Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NEEEJ :( hönorna döda :'(  (läst 3774 gånger)

Daaniel

• Gäst
NEEEJ :( hönorna döda :'(
« skrivet: 11 nov-09 kl 18:59 »
Jag tvättade mina vaktelhönors fotter idag och tydligen så räckte inte värmelampan för att hålla dem varma så 3 av fyra hönor har dött :'(
Nu har jag en höna och två bråktuppar :'/ stackarna......
Någon som kan sälja några kinesiska dvärgvaktar till mig, hojta till!
max 10 mil från bredaryd i småland.
« Senast ändrad: 11 nov-09 kl 19:18 av Daaniel »

gernsö

• Skåne
SV: NEEEJ :( hönorna döda :'(
« Svar #1 skrivet: 11 nov-09 kl 19:22 »
Eh varför tvättade du dem? Och hur snabbt gick det från tvätt till död, hoppas det var varmt vatten. Samt säker på att de inte dog av skräck, chock.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Daaniel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 nov-09 kl 19:25 »
Eh varför tvättade du dem? Och hur snabbt gick det från tvätt till död, hoppas det var varmt vatten. Samt säker på att de inte dog av skräck, chock.
Dom hade toe balls på fötterna eller vad det heter..... gick ca en timme... ja det var ljummet vatten...  Chock tror jag inte, för 2 stycken av hönorna var jätte pigga efter det och två satt och tittade runt, och nu är 3 döda , men jag vet inte...

putte95

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 nov-09 kl 19:30 »
en timme? :o

Daaniel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 nov-09 kl 19:35 »
en timme? :o
Alltså dom tvättades inte i en timme dom var i buren en timme, och när vi kom ungefär för 5 min var 3 döda.
fredrikslund varför tog du bort ditt inlägg?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 11 nov-09 kl 19:36 »
hah, för att jag upptäckte att jag läste för fort.. igen xD

Daaniel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 nov-09 kl 19:40 »
hah, för att jag upptäckte att jag läste för fort.. igen xD
haha, :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 11 nov-09 kl 19:45 »
men tråkigt med hönorna! hoppas du hittar några nya och så får du ha en begravning ikväll (är det nu?)

Daaniel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 nov-09 kl 19:47 »
men tråkigt med hönorna! hoppas du hittar några nya och så får du ha en begravning ikväll (är det nu?)
vaddå "är det nu?" :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 11 nov-09 kl 20:14 »
Jag är tveksam om de dog utav att de blev blöta... ._.'' Mina vaktlar sitter nämligen och badar i deras vattenskål stup i kvarten (verkar gilla det eftersom de går i hela tiden, kan sitta 2 st bredvid varandra och bada benen)?!?!? !! >_>'' Och de har bara 10+... Fast det är ju japaner... Antar att kineser är känsligare. Vad synd.  :(

Men som Gernsö skrev (tror jag) så kan de ju också ha blivit chockade/stressade. =/ Vaktlar är lättstressade djur och kan i oturliga fall till och med dö av den.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 nov-09 kl 20:15 »
Jag är tveksam om de dog utav att de blev blöta... ._.'' Mina vaktlar sitter nämligen och badar i deras vattenskål stup i kvarten (verkar gilla det eftersom de går i hela tiden, kan sitta 2 st bredvid varandra och bada benen)?!?!? !! >_>'' Och de har bara 10+... Fast det är ju japaner... Antar att kineser är känsligare. Vad synd.  :(

Men som Gernsö skrev (tror jag) så kan de ju också ha blivit chockade/stressade. =/ Vaktlar är lättstressade djur och kan i oturliga fall till och med dö av den.
Chockade kan dom nog ha blivit, men stressade tror jag inte, stod i en balja med lite lummet vatten och filt över så dom ej skulle bli så stressade.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 11 nov-09 kl 20:28 »
vaddå "är det nu?" :P

ja, är det kväll nu? xD men skulle nog också gissa på något slaf av chock

gernsö

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 12 nov-09 kl 04:28 »
Allt tyder på chock, är de vana att bli hanterade. För det ska inte mycket till för att de ska dö. Har många gånger hört om höns som dött av chock när räven varit på besök, samma sak, det blir helt enkelt för mycket för dem , allt på en gång och systemet sluter av. Ankor som blir så glada av att få vatten att de slutat andas ordentligt och får syrebrist och dör snabbt, tar någon minut bara. Fasaner som en hund sitter och tittar på och som till sist bara lägger sig och dör, det är inte ovanligt, men j ävligt hemskt, och svårt att förstå. fan vad hemskt, och troligtvis så var det inte mycket du kunde göra, och framförallt  så gjorde du inget fel.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Daaniel

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 nov-09 kl 05:48 »
Allt tyder på chock, är de vana att bli hanterade. För det ska inte mycket till för att de ska dö. Har många gånger hört om höns som dött av chock när räven varit på besök, samma sak, det blir helt enkelt för mycket för dem , allt på en gång och systemet sluter av. Ankor som blir så glada av att få vatten att de slutat andas ordentligt och får syrebrist och dör snabbt, tar någon minut bara. Fasaner som en hund sitter och tittar på och som till sist bara lägger sig och dör, det är inte ovanligt, men j ävligt hemskt, och svårt att förstå. fan vad hemskt, och troligtvis så var det inte mycket du kunde göra, och framförallt  så gjorde du inget fel.
Aha :/ men men, man lär sig av sina misstag.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 12 nov-09 kl 07:25 »
Antar att toe balls är intorkad avföring på tånaglarna?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

gernsö

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 12 nov-09 kl 08:11 »
Ja jag undrar oxå, för i så fall behöver de väll inte tvättas helt och i sådant fall så behövdes väll inte stark värmelampa.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 12 nov-09 kl 08:44 »
Jo så var det

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=78401.msg0#new

Jag har provat att blöta bort det på en kyckling en gång,det slutade också med döden kort efter, trots föning och sen värmelampa i en liten låda.

Numera släpper jag ut dem på betonggolvet i stallet och strör nåt gott på golvet så att de krafsar med fötterna,mycket effektivare då de slipar bort klumparna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 12 nov-09 kl 08:47 »
Gernsö: Jag tror inte Daniel tvättade hela hönan, endast fötterna... Och värmelampa har han alltid haft åt sina, tvättade eller ej.

Kimma: Var det en hönskyckling eller vaktel?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 12 nov-09 kl 08:55 »
Gernsö: Jag tror inte Daniel tvättade hela hönan, endast fötterna... Och värmelampa har han alltid haft åt sina, tvättade eller ej.

Kimma: Var det en hönskyckling eller vaktel?  ???
En hönskyckling

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 12 nov-09 kl 09:42 »
Vad konstigt. Har aldrig haft några problem. Med vaktlar eller kycklingar. Har badat rumpan och fötter. Alltid pigga och glada. Inte vaktlarna, ännu i alla fall. Men jag har plockat upp dom och hållt dom Sedan dom var födda.
« Senast ändrad: 12 nov-09 kl 18:26 av Fredrikslund »

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser