Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa vattenpump  (läst 4977 gånger)

evamarta

• Skåne
Köpa vattenpump
« skrivet: 12 nov-09 kl 17:02 »
Min vattenpump gick sönder. En tjusig Valco som kostar jättemycket.
Nu har jag hittat betydligt billigare pumpar på Clas Ohlson, till exempel.
Kan det vara något?
Vad ska jag tänka på när jag väljer pump?
Tips!!??

EvaMärta
evamarta@live.se
0767-933525

Johannes

• Gäst
SV: Köpa vattenpump
« Svar #1 skrivet: 12 nov-09 kl 20:04 »

Var sitter eller står pumpen?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 12 nov-09 kl 21:35 »
I princip så skall det inte vara några större problem att köpa ett billigare märke som har samma kapacitet som orginalet.
Men risken att det billigare märket är sämre och rasar tidigare är större.
Men inte helt säkert.

Jag skulle titta efter pumpar där man kan byta motor/pumphus utan att vara låst vid att få rätt av respektive del.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 12 nov-09 kl 23:11 »
Om du tänker köpa en pumpautomat där trycktank och pump är hopbyggda till en enhet, så finns det en del vanliga grova misstag som tillverkarna gör - jag har sett det på både billiga och dyra pumpar - och som man bör undvika:

1) Trycktanken sitter ju vanligtvis ihop med pumpen på två sätt: dels är pumpen eller motorn fastskruvad i fästen som är fastsvetsade på trycktanken, och dels är de förbundna med en slang som vanligtvis är omspunnen med ståltråd.
Om det nu finns elektrisk förbindelse båda de vägarna så är risken stor att det blir galvanisk korrosion som får antingen tanken eller någon del i pumpen att korrodera sönder i förtid. För att undvika det måste det finnas elektrisk isolering på åtminstone det ena stället - alltså antingen någon plastdel inlagd i fästet för pumpen (t ex plast- eller gummimellanlägg mellan motorfötterna och tanken samt plastbrickor under skruvskallarna) eller också någon isolation vid slangen (t ex en kopplingsdel av plast).

2) Pressostaten (tryckströmbrytaren) bör stå rakt upp, så att dess vattenanslutning pekar nedåt. Det är speciellt viktigt om det följer med sand och andra partiklar med brunnsvattnet. Om pressostaten är monterad åt sidan så blir det så småningom fullt med sand och skräp mellan membranet och kåpan utanför membranet, och då fungerar tryckregleringen inte längre som den ska. Om pumpen verkar bra i övrigt och det bara är pressostatmontaget som inte är bra, så går det förstås att lösa genom att sätta dit en vinklad nippel emellan.

3) Många pressostater är egentligen inte gjorda för att bryta s k induktiv last, som ju de elmotorer som används till vattenpumpar är i allra högsta grad. Det gör att det blir kraftiga ljusbågar mellan kontakterna varje gång pressostaten slår ifrån, vilket dels orsakar radiostörningar och dels bränner sönder kontakterna i förtid. För att undvika detta kan man koppla in gnistsläckare (s k varistorer eller RC-nät) parallellt med varje kontakt.

Har du förresten kollat vad som har gått sönder på den dyra Valco-pumpen och vad det finns för möjligheter att få tag i reservdelar och reparera den? Om det verkar möjligt - men tidskrävande - att reparera den så kan ju en möjlighet vara att du köper billigast möjliga pump bara för att klara dig under reparationstiden och sedan ställer du den billiga pumpen i reserv.

evamarta

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 nov-09 kl 19:59 »
Tack för det!
Jag skulle gärna ha en pump med utbytbara delar.
Faktum är att bara pumpen är trasig, inte motorn.
Men jag vet inte hur lätt det är att byta... Ska fråga min händige granne imorgon, nu när ni gett mej detta tips!
Känns ju betydligt bättre att återanvända åtminstone de fungerande delarna.

Och en pump i reserv är verkligen ingen dum idé! När jag var helny på vischan fnös jag åt min granne och tipsade honom - faktiskt ganska ofint - att göra sig av med allt " skräp" han förvarar högt och lågt här i omgivningarna.

Men gissa vem som nu börjat samla "skräp"....  :-[

evamarta@live.se
0767-933525

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 13 nov-09 kl 20:56 »
Det är alltid bra att ha reservdelar hemma.
Hmmmmmm.. 
 Vågar närstan inte säga det högt men jag samlar på mig braoha grejer oxå.  8)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
KurtisQ69

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser