Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja äggkläckningsmaskin  (läst 66197 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Välja äggkläckningsmaskin
« skrivet: 10 nov-09 kl 14:41 »
Till våren har jag tänkt byta upp mig...  ::)

Jag vill ha en maskin som tar 40-50 ägg, är helautomatisk och ger absolut bästa kläckresultat. Vad väljer jag?

ruvmax?
octagon?
covatutto?
ngt annat?

För och nackdelar?
« Senast ändrad: 10 nov-09 kl 14:59 av färnevik »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Välja äggkläckningsmaskin
« Svar #1 skrivet: 10 nov-09 kl 14:52 »
finns ju andra äggkläckningmaskiner också  ::) men du vill ha just någon av dessa?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 10 nov-09 kl 15:00 »
Nej nej, jag vill ha bästa möjliga som tar det antal ägg som jag vill.  ;) Tipsa mig gärna om andra!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #3 skrivet: 10 nov-09 kl 15:19 »
Hemel säger jag - och det sa många till mig innan jag slog till ;)! Supernöjd! Hade ca minst 90%-iga kläckningar (3st) i vår/somras!

Info: http://www.hemel.de/product_info.php?cPath=196_207_226&products_id=2527&osCsid=5bc79ef311b6069e5cfeb85677670d16

Finns på Högberga!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #4 skrivet: 10 nov-09 kl 15:24 »
Länk till Högberga: http://u3060.shellkonto.se/ny/produkt.php?under=2&ID=1 Glömde det innan...

Tips är att köpa en som är lite större än man tänkt för man vill ofta kläcka mer.... :P Och - den egentliga orsaken - det är lättare att hålla bra fukt och temperatur i en större maskin = bättre kläckresultat. Jag har den för 147 ägg. Helautomatisk då jag är lite bekväm av mig 8)... Och vill kunna åka bort även under ruvning!
« Senast ändrad: 10 nov-09 kl 15:26 av Brandkårsskogen »

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 10 nov-09 kl 15:29 »
hm...

Jag har haft en 25-äggsmaskin tills nu, och den har nästan räckt till för mig, men jag vill ha en helautomatisk och bättre maskin, därav bytet. Men jag är tveksam till om jag behöver en maskin som tar 5 ggr så många ägg som den jag har nu...

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #6 skrivet: 10 nov-09 kl 15:35 »
Du kan ju alltid kläcka åt andra  ;).

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 10 nov-09 kl 15:43 »
prova bygg en egen.
jag ska får hem en kläckare som har fått ryckten för resultaten då menar jag jätte bra.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 nov-09 kl 15:46 »
Asolut en hemel, du får MYCKET för de pengarna , tro mig, den är svår att misslyckas med och oftast kläcker du b ättre i större maskiner än  i de små.  Och ska vi överdriva så är FUnki  bäst, men vem behöver en så stor maskin stående som har  en bra bit över 3000 ägg.  ::)
Upps det är visst den jag har hemma....... men den är idiotsäker.
Nä men en hemel är bra, lätt att andvända och värd varje öre.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Daaniel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 nov-09 kl 15:47 »
ska prova bygge en själv, något jag bör tänka på?

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 10 nov-09 kl 15:56 »
En av våra kära forummedlemmar beställde nog Hemel direkt från tillverkaren i Tyskland, och jag tror nog att hon sparade en liten slant... (Hon svarar säkert själv bara hon får se tråden). Själv har jag en Covatutto 24 helautomatisk och har haft bra resultat. Har en gammal lådkläckare hos pappa också som jag funderar på att ta hem och lyxa till med fläkt och automatisk vändning. Den tar 60 hönsägg, då har jag nog så jag klarar mig. Risken är ju att man kläcker alldeles för mycket...

//JBF (som MÅSTE låta bli att snegla på nya roliga raser)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 11 nov-09 kl 15:53 »
Kanske är det ngt att satsa på endå, en hemel... Visst kan man ruva och kläcka samtidigt i en sådan...?

Vem är det som beställt från tyskland? *nyfiken*

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 11 nov-09 kl 16:22 »
jag trodde det gick att ruva och kläcka i alla maskiner, men det kanske det inte går?  ::) köpte in en från england, en Suro. den är inte bara bra, utan snyygg  8) och är, som det tidigare sagts, biligare att köpa från utlandet. en helautomatisk kläckaren som rymmer 24 ägg + frakt kostar ca 3000 kr här. beroende på märke. + att jag har hört att de aldrig riktigt tar den mängd ägg som de uppger att den ska göra. min Suro jag köpte kostade 2300 kr MED frakt och är helautomatisk och kan till och med ta något hönsägg mer, alltså ca 25 ägg. den som tar 48 ägg kostar ca 4000 kr med frakt. tror det är lite billigare också än vad det är i sverige.

ja, men är inte så många som har erfarenhet av den (tror jag?) så är kanske inte så många som kan hålla med. vet att anetteK har en sådan som jag har. själv tycker jag om den mycket. har redan skrivit det i tidigare "äggkläcknings-trådar" ;D

bo_i_dala

« Svar #13 skrivet: 11 nov-09 kl 17:11 »
Hej!

Till den 14-åring som ville bygga en kläckare själv:

Du behöver:
-en fläkt
-en termostat, mekanisk eller elektronisk
- en ganska bra termometer
-en värmekälla, kan vara en eller flera glödlampor, eller andra värmeelement
-en hygrometer (fuktmätare)
- en lämplig låda som ska bli kläckaren
-en vattenskål( eller flera)
-ett galler eller liknande att lägga äggen på
-en ventil på lådan för att få in lite frisk luft

Fläkten ska cirkulera luften runt äggen, runt värmekällan, runt termostaten och runt vattenbehållaren så du får en jämn temp och rätt fuktighet i hela kläckaren.
Termostaten startar och stänger av värmekälan så att den temp du ställt in termostaten på hålls.
Äggen ska vändas( vridas ett halft varv) minst 3 ggr/dygn men helst ojämt antal gånger

Det finns bra ruvschema att hämta på ruvmax hemsida.
mvh/ bo

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 11 nov-09 kl 17:19 »
Kanske är det ngt att satsa på endå, en hemel... Visst kan man ruva och kläcka samtidigt i en sådan...?

Vem är det som beställt från tyskland? *nyfiken*

Du beställer ruvbackar och kläckbackar till Hemel. Tex två ruvbackar och en kläckback till dvärghöns, eller tre ruvbackar och tre kläckbackar... På America Thisteds hemsida kan man se de olika backarna som de har till sina maskiner..
Det är en trevlig kvinna utanför Växjö som jag tror har beställt från Tyskland! Linslus heter hon här! Jag vet som sagt inte HUR mycket hon sparade, eller ens säkert OM hon sparade, det får hon i så fall svara på själv...

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Daaniel

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 nov-09 kl 17:21 »
Vilket håll ska ägger ligga på i kläckaren?

1 eller 2??

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 11 nov-09 kl 17:21 »
Daaniel: båda hållen fungerar, men när de kläcks skall de ligga enligt alt: 2.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 11 nov-09 kl 17:30 »
beror på vilken kläckare man har, vissa har ägg som ligger ner under hela ruvning men som typ vaggas fram och tillbaka så att de vänds. och så finns det maskiner som kör med spetsen neråt. man får ju mera plats då..

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #18 skrivet: 11 nov-09 kl 18:35 »
skickade ägg ska stå upp
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 11 nov-09 kl 18:45 »
Ah, den här tråden vill jag följa. Jag har ju ingen kläckare så jag undrar självklart: Färnevik- Vad har du för kläckare nu och vad ska du göra av den ;D ??? :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser