Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66287 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #160 skrivet: 03 dec-09 kl 15:23 »
Nu blev jag hemskt nyfiken Fredrikslund!  :D Varför är utseendet så viktigt för dig? Jag menar, det är ju en äggkläckningsmaskin, inte en möbel...  ::)

Lutar mest åt hemel, som är mer beprövad och har återförsäljare i sverige... Men bestämt mig, det har jag inte...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #161 skrivet: 03 dec-09 kl 17:21 »
Haha, jag vet inte riktigt. Eftersom jag bor hos mina föräldrar så gör dom de mesta av "inredningen". Vilket betyder, så mycket möbler som möjligt och de fulaste möblerna de kan hitta :P Det är ju mera miljövänligt, men jag tycker om att inreda. Det ska vara snyggt och stilrent. Och mina maskiner får ju jag välja hur dom ska se ut eller mina egna "prylar". Så då tar jag väl chansen att köpa en äggkläckningsmaskin som kan lysa upp mitt rum med snygghet! ;D Och jag ser ändå en äggkläckningmaskin som en möbel. Möbler används, och en äggkläckningsmaskin används ;)

Jo, hemel har nog funnits i många många år. suro är ju relativt ny, så tar nog ett par år innan den faktiskt blir lika populär och kanske kommer att finnas i sverige. Men tycker överhuvudtaget att de flesta maskiner är billigare utomlands, tyvär...

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #162 skrivet: 03 dec-09 kl 19:20 »
Om jag skulle satsa på något större skulle jag nog välja Hemel. Känns rejälare tycker jag.
Men när jag ska köpa vill jag ha en liten, smidig och billig, så då blir det nog Suro.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #163 skrivet: 03 dec-09 kl 20:51 »
Jag har lagt in en beställning på en hemel! Hoppas jag inte behöver ångra mig!!  :D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #164 skrivet: 03 dec-09 kl 20:52 »
skulle nog kunna tänka mig "mindre modernare" maskiner OM den hade äggen stående under ruvning. Jag tycker nämligen att det är bättre med skickade ägg om de står upp än om de ligger ner. och jag tycker tyvärr de flesta maskiner funkar så att äggen ligger ner under ruvning. därför suron ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #165 skrivet: 04 dec-09 kl 12:31 »
Grattis Färnevik till beställningen. På något sätt känns ju tråden lite avslutad i och med det, MEN, nu stundar ju ännu roligare tider och jag måste få meddela, tadadamdadaDAAAAA: MIN SURO HAR KOMMIT ;D

Den finns att hämta ut på Tempo efter lockan 17.00 (tror jag kommer vara där kvart i för att stå och trampa)

Ni kommer förmodligen inte höra av mig sedan på ett par dar (förutom Linkoso som kommer bli PM bombad) men jag kommer självklart rapportera hur det går (om ni vill :-[ )

Tack för all hjälp med mitt val och:
MÅNGA VARMA OCH FÖRVÄNTANSFULLA KRAMAR FRÅN JENNY :-* :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Live

• Gäst
« Svar #166 skrivet: 04 dec-09 kl 12:41 »

Jag hade en stor engelsk maskin för plats för 200 ägg och när värmelslingan gick sönder så kostade det mig 500-600 kr för att skicka efter en ny från England :P
Sen slutade de att producera delar till den så varning att köpa märken som inte är förankrade under en längre tid här i sverige.
maskinen kostade BARA 17000 kr  men livet går vidare med en erfarenhet rikare ;D

jag är nu nöjd med en 20 äggs (svensk enkel) kläckare efter den dyra affären :P :) kläcker oftare vid behov istället.

Bara en instickare :) och alla behöver ju inte få problem.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:3
« Svar #167 skrivet: 04 dec-09 kl 13:10 »
Vadå bombad!? XD
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #168 skrivet: 04 dec-09 kl 13:51 »
När jag nu kommer försöka ta mig igenom bruksanvisning, dra igång den och testköra, så står du överst på listan för support ;D

Visste du inte det ;) ::) ;D ;D :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #169 skrivet: 04 dec-09 kl 14:39 »
Men det är ju fredrikslund som har en suron! XD Här finns en octagon 20! ^^''
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #170 skrivet: 04 dec-09 kl 14:51 »
 ;D ;D ;D :-[ Jag får skylla på att hjärnan är helt uppfylld av suro just nu.  :-* :-* :-*

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #171 skrivet: 04 dec-09 kl 15:01 »
Haha! xD Hm... Många som verkar blanda ihop Suzan och mig nurförtiden. xD

trallallaa

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 04 dec-09 kl 15:21 »
Citera
Inte jaaaag  ;D
Men däremot har  jag beställt en Suro  :o

Jennyt

• Västergötland
« Svar #173 skrivet: 04 dec-09 kl 15:32 »
Tjoho....äggkläckar- önskningarna smittade av sig Färnevik :-*

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #174 skrivet: 04 dec-09 kl 17:09 »

Haha, har förstått det >_< vi gör ju likadana smilisar, kanske är det ;D

Men kul Jenny med din nya Suro! Du är så välkommen att ställa frågor ;D men somdagt, fuktighet saken har jag avrit för slö för att förstå mig på. har ju inte behövt göra det någonsin sedan jag skaffade den. men vet att Eriksdal här på forumet vet hur just fukrigheten fungerar... efter att jag tipsade henne om maskinen. jag är rena reklam skylten! ;D
« Senast ändrad: 04 dec-09 kl 17:11 av Fredrikslund »

Träsktrollet

• -
« Svar #175 skrivet: 04 dec-09 kl 17:52 »
Eftersom att jag skickar efter ägg rätt så mycket, så tror jag att jag ska införskaffa en suro... Den minsta... Om den nu ger bättre resultat av skickade ägg  ???
Sen när jag börjar ha mina "avelsgrupper" klara - HEMEL! Helst en hel automat och så med en kläck och en ruv avdelning  :-[  ::)
*Drömmmer*  ::)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #176 skrivet: 04 dec-09 kl 17:56 »
Ska ju inte säga att JAG VET att det stämmer, jag har ju testat båda och tycker att det har varit någon procent högre när jag kläcker de äggen som stått upp under hela ruvningen. Men kanske det bara är en tillfällighet? men många säger ju att det stämmer just eftersom då ligger luftbubblan på plats, vilket är bättre. octagon fungerar ju på ungefär samma sätt som suron, så det funkar ju också! ;D Men att sedan köpa en för dina "hemma" ägg tycker jag låter som en bra idé! :D

Träsktrollet

• -
« Svar #177 skrivet: 04 dec-09 kl 18:02 »
Jag har väääldigt svårt att bestämma mig, men innan våren måste jag bestämma mig  ::) Men det är ju klart värt pengarna om det blir (om än lite) bättre kläckresultat.
Hur är det föresten med reservdelar? Finns allt att hitta på hemsidan? Jag tänkte OM något skulle gå sönder...
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #178 skrivet: 09 dec-09 kl 07:28 »
Fredrikslund:    Har det kommit ut någe smått???? :D :D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #179 skrivet: 09 dec-09 kl 19:32 »
det har börjat idag, när jag kom hem kryllade det av små söta vaktlar! imorse var det knäppt tyst, de klcäks typ 10 gånger snabbare än hönskycklingar :o men ser ut att 24 av 25 kommer att kläckas, det sista ägget var lite av en chansning. var typ 1/3 av vad det skulle vra  :-X men yay! tycker jag är en lyckad kläckning :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser