Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66109 gånger)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #100 skrivet: 25 nov-09 kl 21:09 »
Ja det var så jag menade ;D ;D tack.   jag är ju lite dålig på att förklara mm. ::)     

hur har du gjort när du kläckt i den da???  har du lyckats lägga äggen ner, eller är detta första kläckningen????

mvh jesper
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #101 skrivet: 25 nov-09 kl 21:22 »
HAHA, eller så är det jag som inte förstår ;D

som jag skrev tidigare (:P) så har jag endast haft i äggen från dag 1-18 i suron. sedan har jag lagt dom i en annan kläckare där de får kläckas :P

Träsktrollet

• -
« Svar #102 skrivet: 26 nov-09 kl 16:18 »
Hur gör du när du ska lysa äggen? Jag antar att om man tar ut ett ägg - så vickar de andra?
Har man en papperstuss som är lika stor som ett ägg och "byter"...
Förstod någon  :-[

Tur att man inte ska lysa skickade ägg så mycket...  ;D  ;)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #103 skrivet: 26 nov-09 kl 17:53 »
Ni verkar ha super koll på kläckare här .
Vilken är den billigaste o minsta maskinen på marknaden då??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #104 skrivet: 26 nov-09 kl 17:59 »
Haha, det välter  inte så mycket ;D man burkar lista ut det. Är värre med mindre ägg som vaktelägg :p men är nog lika krångligt med alla maskiner som funkar som denna... Tror jag i alla fall. Men så farligt är det inte haha :p

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #105 skrivet: 26 nov-09 kl 19:33 »
som jag skrev tidigare (:P) så har jag endast haft i äggen från dag 1-18 i suron. sedan har jag lagt dom i en annan kläckare där de får kläckas :P

Ser fram emot att höra om när du kläckt i maskinen. Jag upplever att det är svårare att få perfekta förhållanden vid kläckning än vid ruvning!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Träsktrollet

• -
« Svar #106 skrivet: 26 nov-09 kl 19:42 »
Håller med Färnevik, när jag får reda på hur det går att kläcka i den - kommer jag nog beställa en  ;D
Jo, det är nog inte så besvärligt att vända äggen i den  ::)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #107 skrivet: 26 nov-09 kl 20:00 »
Den funkar inte likadant som min pojkväns octagon då?  ??? Den är byggd med mellanväggar och vagga på exakt samma sätt i mina ögon. Och när dagen 18 kommer så ökar man på luftfuktigheten lite (ca 60%), tar ur den ur vaggan så vänden slutar. Tar bort mellanväggarna och lägger äggen ned i kläckaren. Sedan får de ligga där tills de är kläckta och torkat till sig i något dygn eller två... :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #108 skrivet: 26 nov-09 kl 20:02 »
Den funkar inte likadant som min pojkväns octagon då?  ??? Den är byggd med mellanväggar och vagga på exakt samma sätt i mina ögon. Och när dagen 18 kommer så ökar man på luftfuktigheten lite (ca 60%), tar ur den ur vaggan så vänden slutar. Tar bort mellanväggarna och lägger äggen ned i kläckaren. Sedan får de ligga där tills de är kläckta och torkat till sig i något dygn eller två... :P

tror det funkar på unegfär samma sätt. fast hät så bara drar du ur en sladd för vändingen.. du behöver inte plocka ut något, förutom melan väggarna då :)

Eriksdal

« Svar #109 skrivet: 27 nov-09 kl 14:23 »
Soron:

Just det! Vi bytte kontakterna.

Jag kläckte mina i maskinen. Tog bort gungställningen dag 18. Tog bort mellanväggarna (hade bara 15 ägg i maskinen). Några tryck på +knappen så höjdes luftfuktigheten och höll sig kontant utom just när ett ägg kläcktes. Det måste ha rubbat balansen för tillfället. Alla de befruktade äggen kom det kycklingar ur.
Ridskola med ca 20 islandshästar, 2 hundar, 4 katter, 5 bramor, ett 20-tal grönvärpare, en dvärghöna och en gäng andra blandrashöns.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #110 skrivet: 27 nov-09 kl 14:34 »
Åhh vad sugen jag blir... Har kläckt i en Octagon och är störtnöjd och den här liknar ju den.. =)
Lutar åt 72 ägg... men är det någon som vet... ser den likadan ut fast jäääättte lång eller är den bredare än de mindre?
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #111 skrivet: 27 nov-09 kl 15:07 »
Åhh vad sugen jag blir... Har kläckt i en Octagon och är störtnöjd och den här liknar ju den.. =)
Lutar åt 72 ägg... men är det någon som vet... ser den likadan ut fast jäääättte lång eller är den bredare än de mindre?

vet inte, ingen jag vet har en sådan  :-\ men större lär den ju vara ;D jag skulle tippa på längre kanske? blir väl svårare för den att luta om den blir för bred. eller kanske inte spelar någon roll :P

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #112 skrivet: 27 nov-09 kl 15:10 »
Soron:

Just det! Vi bytte kontakterna.

Jag kläckte mina i maskinen. Tog bort gungställningen dag 18. Tog bort mellanväggarna (hade bara 15 ägg i maskinen). Några tryck på +knappen så höjdes luftfuktigheten och höll sig kontant utom just när ett ägg kläcktes. Det måste ha rubbat balansen för tillfället. Alla de befruktade äggen kom det kycklingar ur.

ja just det, man kan ju plocka bort den från vaggan också. haha ;D men tycker det sär lättare ut för den att sitta kvar och bara dra ur sladdan, jag vet inte varför >_< :P

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #113 skrivet: 27 nov-09 kl 18:04 »
Några tryck på +knappen så höjdes luftfuktigheten och höll sig kontant utom just när ett ägg kläcktes. Det måste ha rubbat balansen för tillfället. Alla de befruktade äggen kom det kycklingar ur.

Man styr alltså luftfuktigheten med knappar och display, precis som tempen? Känns lyxigt, i det flesta andra maskiner (alla?) får man ju sätta in vatten i kärl av olika slag och då är det ju trixagare att få fukten perfekt innan man lärt sig maskinen...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 27 nov-09 kl 18:50 »
Jag är helt fachinerad :o När man beställt Suron så får man ett mail. Där kan man följa dess väg hem till mig. Min guldklimp har precis lämnat Danmark ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #115 skrivet: 27 nov-09 kl 19:25 »
Jag vet, billig och lyxig. vad mer kan man önska sig  8)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #116 skrivet: 27 nov-09 kl 20:03 »
Se till att kläcka lite i den nu så jag vågar shoppa loss!!!  ::)

Vilken sida har ni beställt från föresten? (Finns det ingen där texten är på svenska!?! ::))

Jennyt

• Västergötland
« Svar #117 skrivet: 27 nov-09 kl 20:17 »
Oh my god Färnevik. Nu är det dax att bli lite international :P ;) :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #118 skrivet: 27 nov-09 kl 20:33 »
Nä, det är inte min grej...  ::)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #119 skrivet: 27 nov-09 kl 20:47 »
sorry (<-- hihi ;D) finns bara på engelska, http://www.pandtpoultry.co.uk/

kläcks om ca 2 veckor, eller mindre. berättar hur det går! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser