Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla ingefära  (läst 17120 gånger)

Totto

• Gäst
odla ingefära
« skrivet: 04 mar-06 kl 11:03 »
Är det nån som har erfarenhet av att odla ingefära? Jag köpte en rejäl bit i butiken häromdan och tänkte stoppa ner den i en kruka. Vad ska man tänka på? Blir det någon skörd att tala om? Vill minnas att jag en gång sett en släktings ingefärsplanta och den var i alla fall vacker.

Vitis

• Skåne
Re:odla ingefära
« Svar #1 skrivet: 04 mar-06 kl 11:19 »
Igerfära är en tropisk växt som normalt odlas i t.ex. Thailand, södra Indien och Jamaica. Visst kan den växa här på sommaren, gärna i växthus, men jag tror inte du ska hoppas på nån jätteskörd utan det får nog mest ses som kuriosa.

Håller med om att det är en väldigt vacker planta så den kan ju vara odlingsvärd bara för det, blir det sen en lite större knöl i krukan än vad du planterade så är det ju en bonus.

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #2 skrivet: 04 mar-06 kl 11:37 »

Är det bara att stoppa ner den i jorden  ???
Nån gång har mina knölar börjat växa när dom fått ligga framme ett tag.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 mar-06 kl 21:49 »
Ja i princip, man kan förgro några knölar i ett soligt fönster så att de får lite "blast" och sen plantera dem i en kruka med jord.

Jag vet inga detaljer om hur de vill ha det men det kostar ju inget att prova så det är ju bara att köra igång.  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 04 mar-06 kl 23:55 »
Funkar utmärkt i kruka inomhus. Växer så det knakar och blir en manshög vassrugge. Plantera i jämhöjd med jordytan med "ögonen" uppåt och vattna ofta.

Minns inte om skörden var så enorm men lite vart det för skojs skull. Men vacker är den.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 13 mar-06 kl 08:49 »
jag odlade ingefära förra året och jag planterade nya robitar i förra veckan.
Det blev nu ingen enorm skörd att tala om d rygt ett hekto från två krukor.
Enligt de böcker som jag läst så ska man  ha stora krukor och blan da ut jorden med grov sand.Läs böckerna
"kulturväxter i kruka " finns i Åters bokklubb.
Samt en bok som heter "sätt kärnor frön och knölar"(eller något liknande) lycka till. ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 mar-06 kl 12:20 »
Tack för tipsen Tomas.

Nu blir jag lite sugen, får väl försöka göra plats för några extra murarhinkar i växthusen framöver.  Vore onekligen coolt att ha sin egen ingerfära.

ogräsodlaren

• Västerbotten
    • Torpängar'n
Re:odla ingefära - Tomas
« Svar #7 skrivet: 19 mar-06 kl 21:44 »
Nu är det så här att i god odlaranda så kan man inte bara säga - jag odlade och fick si och så - utan detta kräver ju att du uttryckligen talar om hur du gjorde!!

I synnerhet som du bor i Pajala och jag i Skellefteå och jag lyckades INTE!!

Så sjung ut, karl!

;D
"kyrkan är aldrig så full att inte prästen går in"

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 20 mar-06 kl 14:41 »
Ogäsodlaren !
Jag Ska ge dig några fler tips ställ krukorna varmt , men var sparsam med vattningen så att inte rotknölarna ruttnar ( kan det vara det som hände för dig? Jag brukar annars själv vara lite väl generös med vatten kannan) Efter att jag började se att den stack upp ovanför jord så gav jag dem näring i vattnet varje vecka , sedan på hösten när stråna  började gulna så  skördade jag ingefäran. Enligt boken så ska man kunna få en ganska stor skörd , vilket dock jag inte fick
Lycka till med odlandet!

Vad roligt att du kallar mig karl! när man är nitton så är det inte särskilt ofta det händer!

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 20 mar-06 kl 15:13 »

Vad roligt att du kallar mig karl! när man är nitton så är det inte särskilt ofta det händer!

Passa på å njut!
Vill minnas att jag ännu inte var tjugoett fyllda när nån spoling kallade mej farbror...  >:( >:(
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ogräsodlaren

• Västerbotten
    • Torpängar'n
« Svar #10 skrivet: 20 mar-06 kl 19:07 »
Varsågod.

Jag vill minnas att jag var 19 år när en kille i min ålder kallade mig för "kvinna".
Behöver jag säga att jag föll handlöst?? ;D

Nu var det ju inte det jag skulle säga, utan var har du dina krukor under sommaren? I växthus eller ute eller nån annan stans?

Min stannade bara som av, och såg nästan lika dan ut när jag skulle "skörda"...
"kyrkan är aldrig så full att inte prästen går in"

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 21 mar-06 kl 15:09 »
Jag hade krukorna stående på fönsterbrädan innomhus hela sommaren, men de mår säkert bra av att få vara i växthus eller utomhus under sommaren.
Berätta gärna hur det går sen när du kommit igång :)

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 21 mar-06 kl 16:25 »
Men vad gör ni med era fantastiska ingefäraskördar då? Indisk kryddning måndag till fredag?

... OT kan jag meddela att jag blev påhoppad av en äldre man när jag var 25 år. Mannen trodde att jag var det 16-åriga barnbarnet som olovandes stod och spelade på hästar. Kul att bli tagen för en riktig ungdom? Njaee... barnbarnet var en gosse...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Suresh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 mar-06 kl 16:45 »
Jag har odlat ingefära i lägenhet i vanlig kruka. Gick hur bra som helst. Hög och grön blev den, men jag minns inte om jag skördade några rötter.

För övrigt kan jag inte låta bli att dela med mig av denna lingvistiska lyrik

Italienska:  Zenzero
Tyska:        Zinnober
Hollänska:  Gember
Engelska:   Ginger
Franska:     Gingembre
Spanska:    Jengibre
Svenska:    Ingefära

Och ursprunget:

Sanskrit: Sringavera

Är det inte vackert? Man ser riktigt handelsvägarna. Och svenskans version verkar faktiskt ligga närmast ursprunget.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 03 apr-06 kl 08:59 »
tänkte bara berätta att det har stuckit upp ett första blekkt skott ur en av ingefärskrukorna.

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 03 apr-06 kl 12:16 »
Grattis !!  :)

Bra att du lyfte tråden, jag har helt glömt ingefäran mitt i alltihopa.

Marieberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 jul-06 kl 22:26 »
Nu blir jag en så´n där Wisser-besser; på tyska heter det Ingwer och inte Zinnober! Men visst passar det fortfarande in i raden av ord!
« Senast ändrad: 11 jul-06 kl 22:43 av Marieberg »

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser