Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66198 gånger)

gernsö

• Skåne
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #40 skrivet: 12 nov-09 kl 15:58 »
Bo i Dala - det går inte att jämföra en söndagsutflykt i skåne med en postrunda från england.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #41 skrivet: 12 nov-09 kl 16:44 »
Jag har kläckt ägg som varit skickade inom sverige och från danmark, och de från danmark hade verkligen varit med om en hemsk resa, och när jag lyste dem efter ett par dagar så såg det ut som en gegga, undefär som när ett ägg varit ruttet ett tag, flytande och ruttet, svårta att beskriva, såg hemskt ut, lite geleaktikt, eller är det brylle man brukar kunna skaka.... skit samma, men jag fick bra resultat trotts detta. Dock får de inte vara för gammla och vara uppbevarade på rätt sätt ( som annars oxå) men nu är det ännu viktigare. Det finns ju inget som håller kvar innehållet i ägget på rätt ställe utan om du ställer det upp och ner så bara glider det runt inne i, vet inte vad jag ska jämföra med, skalet flyttas men inte innehållet pga att det lossnat. ( inte alltid, men många gånger) därför är det oxå viktigt att när man tar upp det och ska lysa det så får man inte vända det upp och ner eller liknande.  Man ska handskas försiktigt med det.

Skriver under till 100 % på detta
Jag går tom så långt att jag i n t e lyser äggen alls som varit med om en helvetesresa...om det börjar lukta om kläckaren runt dygn 10-12 så går det att lukta på äggen i stället för att plocka med dem..ta bort ruttnande ägg..de som börjar lukta senare expoloderar nte innan dygn 23(avslutad kläckning) om man ska lysa skickade ägg skall man absolut inte lysa under 1a delen av ruvningen(tidigast dygn 10-12 helst vänta till dygn 14 om man m å s t e lysa dom) då dom är som mest känsliga..säger annars som Gernsö..tro vad ni vill...jag v e t att det som sagts om skickägg av Gernsö stämmer till 100% för jag har redan gått alla gator med lysning av skickägg, plockning och klåfingrighet som leder till usla kläckresultat
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

gernsö

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 12 nov-09 kl 18:05 »
usch jag blir helt rörd, tack :-[ :D
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #43 skrivet: 12 nov-09 kl 18:29 »
usch jag blir helt rörd, tack :-[ :D

jag håller med Gernsö till 100%
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 12 nov-09 kl 20:52 »
Tack Fredrikslund :) Jag är nog sån att jag behöver en helautomatisk :-[ Dreglade lite över Suro´n Kanske ska önska mig en sån i julklapp :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 12 nov-09 kl 21:49 »
Tack Fredrikslund :) Jag är nog sån att jag behöver en helautomatisk :-[ Dreglade lite över Suro´n Kanske ska önska mig en sån i julklapp :P

ja gör det. behöver flera som kan bedömma den i sverige. tycker jag. är roligare om flera märken bli kända ;D

bo_i_dala

« Svar #46 skrivet: 12 nov-09 kl 22:26 »
Hej!
gernsö! Det var ju det jag skrev! Jag repeterar, " transporterade ägg har alltid sämre kläckbarhet än ej transporterade" !
MVH
PS är det numera ok att importera ägg från England, det var det inte när jag häll p?? DS

Eriksdal

« Svar #47 skrivet: 14 nov-09 kl 22:04 »
Köpte en Suro på rekommendation av Fredrikslund, och är sååå nöjd. Alla ägg som var befruktade kläcktes och maskinen sköter verkligen sig själv. Man ser äggen hela tiden där de vaggas fram. Och så är det en digitaldisplay som visar temp (konstant) och luftfuktighet. Och den är snygg. Lånade innan en äldre kläckmaskin, där tempen gick bärsärk hela tiden och det inte fanns någon luftfuktighetsmätare. Fyra av 29 ägg kläcktes, och i flera av de som inte kläcktes låg det döda kycklingar. Sorgligt! Dock- de som kläcktes är hönor.
Ridskola med ca 20 islandshästar, 2 hundar, 4 katter, 5 bramor, ett 20-tal grönvärpare, en dvärghöna och en gäng andra blandrashöns.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 14 nov-09 kl 22:10 »
Köpte en Suro på rekommendation av Fredrikslund, och är sååå nöjd. Alla ägg som var befruktade kläcktes och maskinen sköter verkligen sig själv. Man ser äggen hela tiden där de vaggas fram. Och så är det en digitaldisplay som visar temp (konstant) och luftfuktighet. Och den är snygg. Lånade innan en äldre kläckmaskin, där tempen gick bärsärk hela tiden och det inte fanns någon luftfuktighetsmätare. Fyra av 29 ägg kläcktes, och i flera av de som inte kläcktes låg det döda kycklingar. Sorgligt! Dock- de som kläcktes är hönor.

du gjorde det!! Gud vad roligt att det har gått så bra. då är det inte bara jag som håller med om att suro *ääger* haha  ::) Hoppas allt är bra med dig annars :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 24 nov-09 kl 19:59 »
Fredrikslund. När du beställde din Suro, hur gick du tillväga rent praktiskt. Tror jag måste vara noggrann när jag ska berätta vad jag önskar mig ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #50 skrivet: 24 nov-09 kl 20:07 »
Fredrikslund. När du beställde din Suro, hur gick du tillväga rent praktiskt. Tror jag måste vara noggrann när jag ska berätta vad jag önskar mig ;)

Åh, där sa du något! Fick frågan idag vad jag önskar mig i 30-års present. En äggkläckningsmaskin! :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 24 nov-09 kl 20:09 »
 :-* ;D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 24 nov-09 kl 21:03 »

Tillväga?  ::)  :-[ jag in på hemsidan och valde den maskin jag ville ha, alltså suro för 24 ägg (men du kanske vill ha en större). sedan bestället jag den. går in i kundvagnen, trycker på "slutför". och så ska man väl skriva i namn, kortnummer, adress m.m och så är det klart! är inte svårar än så. eller?  ::)

Daaniel

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 24 nov-09 kl 21:09 »
jag tyckte att kläcka ca 20 ägg lät mycket innan jag började med höns, nu känns det jätte lite >.<

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 24 nov-09 kl 21:10 »
jag tyckte att kläcka ca 20 ägg lät mycket innan jag började med höns, nu känns det jätte lite >.<

har en till maskin som tar ca 40. och så egentligen entill som tar typ 40 :P men det är min enda fina maskin  ::)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 24 nov-09 kl 21:17 »
Citera
Tillväga?     jag in på hemsidan och valde den maskin jag ville ha, alltså suro för 24 ägg (men du kanske vill ha en större). sedan bestället jag den. går in i kundvagnen, trycker på "slutför". och så ska man väl skriva i namn, kortnummer, adress m.m och så är det klart! är inte svårar än så. eller? 

Hoppla, är hon på bettet idag ;) Jag trodde kanske man var tvungen att flirta lite med dem för att få dem att leverera till Sverige eller så. Tack för svar iallafall, ska genast kolla in deras sida :)

Ta hand om dig Fredrikslund :-*

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 24 nov-09 kl 21:25 »
HAHA, va? xD förstod inte om det var något posetivt eller negativt. men ja menade abra väl :P men ehm.. dom leverar till sverige. det går till på samma vis som om du bestället något anant från internet. men du kanske inte har gjort det, men då kan jag hjälpa dig om du vill!  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 24 nov-09 kl 21:28 »
Jag beställde faktiskt två tröjor till barnen igår ;D Tack ändå, ska nog försöka knövla ihop det här. Är sååååå himla glad för att det ska flytta in en kläckis här ;D ;D ;D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #58 skrivet: 24 nov-09 kl 21:33 »
Du ser! Då ska du nog klarar av det! :D Lycka till med vad du än väljer :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 24 nov-09 kl 21:53 »
Nu har jag beställt ;D ;D ;D :P

Hur går det för Färnevik. Har du bestämt dig ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser