Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66277 gånger)

Träsktrollet

• -
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #140 skrivet: 01 dec-09 kl 12:30 »
Oj, nu har jag kollat vilken kläckaren Hemel B 400 är...
Den skulle man haft... 350 höns ägg!
Jag skulle få samla ägg heeelaaa sommaren innan den var full  :o  ;D
Dax att spara till en Hemel  ;D Fast då inte en för mer än 150 ägg eller nått  ::)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Anneli L

• Västergötland
« Svar #141 skrivet: 01 dec-09 kl 18:43 »
Jennyt!  HAr du fått hem din suro???.  Ville höra om du fått din innan jag beställer min.  :)
Tvåbarnsmamma, har en underbar man, 2 katter, 2 kaniner och höns :).

Jennyt

• Västergötland
« Svar #142 skrivet: 01 dec-09 kl 18:57 »
PUST.....jag väntar och väntar. Den är i Sverige och har varit det sedan i fredags. Trodde nog den skulle vara här idag.......hoppas på imorgon. Hoppas inte Färneviks (och mina egna) värsta farhågor besannas :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #143 skrivet: 01 dec-09 kl 19:14 »
Nej huja, det hoppas vi inte! Det ska nog gå bra Jenny (lätt för mig att säga, det är inte mina pengar... :-X)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #144 skrivet: 01 dec-09 kl 19:22 »
Tog lite tid har jag för mig, men den kommer. det vill jag svära på. det är ju ett rätt stort företag, vore en skamm! men då är det åandra sidan sveriges fel, och inte deras. har hänt mig att de tog ca 2 veckor innan paketer kom fram för posten hade varit så oansvarfulla att dom inte skickat ut en avi till mig. så från och med nu så ber jag ALLTID om kolli nummer  >:(

Jennyt

• Västergötland
« Svar #145 skrivet: 01 dec-09 kl 19:23 »
Jag har allt is i magen ett tag till 8)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #146 skrivet: 01 dec-09 kl 19:24 »
Ni kan väl förklara för mig hur fuktighets grjen funkar då, för jag känner inte att jag någon sin har tid med det :P... eller så är jag slö, sitter ju här och skriver . haha  ;D  ::)

Anneli L

• Västergötland
« Svar #147 skrivet: 01 dec-09 kl 19:43 »
JA är den i sverige så kommer den nog snart.  :)
Tvåbarnsmamma, har en underbar man, 2 katter, 2 kaniner och höns :).

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #148 skrivet: 01 dec-09 kl 20:59 »
Vänder den bra på äggen, även om det skulle skilljas lite mellan storleken på äggen...
Måste man köpa en "kläckback" och komplettera med?
Hur sköter man en halvautomatisk?

Jag har kläckt Brahma och Faverolle i en ruvback för "normala" ägg. Dvärgcochin hade trillat emellan rullpinnarna.... :P. Men så himla noga är det nog inte. Jag har en för 147 ägg och så många på en gång så krävs tre ruvbackar och två kläckbackar.
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Träsktrollet

• -
« Svar #149 skrivet: 01 dec-09 kl 21:20 »
Jag har kläckt Brahma och Faverolle i en ruvback för "normala" ägg. Dvärgcochin hade trillat emellan rullpinnarna.... :P. Men så himla noga är det nog inte. Jag har en för 147 ägg och så många på en gång så krävs tre ruvbackar och två kläckbackar.

Jag har varit inne på Hemel B 180. Den som har 4 ruvbackar och 2 kläckbackar. Men det måste jag nog spara med ett tag. ( förhoppningsvis nästa år  ::)  :-[ ) För ca 160 ägg - ca 10 000:- ...

Då ska jag ta en eller två extra ruvbackar för dvärgägg. I LOVE Holländsk dvärg  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

äppelpaj

• Småland
« Svar #150 skrivet: 02 dec-09 kl 16:07 »
Är det någon som har äggkläckare från lgprodukter?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #151 skrivet: 02 dec-09 kl 16:15 »
Pip på forumet har en har jag för mig (fick vara med när de packade upp den, det var den stora "buren" ser ju ut som hamsterburar! XD).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #152 skrivet: 03 dec-09 kl 11:23 »
Nu är den levererad till postkontoret :D :D :D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #153 skrivet: 03 dec-09 kl 11:32 »
Så spännande!!! Ser jättemkt fram emot att höra hur det går!!! (/och är jäkla sugen på att beställa...)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #154 skrivet: 03 dec-09 kl 11:39 »
Postbilen körde just förbi och jag RUSADE ut. Ingen avi idag heller ::)

Det är väl nu mitt i den tradigaste årstiden man är som mest sugen. Precis som med odling. Har enorma planer för kommande odlingssäsong och ser vackert välrensade rader med prunkande grödor framför mig ::) ;D (inte riktigt verklighetsförankrat här hos mig)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #155 skrivet: 03 dec-09 kl 11:51 »
Jag känner igen det där också Jenny! Längtar efter att få så och beundra och skörda och äta mina egna grönsaker igen, men det är lååångt  kvar tills dess.  :-\

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #156 skrivet: 03 dec-09 kl 13:13 »
Så kom skattepengarna och helt plötsligt har jag möjlighet att köpa mig en maskin redan nu.

Så då fortgår funderingarna... Suro eller hemel? Suron verkar ju himla smidig, men jag gillar inte riktigt att det inte finns ngn återförsäljare i sverige om det blir strul med maskinen. och det finns ju extra mycket som kan strula iom vattenpump och grejer...   ::) Och det är ju förhållandevis få som provat den som jag känner till, och än så länge inte under några längre perioder...

kanske borde jag satsa på hemel som känns som det säkra kortet i sammanhanget... Åh, svåra val!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #157 skrivet: 03 dec-09 kl 13:16 »
Hahaha...skatteåterbäringen :-* Kör mot sherwoodskogen (stavning?) Tänk vilket kärt bekymmer ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #158 skrivet: 03 dec-09 kl 14:43 »
Ja det tillhör inte det vanliga precis!!!  ;D Det var inte mkt pengar tillbaka så sett, men ett par tusenlappar var vad jag behövde, resten var redan ihopsparat. ;D

Ole dole doff, eller vad gör man!?! ;)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #159 skrivet: 03 dec-09 kl 14:44 »
jag tycker ju suro, som vanligt xD men jag tycker att utseeandet är vääldigt viktigt åandra sidan  :-[. men jag tippar på att du väljer hemel ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser