Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66256 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #80 skrivet: 25 nov-09 kl 18:20 »
Jag får då 172,79 brittiska pund till 1981,90 SEK.

Anneli L

• Västergötland
« Svar #81 skrivet: 25 nov-09 kl 18:22 »
just det ja brittiska pund. kollade på dollar  :-[. Där är förklaringen. TACKAR
Tvåbarnsmamma, har en underbar man, 2 katter, 2 kaniner och höns :).

Jennyt

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 25 nov-09 kl 18:25 »
FÄRNEVIK.....VAAAAR ÄÄÄÄÄR DUUUUUU. Går du kanske vilse i din egen tråd ;) :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #83 skrivet: 25 nov-09 kl 18:34 »
Ja nästan!  ;D Gisses vad ni skriver!!

För min del lutar det åt en Hemel 120, men skulle det visa sig att alla nya suroägare tycker att dessa är toppen så kan det väl mkt väl bli en sådan. Känns som en fördel att de är av plast, lätta att rengöra ordentligt tänker jag. Oavsett så har jag inte råd ännu, så det dröjer ett tag innan jag köper...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #84 skrivet: 25 nov-09 kl 18:35 »

Ngn som köpt får gärna fota, är nyfiken på mer detaljer, både innuti och utanpå!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #85 skrivet: 25 nov-09 kl 19:13 »
är på gång! ;D ta det lugnt allihoppa xD har inte systemkameran idag, men digitalkameran får duga ;) *kommer strack med foton* ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #86 skrivet: 25 nov-09 kl 19:27 »
Citera
Ja nästan!   Gisses vad ni skriver!!

Du måste hojta om det blir för mycket  :-[ :-X

För övrigt fick jag precis meddelande från UK att de skickat min kläckare ;D

:-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #87 skrivet: 25 nov-09 kl 19:39 »
Oh, vad kul! vad valde du för storlek? :D

Här kommer bilder ;D

Första från sidan, där man ser hur den tippar fram och tillbaka.

andra bilden är ovanifrån där den visar digitala temp samt luftfuktighet (vart lite låg då jag precis öppnat). tempen håller sig ALLTID på 37,5. om man inte öppnar, då sänks den förtårs..

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #88 skrivet: 25 nov-09 kl 19:41 »
lite flera..

en till ovanifrån...

En på vatten "pumpen". man lägger ner en slang i enflaska och denna maskin drar in vatten i maskinen...

Sedan så får man som en "fuktmatta" som man sätter ovanför fläkten. här i hamnar vattnet som sedan cirkulerars runt i maskinen!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #89 skrivet: 25 nov-09 kl 19:44 »
och sist men inte minst.. innuti!

Ligger lite papper för att vakteläggen gärna vill lägga sig ner, för det är alltid lite mellanrum på slutet av raden, så äggen har en tendens att lägga sig ner. kan vara lite irriterande. Sedan får man 6 mellan väggar, räcker gott och väl! Under äggen lägger som en matta, har ännu inte kläckt i maskinen (flytttar alltid över dom till en annan maskin). men antar att man tar bort alla mellan väggar lägger ner alla äggen på mattan och så får de kläckas där. äggen jag har i nu ska kläckas på "mattan". den är väldigt lätt att diska också. det mesta är tvättbart :D

just det, finns en sladd för lutningen/vändningen och en för fläkten. men kanske är så det brukar vara ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #90 skrivet: 25 nov-09 kl 19:51 »
Så äggen ska alltså stå upp i Suron?

Kul med bilder! Ställer man in fukten med hjälp av displayen också? Jag ser + och - knappar till tempen, men hur fungerar fuktstyrningen?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #91 skrivet: 25 nov-09 kl 19:54 »
Jag trodde att man kunde ha dem liggande om man ville ???

(det blev en 24 för mig)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #92 skrivet: 25 nov-09 kl 19:59 »
Så äggen ska alltså stå upp i Suron?

Kul med bilder! Ställer man in fukten med hjälp av displayen också? Jag ser + och - knappar till tempen, men hur fungerar fuktstyrningen?

Japp, är det som är meningen. annars går inte 24 ägg i ;D

Kan säga att det där med fuktigheten har inte jag riktigt orkat mig på att förstå riktigt. alla andra som har köpt verkar förstå *måste läsa pååå* brukar alltid hålla sig på bra fuktighet innan de ska slutas vändas (alltså dag 1-17 eller 18) sedan har jag flyttat de till en maskin jag förstår mig på fuktigheten. men nu måste jag förstå mig på den, eftersom alla andra har lyckats så ska det ju funka :P *ska läsa* *host*  :-[

Jag trodde att man kunde ha dem liggande om man ville ???

(det blev en 24 för mig)

när du lägger dom ner funkar ju vändning på ett annat sätt, suron är  designad för att äggen ska stå upp under ruvning. men när de ska kläckas så läggs de nartuligtvis ner!

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #93 skrivet: 25 nov-09 kl 20:18 »
Japp, är det som är meningen. annars går inte 24 ägg i ;D

Kan säga att det där med fuktigheten har inte jag riktigt orkat mig på att förstå riktigt. alla andra som har köpt verkar förstå *måste läsa pååå* brukar alltid hålla sig på bra fuktighet innan de ska slutas vändas (alltså dag 1-17 eller 18) sedan har jag flyttat de till en maskin jag förstår mig på fuktigheten. men nu måste jag förstå mig på den, eftersom alla andra har lyckats så ska det ju funka :P *ska läsa* *host*  :-[

när du lägger dom ner funkar ju vändning på ett annat sätt, suron är  designad för att äggen ska stå upp under ruvning. men när de ska kläckas så läggs de nartuligtvis ner!

ehhm...om äggen måste stå upp för att det ska få blats hur kan man då lägga dem ner sen, på varandra :P??

jag har en anna fråga med som har med maskinen att göra.  hur dan kontakt är det till den? en sån som går in i 220 Volts kontakt???

mvh njura ;D ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #94 skrivet: 25 nov-09 kl 20:30 »
ehhm...om äggen måste stå upp för att det ska få blats hur kan man då lägga dem ner sen, på varandra :P??

jag har en anna fråga med som har med maskinen att göra.  hur dan kontakt är det till den? en sån som går in i 220 Volts kontakt???

mvh njura ;D ;D

gud vad du är smart! xD måste ju funka på nått sätt. man ska ju kunna kläcka i den :P men 24 ägg går i alla fall inte i under själva ruvningen. mellan väggarna är i vägen. kan ju inte testa då jag har vakteläggen i (jobbigt att fiffla med  :-X) men som jag sa så är det lite mellan rum kvar i när man ställer i äggen i kläckaren. ingen annan som har maskinen svarar ju, så blir så svårt :P Men vore ju väldigt dumt av företaget om man inte skulle kunna kläcka i den, var är det för maskin då xD jo då, måste gå :P

haha, oj kontakter är jag inte bra på  ::) men jag tror jag vet vad du menar, som en "dosa"?, för det är det inte. det är som banliga kontaktkablar. som tex datorer har. tjocka alltså :P och är somsagt två stycken kontakter, en för fläkten och en för själva vändningen så att man kan stänga av så att äggen inte vänds när de tex ska kläckas :P men borde väl vara så med alla maskiner? eller de kanske har en on och off knapp >_<

Soshila

• Småland
« Svar #95 skrivet: 25 nov-09 kl 20:46 »
Men det behövs alltså ingen adapter för att få in stickkontakten i vägguttaget?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #96 skrivet: 25 nov-09 kl 20:48 »
Men det behövs alltså ingen adapter för att få in stickkontakten i vägguttaget?

hah, jag tar kort. ni har säkert rätt!  :-[

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #97 skrivet: 25 nov-09 kl 20:53 »
Var det så ni tänkte er? ;D just det! glömde ju att säga!! man måste koppla om elkabeln, stickkontakten är ju designad för englska uttag. ni har säkert en händig man där hemam som förstår, men är inte så svårt att göra själv. bara klippa bort den engelska varianten och koppla om till en svensk jordad. (eller vad man har)

Soshila

• Småland
« Svar #98 skrivet: 25 nov-09 kl 20:54 »

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #99 skrivet: 25 nov-09 kl 20:56 »
vi leta efter en sådan! hitta ingen  :-\  men tyckte det var lättare att koppla om ändå. då sitter den fast där, om man tappar bort kontakten så måste man köpa en ny igen  ::) Men man behöver ju inte göra fult och koppla ihop två kablar och tejpa om med eltejp, vet inte vad det kallas som jag köte. men det ser ut som att den var köpt så ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser