Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bajs få fötterna.  (läst 5198 gånger)

Daaniel

• Gäst
Bajs få fötterna.
« skrivet: 10 nov-09 kl 17:41 »
mina vaktlar har torra bajsklumpar på fötterna, hur ska jag göra så dom inte får det??!?!!!!!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Bajs få fötterna.
« Svar #1 skrivet: 10 nov-09 kl 17:54 »

Daaniel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 nov-09 kl 17:59 »
"Detta gör vi för att om de trippar omkring i bajs, foder och sand kan det bildas så kallade ”toe ballings” (=tå bollar).
Och blir de för stora kan de vara mycket svåra att få bort.

Försök inte pilla bort dem torra! Då kan en klo eller i värsta fall en bit av tån följa med.
Mjuka upp den med ljummet vatten och ”mosa” bort den."

Men :/ vi har ju sand i vaktel buren, ska man ha spån istället då eller? :(

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 10 nov-09 kl 18:12 »
mina har torv och det får också hela tiden bajsfötter. fattar inte varför just vaktlar får det så mycket, små fötter ???

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 10 nov-09 kl 18:13 »
"Detta gör vi för att om de trippar omkring i bajs, foder och sand kan det bildas så kallade ”toe ballings” (=tå bollar).
Och blir de för stora kan de vara mycket svåra att få bort.

Försök inte pilla bort dem torra! Då kan en klo eller i värsta fall en bit av tån följa med.
Mjuka upp den med ljummet vatten och ”mosa” bort den."

Men :/ vi har ju sand i vaktel buren, ska man ha spån istället då eller? :(

Kan tänka mig att det är mindre risk att spån klumpar ihop sig så än sand, men jag vet inte säkert. Jag har sluppit detta på mina vaktlar. Nu har de bara spån, men innan när de var ute hade de grus i en del.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 10 nov-09 kl 18:18 »
Mina har spån och de har aldrig fått bajsklumpar på fötterna. Däremot råkar jag ut nu på höstkanten (lerigt) att mina stora hönor får hela jäkla tiden. T.ex. när jag var ute i em så såg jag en liten vit höna satt så stilla. Jag tog upp henne, FASA!! >__> Hon hade en enorm klump, större än en pingisboll på sin lilla tå och ytterligare en på en annan... >_<'

Brukar använda en tång och klippa och skala bort klumparna... Men det är ju inte vaktlar med tår tunna som...  :-\ Spagetti? xxd
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 nov-09 kl 18:23 »
Mina har spån och de har aldrig fått bajsklumpar på fötterna. Däremot råkar jag ut nu på höstkanten (lerigt) att mina stora hönor får hela jäkla tiden. T.ex. när jag var ute i em så såg jag en liten vit höna satt så stilla. Jag tog upp henne, FASA!! >__> Hon hade en enorm klump, större än en pingisboll på sin lilla tå och ytterligare en på en annan... >_<'

Brukar använda en tång och klippa och skala bort klumparna... Men det är ju inte vaktlar med tår tunna som...  :-\ Spagetti? xxd
Gud!  ;D trodde det stog "brukar använda en tång och klippa bort tårna" O____O  ;D  ;D  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 10 nov-09 kl 18:26 »
Haha, nej herregud!! xD
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 nov-09 kl 18:28 »
Haha, nej herregud!! xD
tänkte ta upp mina och sätta dom i en plastlåda med vatten i med nät över så dom kan gå där någon timme så bajset blir mjukt och man kan ta bort det.
« Senast ändrad: 12 nov-09 kl 15:55 av Daaniel »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 12 nov-09 kl 08:45 »
FRÅN HÖNORNA ÄR DÖDA-TRÅDEN:

Jag har provat att blöta bort det på en kyckling en gång,det slutade också med döden kort efter, trots föning och sen värmelampa i en liten låda.

Numera släpper jag ut dem på betonggolvet i stallet och strör nåt gott på golvet så att de krafsar med fötterna,mycket effektivare då de slipar bort klumparna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 12 nov-09 kl 08:48 »
Du tror inte den brölande fönen skrämde mer än vattnet... ? >__<''

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 12 nov-09 kl 08:55 »
Nä,den är nästan helt tyst faktiskt  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Daaniel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 nov-09 kl 15:54 »
FRÅN HÖNORNA ÄR DÖDA-TRÅDEN:

Jag har provat att blöta bort det på en kyckling en gång,det slutade också med döden kort efter, trots föning och sen värmelampa i en liten låda.

Numera släpper jag ut dem på betonggolvet i stallet och strör nåt gott på golvet så att de krafsar med fötterna,mycket effektivare då de slipar bort klumparna.
Lite svårt att släppa ut vaktlar i stallet och sedan få in dem igen  ;D  ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 12 nov-09 kl 15:58 »
Lite svårt att släppa ut vaktlar i stallet och sedan få in dem igen  ;D  ;D

Nädå, sätt överdelen av en fågelbur över dem så kan de väl springa runt därinne sålänge  ;)

säger som guba: ingenting är omöjligt, bara olika svårt

Daaniel

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 nov-09 kl 16:02 »
Nädå, sätt överdelen av en fågelbur över dem så kan de väl springa runt därinne sålänge  ;)

säger som guba: ingenting är omöjligt, bara olika svårt

lite svårt när man inte har ngn bur överdel som passar dem  :-[.. har bara en marsvins och där är gallren större än dom så dom kommer ut.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 12 nov-09 kl 16:55 »
lite svårt när man inte har ngn bur överdel som passar dem  :-[.. har bara en marsvins och där är gallren större än dom så dom kommer ut.

Har du inget fyrkantsnät du kan vika en kub av`?

Daaniel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 nov-09 kl 17:09 »
Har du inget fyrkantsnät du kan vika en kub av`?
jo det har jag, men kan man inte bara lägga in lite grus i buren?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 12 nov-09 kl 17:12 »
jo det har jag, men kan man inte bara lägga in lite grus i buren?
Du kan ju prova

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #18 skrivet: 12 nov-09 kl 19:52 »
mina kycklingar får det ibland på klorna och jag tar naglen och trycker under skiten och drar upp så ramlar skiten av.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

peppz

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 19 feb-10 kl 09:58 »
 sorry, råkade visst dra upp en gammal tråd här, såg inte datumet...
Just ignore me people ;)
« Senast ändrad: 19 feb-10 kl 10:17 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser