Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66259 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #20 skrivet: 11 nov-09 kl 18:46 »
Ah, den här tråden vill jag följa. Jag har ju ingen kläckare så jag undrar självklart: Färnevik- Vad har du för kläckare nu och vad ska du göra av den ;D ??? :-*

Här är den ;D

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=78446.0

gernsö

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 11 nov-09 kl 18:58 »
jepp för bästa resultat av skickade ägg så ska de stå upp, med spettsen ner, ska inte flyttas under ruvningen mer än nödvändigt.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Jakobsson

« Svar #22 skrivet: 11 nov-09 kl 19:03 »
jepp för bästa resultat av skickade ägg så ska de stå upp, med spettsen ner, ska inte flyttas under ruvningen mer än nödvändigt.

Ska dom inte vändas heller? & om dom ska det, hur isf? Alltså, vilket håll?

MVH
Daniel

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #23 skrivet: 11 nov-09 kl 19:06 »
Jodå, de ska dem. I min pojkväns hel. auto kläckare så står äggen upp. Sedan så ligger kläckaren i en vagga så äggen vaggas fram och tillbaka i sidled fast ändå stående emellan mellanväggarna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 11 nov-09 kl 19:09 »
JO men skickade ska inte vändas mer än nödvändigt, alltså inte så enormt mycket åt sidan som andra. Inget med att ta upp dem och vända helt, eller när du lyser dem så får de inte flyttas för mycket.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Jakobsson

« Svar #25 skrivet: 11 nov-09 kl 19:14 »
Ok, hur gör jag nu då?
Jag har en covatotto kläckare, helautomatisk, ska jag då
inte ha "vändaren" på on med skickade ägg? & istället försöka ställa dom upp i kläckaren?

MVH
Daniel

gernsö

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 11 nov-09 kl 19:20 »
vet ej, jag har en funki, där står de alltid och vänder lagom. Sen har jag en hemmel, där har jag gjort en special back för skickade ägg, där de står upp och jag väljer hur mycket den ska tippas. för hand.
Du får nog chansa, är inte lätt att hitta lösning till alla kläckmaskiner, men till er andra, om ni kommer att kläcka mycket skickade ägg, så tänk på att ni ska kunna ha dem stående och inte vippa för mycket..... ta det i åtanke när ni beställer maskin.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 11 nov-09 kl 19:22 »
nu vet jag inte hur en covatotto exakt fungerar. men om de är meningen att äggen ska ligga ner under ruvning tror jag inte att du kan ställe de upp. då kommer ju äggen inte att kunna vändas. eller?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #28 skrivet: 11 nov-09 kl 19:31 »
Fredrikslund, går det att ställa äggen så i SUROn?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 11 nov-09 kl 19:35 »
Fredrikslund, går det att ställa äggen så i SUROn?

japp! det gör det :)

vet inte varför, men jag tror jag är kär i den  :-[

http://www.pandtpoultry.co.uk/product/categoryid/84/productid/1418

Jakobsson

« Svar #30 skrivet: 11 nov-09 kl 19:48 »
nu vet jag inte hur en covatotto exakt fungerar. men om de är meningen att äggen ska ligga ner under ruvning tror jag inte att du kan ställe de upp. då kommer ju äggen inte att kunna vändas. eller?

Det är ju meningen att dom ska ligga ner men man kan göra gångar av skenor i olika bredd
så man skulle nog kunna ställa dom. & sen kan man själv välja om man vill att den ska vara helautomatisk genom att trycka på en knapp
för varje fack. Så det skulle nog gå... *funderar*

MVH
Daniel

JBF

• Småland
« Svar #31 skrivet: 11 nov-09 kl 20:00 »
Jakobsson: Låt äggen ligga ner i Covatutton. Det skall nog kläckas så också. Vet inte riktigt om jag tror på det där med att skickade ägg måste stå upp....  :-X (Visst, det är känsligt att skicka ägg, men har de väl kommit fram och fått vila 24h så borde de ju kunna hanteras som andra ägg.)

Förresten, hur gick det med din kläckning?
« Senast ändrad: 11 nov-09 kl 20:02 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 11 nov-09 kl 20:02 »
Jao, jag har ju lagt varenda skickade ägg jag fått i sommar och vår under mina ruvhönor, där ligger de ju ned. Och det har kläckts en massa fina kycklingar. ;D ... Okej, alla ägg förutom ett sista paket då. Den la jag i en kläckare och det blev 2 små tussar där (av 15 ägg varav 10 var sönderskakade och ingen idé att ens försöka kläcka).
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 11 nov-09 kl 20:16 »
OK, tro vad ni vill.
Men ägg som är skickade är oftast söndeskakade, alltså hinnan har lossnat så innehållet skvalpar runt inne i ägget, och då går det inte att ha dem liggande för då lägger luftblåsan sig fel.  Det är era pengar det går ut över.
OM man ställer dem upp så kan de kläckas trotts att de blivit skakade så att allt lossnat inne i ägget.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #34 skrivet: 11 nov-09 kl 20:18 »
Det testade jag och blev ingenting (med de 10 äggen som var pajade + alla andra ägg som cokså varit så)...  :-\ Började utvecklas till dag 2 ungefär sedan var allt med sönderskakad (omkringflytande) blåsa dött. Och de stod som sagt i maskinen. =/ Och känner flera som också försökt, en med en massa ägg och inte fått ut en enda kyckling ur ett sådant ägg.  :-\

Har du alltså lyckats?  ???  :o

JBF

• Småland
« Svar #35 skrivet: 11 nov-09 kl 20:21 »
Ja, kanske har jag fel. Men vad blir det för kycklingar av sönderskakade ägg då? Jag har inte kläckt skickade ägg, däremot har jag kläckt biltransporterade ägg, under både höna och i maskin utan några som helst problem. Och i vissa fall har äggen åkt lååångt i bilen.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

gernsö

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 11 nov-09 kl 21:03 »
Jag har kläckt ägg som varit skickade inom sverige och från danmark, och de från danmark hade verkligen varit med om en hemsk resa, och när jag lyste dem efter ett par dagar så såg det ut som en gegga, undefär som när ett ägg varit ruttet ett tag, flytande och ruttet, svårta att beskriva, såg hemskt ut, lite geleaktikt, eller är det brylle man brukar kunna skaka.... skit samma, men jag fick bra resultat trotts detta. Dock får de inte vara för gammla och vara uppbevarade på rätt sätt ( som annars oxå) men nu är det ännu viktigare. Det finns ju inget som håller kvar innehållet i ägget på rätt ställe utan om du ställer det upp och ner så bara glider det runt inne i, vet inte vad jag ska jämföra med, skalet flyttas men inte innehållet pga att det lossnat. ( inte alltid, men många gånger) därför är det oxå viktigt att när man tar upp det och ska lysa det så får man inte vända det upp och ner eller liknande.  Man ska handskas försiktigt med det.

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #37 skrivet: 12 nov-09 kl 07:17 »
Hemel i all ära (den låter jättebra!), men jag har en covatutto som jag är helnöjd med!
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

bo_i_dala

« Svar #38 skrivet: 12 nov-09 kl 09:04 »
Hej!
Jag har kläckt ägg i många år och det är ingen skillnad i om äggen ligger eller står i under ruvningen, dock har jag aldrig provat att kläcka stående ägg!

Ägg måste vändas för gulan strävar uppåt i ägget och om den når "taket" så kan den fastna där och det är icke bra.

Jag har prövat flera sorters kläckare, från små runda i frigolit till 5000 ägg / omgång, jag har ruvat och kläckt i samma kläckare samtidigt.
Kläckningsresultatet är mindre beroende av vilken kläckare du använder, mer beroende på äggkvaliteen och din insats som maskinskötare

Och jag anser att alla ägg måste vändas, transporterade eller ej!
transporterade ägg har oftast sämre kläckbarhet än andra, testa gärna ta hälften av era ägg lägg dom i äggfack och låt dom åka med på "söndagsutflykten till Skåne eller så, ta hem, märk dom och stoppa i alla i kläckaren samtidigt och ni kommer att se!
En bra bok om kläckning (och hönsskötsel) är "Våra Fjäderfän" av en Olsson, finns även bra böcket av en Träskman.
mvh

murtorpet

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 12 nov-09 kl 15:08 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 11:53 av murtorpet »

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser