sagt enbart återge det jag har läst och teorierna verkade vara vettiga och jag märker ju skillnad på våra tre hundar sen vi slutade med torrfoder. att man barfar har dock inget med att göra att man inte ger spannmål, det är många som gör det även när de barfar. varför vet jag inte. men att barfa skydda naturligtvis inte mot magomvridning enligt det jag har läst utan att se till att kosten är spannmålsfri. jag hoppas dock att det gick bra för båda hundar i ditt exempel, vad de nu fick för mat.

Vad, överhuvudtaget, är det som skulle vara så farligt med spannmål till hundar??
Kan nån ge en vettig förklaring till det?

bara i all korthet innan jag ska till bussen, finns ju en hel del som brukar diskuteras i det hela. hundarnas matsmältningssystem är ju iaf väldigt kort och att mata spannmål gör att maten passerar snabbare än annars vilket resulterar i att hunden inte kan tillgodogöra sig födan på samma sätt och att skita ut foder som de annars kunde ha haft nytta av en bit längre är ju inte positivt iaf. samtidigt gör spannmålet att det inte produceras tillräckligt med magsyra i hunden magsäck, så att smältningen är ännu sämre (ännu mer otillgodogjort bajsas ut). resten måste jag skjuta fram till efter jobbet, det hinner jag inte nu.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 13 nov-09 kl 14:32 »
Att BARFA kontra spannmålsutfodra påverkar i stor synbarhet det som kommer ut där bak. Med spannmålsbaserat foder blir högarna tre ggr :o :o så stora. Tyder på dålig förbränning + tillverkarnas list för att sälja mer foder. Dessutom har jag aldrig sett en Barfad hund med dålig mage.
Att säga att hundar har "äckliga" vanor är väl snarast okunskap? Hundar äter gärna kadaver som är lite lagom medfaret, för att matsmältningen funkar bättre då. (Det är därför vi hängmörar kött och steker eller kokar)
Att jämföra med människor är inte heller helt relevant, men man vet att för mycket spannmål i vår mat också leder till hälsoproblem. Gluten intolerans t.ex. Att den ökade så drastiskt på barn under 70-80-talet tros ju bero på att man gav spannmålsbaserad välling så tidigt i åldrarna. Dessutom lägger vi gärna på oss!!! med hög andel spannmål i maten, samma anledning som man ger det till kor, får och grisar. För att skynda på tillväxten. Grisar mår för övrigt också bättre av en mer varierad kost än enbart spannmål (de älskar enslige t.ex)
Hunden reagerar på samma sätt, växer fort och får då samma problem som man har med vissa ko/fårraser, att deras skelett blir försvagat. Syns tydligt på ex.vis kycklinguppfödning. Får kycklingen, som utsatts för intensiv uppfödning, leva några veckor för länge (efter det ultimata slaktdatumet) håller inte benen. Den kan inte bära sin egen tyngd.
Spannmål är visst nyttigt, i små mängder men den mängd vi och våra djur stoppar i sig nu för tiden har aldrig förekommit tidigare i historien. Problemet är att det är väldigt stora mängder i många hundmats sorter. Hundar ska ha en viss del vegetabilier, då de är lite allätare (köttet ska dock vara ledande), det är därför när man låter dem, som de med glädje käkar mage med innehåll hos slaktade djur.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 nov-09 kl 22:47 »
Tja, då är det väl bara våra hundar här som är konstiga, som mår utmärkt och skiter helt normala högar med lagom konsistens, fast dom lever på vanlig hundmat.

Jag kommer aldrig att förstå varför Barf-ivrarna är så otroligt fixerade vid att just den metoden är den allena saliggörande, och vägrar acceptera att även hundar med annan utfodring kan må bra.
Samma sak på varenda forum, när denna fråga kommer upp.

Så jag lägger redan här ner denna diskussion, för jag vet vart den kommer att hamna.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 14 nov-09 kl 16:36 »
Jag ser det inte som en fråga om att det finns hundar som kan må bra av "vanligt" foder. Jag ser det mer som att man försöker ge hunden så varglik föda som möjligt, eftersom hunden är ca 99% varg.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 14 nov-09 kl 16:58 »
Eftersom jag okunnigt tycker att det ser ut som om ni argumenterar om en meningslös bokstavskombination så måste jag ju fråga, -vad är Barf???
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Birgit

« Svar #7 skrivet: 14 nov-09 kl 17:39 »
http://www.barfworld.com/
Från en tidigare länk om BARF.

Du ger hunden rått kött, ben, inälvor m.m.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 17 nov-09 kl 16:36 »
Tja, då är det väl bara våra hundar här som är konstiga, som mår utmärkt och skiter helt normala högar med lagom konsistens, fast dom lever på vanlig hundmat.

har du matat nåt annat nån gång för att kunna jämföra vad normalt är och hur dina hundar skulle må egentligen med "normal" dvs naturlig föda?

bara att jämföra tf med färskfoder är ju en otrolig skillnad och då bajs brukar vara ett bra mått så står bajsa jättehögar två gånger per runda när de matas tf mot bajsa en gång max två om dan, lite mindre högar, med färskfoder (visserligen med lite spannmål i, men iaf ingen vete).
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

BK

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 23 jan-10 kl 23:31 »
Eftersom jag okunnigt tycker att det ser ut som om ni argumenterar om en meningslös bokstavskombination så måste jag ju fråga, -vad är Barf???
Biologisk Anpassad Rå Fäda, eller Bone And Raw Food....
Dvs, man försöker att sätta i hop en kost som är så lik som möjligt, det vi tror att en hund (eller katt eller annat djur) äter i vilt tillstånd.

austlich

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jan-10 kl 23:39 »
har du matat nåt annat nån gång för att kunna jämföra vad normalt är och hur dina hundar skulle må egentligen med "normal" dvs naturlig föda?

bara att jämföra tf med färskfoder är ju en otrolig skillnad och då bajs brukar vara ett bra mått så står bajsa jättehögar två gånger per runda när de matas tf mot bajsa en gång max två om dan, lite mindre högar, med färskfoder (visserligen med lite spannmål i, men iaf ingen vete).

Då undrar jag direkt vad det är för dåligt tf du ger dina hundar? Min hund har alltid gått på tf och mängden bajs varierar beroende på vad man köper för tf. När jag en period körde på ett billigare foder så bajsade han nästan varje promenad på dagen. Nu när jag kör på ett bättre foder så bajsar han max två gånger om dagen.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 29 apr-10 kl 07:04 »
Citera
Då undrar jag direkt vad det är för dåligt tf du ger dina hundar? Min hund har alltid gått på tf och mängden bajs varierar beroende på vad man köper för tf.
Och själv har du testat BARF????? Som jämförelse?
Tandhälsan är också mycket god hos barfade hundar. Vi har aldrig någonsin haft tandsten på våra t.ex. Inte dålig andedräkt heller.
+ Att barf-föda ger hunden sysselsättning. Den får tugga ordentligt. Mina hundar är fullständigt ointresserade av färdigköpta tuggben. De får ju det behovet tillfredsställt när de äter. Kanske något för de med stressade hundar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser