Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort asbeströr?  (läst 22225 gånger)

mr. burns

Ta bort asbeströr?
« skrivet: 12 nov-09 kl 13:38 »
Jag håller på att riva ut min övervåning och har stött på ett antal asbeströr (ser iallafall ut som asbest).
Har någon några förslag på hur man hanterar dessa på bästa sätt. Jag skall göra om ventilationen så de skall väck.
Ett annat problem är att de är fastmurade? i murstocken, hur gör man där?

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Ta bort asbeströr?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-09 kl 18:30 »
Är det gråaktigt och mineralliknande så är det troligen asbest. Jag känner inte till något annat material som liknar rör eller kanaler av asbest.
Så länge de sitter där gör de antagligen ingen skada men om du ska riva bort dom så gäller det att försöka undvika att såga eller slipa i rören det är då du får det farliga slipdammet. Får du loss rören hela utan speciellt mycket våld så tror jag inte att du behöver hantera dom på något speciellt sätt mer än att de blir inlämnade som miljöfarligt avfall. Är det fastmurat i skorstenen kanske man kan hugga loss bruket runt om lite försiktigt.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

mr. burns

« Svar #2 skrivet: 12 nov-09 kl 18:46 »
Det är gråaktig och mineralliknande.  :(
Jag lossade lite på isoleringen runt och det verkar vara ganska korta rör som är skarvade så de kanske kan tas i sektioner.
De sitter (satt, nu lite på lösen) fast med murbruk, få se vad morgondagen kan ge.

andreasp

« Svar #3 skrivet: 12 nov-09 kl 22:30 »
Gräv ner dom på tomten om du har någonstans där du behöver fylla.
Gör ingen skada under mark.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #4 skrivet: 12 nov-09 kl 22:33 »
Vattna lite innan du börjar jobba med dom, så binds dammet.
"Kärleken är livets bäste vän"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 12 nov-09 kl 22:44 »
Och glömm för helskotta inte andningskydd.
Använd gärna pappersoverall som du skrotar efter vart arbetspass.
Kläderna som du har under bör trvättas efter vart arbetspass.
Duscha nogrant
Har du mer folk i huset så avskärma med plast och sånt.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

trädman

« Svar #6 skrivet: 12 nov-09 kl 22:51 »
Jag lämnade in mina eternitrör på återvinninsstationen där de tog emot dem utan protester eller att det kostade något

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 13 nov-09 kl 15:02 »
Alla återvinningscentraler tar inte emot asbest, kolla först hur det är i din kommun!

Kläder och handskar som du använder vid rivningen ska slängas ihop med asbesten, packa in hela rasket tätt i plast och märk "Asbest" så blir alla nöjda och glada.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

mr. burns

« Svar #8 skrivet: 13 nov-09 kl 16:05 »
Jag nästan skäms att säga det men tydligen så har min fru ringt en saneringsfirma, de kommer och tittar på måndag och ger pris. :-[
Hon är nog mer bekymrad om mig än vad jag är.

Rabarbern

« Svar #9 skrivet: 13 nov-09 kl 17:20 »
Jag nästan skäms att säga det men tydligen så har min fru ringt en saneringsfirma, de kommer och tittar på måndag och ger pris. :-[
Hon är nog mer bekymrad om mig än vad jag är.

Tacka din förståndiga fru. :)

mr. burns

« Svar #10 skrivet: 13 nov-09 kl 21:20 »
Tacka din förståndiga fru. :)
Jag skall göra det.
Tack för tipsen iallafall.

trädman

« Svar #11 skrivet: 13 nov-09 kl 22:56 »
Alla återvinningscentraler tar inte emot asbest, kolla först hur det är i din kommun!

Kläder och handskar som du använder vid rivningen ska slängas ihop med asbesten, packa in hela rasket tätt i plast och märk "Asbest" så blir alla nöjda och glada.

Jag körde dit den "löst" utan något som hellst emballage. De tog emot den utan invändningar. Den eternit som redan fanns där låg i en prydlig hög utan täckning emballage el dyligt.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 16 nov-09 kl 12:06 »
Jag körde dit den "löst" utan något som hellst emballage. De tog emot den utan invändningar. Den eternit som redan fanns där låg i en prydlig hög utan täckning emballage el dyligt.
Då borde deras skyddsombud skärpa sej och ryta till mot arbetsledningen!

mr. burns

« Svar #13 skrivet: 16 nov-09 kl 13:10 »
Jag var för ett par årsedan och slängde eternitplattor (i en annan del av landet), då sa de samma sak, -lägg dom där. Helt öppet o utan skydd.
Firman var här idag, 3000sek kommer det att kosta. Jag kan kanske dra av ett par kronor som ROT-avdrag så det blir inte så dyrt.
Här i kommunen så måste man deponera asbest, 1550 sek/ton och det går bara att lämna vid en spec. Miljöstation.
Så på onsdag går jag o ungarna o leker och när vi är hemma igen så är rören borta. Hoppas jag. 

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 16 nov-09 kl 18:29 »
Även om nu inte du gör det så är ett bra tips att skaffa skyddsplast och tejp. Plasta in skiten och tejpa runt innan man sätter igång.

Se i övrigt övriga tips i tråden.

andreasp

« Svar #15 skrivet: 16 nov-09 kl 21:32 »
Trasig asbest på soptipp är ingen fara när det är utomhus, dom gräver ändå ner den.

Världens bästa material så länge det hanteras rätt!

Menteverde

« Svar #16 skrivet: 17 nov-09 kl 00:59 »
Vi hade en massa rör med asbest på i källaren och tog hem en riktig saneringsfirma för att ordna det. Kostade inte mer än 3000 kr och tycker det var riktigt värt för att man kunde vara ganska säker på att det blev bra och dessutom slapp vi hantera och deponera skiten också.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 17 nov-09 kl 12:29 »
Trasig asbest på soptipp är ingen fara när det är utomhus, dom gräver ändå ner den.
Täcker över asbesten noga gör di, på särskilda asbestdeponier. Men den ska fortfarande transporteras ordentligt inpackad.
Världens bästa material så länge det hanteras rätt!
Det håller jag inte med om, det heller :P ...inte håller det någon evighet fast det heter så, tål inte speciellt mycket, och kräver en äcklig massa skyddsutrustning om en ska borra eller riva i det. Inte behöver en klä sej i rymddräkt bara en ska ta ner exempelvis ett gammalt plåttak...

andreasp

« Svar #18 skrivet: 17 nov-09 kl 17:45 »
Täcker över asbesten noga gör di, på särskilda asbestdeponier. Men den ska fortfarande transporteras ordentligt inpackad.Det håller jag inte med om, det heller :P ...inte håller det någon evighet fast det heter så, tål inte speciellt mycket, och kräver en äcklig massa skyddsutrustning om en ska borra eller riva i det. Inte behöver en klä sej i rymddräkt bara en ska ta ner exempelvis ett gammalt plåttak...

Håller i en evighet är det inte många material som gör, anledningen till att eternitplattor blir spröda är för att dom använder vanlig färg! Eterniten på ladan hemma har suttit över 50år dessutom ingen kondensfukt eller knarr som plåt. För att ta ner eternittak behövs ingen utrustning bara en mask, däremot asbestisolerade rör i källare är en annan sak!
Det är inte hälsosamt att bearbeta mögligt trä heller, men hur många använder mask när dom gör det?

signe

« Svar #19 skrivet: 18 nov-09 kl 08:53 »
På vår soptipp är de väldigt noga med att man förpackar asbesten rätt. Vi var tvungna att lägga dem på en stor lastpall och plasta in allt mycket ordentligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser