Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pelletskamin  (läst 5175 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
pelletskamin
« skrivet: 09 nov-09 kl 23:11 »
Söker efter en liten en.

Skall värma upp en vagn på 30kbm.
Har idag en vedspis men värmen blir alldeles för hög och nattetid så kan det blir riktigt kallt om man inte kliver upp och eldar. 

Är det någon som kan tippsa om den minsta som finns ute på marknaden?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

stedevil

SV: pelletskamin
« Svar #1 skrivet: 09 nov-09 kl 23:29 »
Kan tyvärr inget om små pelletskaminer, men du har inte funderat på att lösa ditt problem med en liten ackumulatortank? Fixar ju både att det blir för varmt och att värmen tar slut för snabbt.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 09 nov-09 kl 23:34 »
Ett gäng tegelstenar kanske, att värma på spisen och sen ställa i andra änden av rummet.
Med nåt slags backsystem, 6-8 stenar i varje korg.
Bökigt men billigt.
Alternativt en stor tunna vatten på spisen, kanske ett par hundra liter.
Med behändig tappkran och lock förstås.
« Senast ändrad: 09 nov-09 kl 23:53 av Foppas fot »

_ingemar_

« Svar #3 skrivet: 09 nov-09 kl 23:49 »
de få pelletskaminer jag har stött på som folk har/haft är att de kan låta väldigt mycket  :o

mr. burns

« Svar #4 skrivet: 10 nov-09 kl 10:21 »
Bygg en liten pelletskorg som passar i kaminen.

typ en sådan här. http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-4559.aspx

Skogsvilde

• -
« Svar #5 skrivet: 10 nov-09 kl 10:38 »
Kanonbra tips alle samman...

Det blir nog att göra ett test med att byyga ett värmemagasin med tegelstenar i första hand.
Vattentunnan är inget altenativ då den kommer att väga för mycket
Pelletskorgen är lätt att testa så det kommer jag att göra...

anledningen att jag vill ha pelletskaninen är att jag vill ha en jämn värme hela natten.
Det blir lite häftigt att gå och lägga sig i 20 C och vakna med minusgrader i värsta fall.
Elvärme är inget alternativ då tanken är att jag skall kunna köra offgrid så mycket som möjligt.
Men inte nödvändigtvis.

mr. burns

« Svar #6 skrivet: 10 nov-09 kl 10:54 »
Pelletskaminen drar väl oxo elström.
Ett par (typ 4-5) större värmeljus i kaminen ger oxo en del värme, och kan brinna ganska många timmar. Jag hade det i en köksspis en period då den stod på golvet utan skorsten, värmde ganska bra.

leinad

« Svar #7 skrivet: 10 nov-09 kl 11:24 »
Kanske några/nån bit täljsten liggande i ugnen på vedspisen. Magsiner en del värme och går ganska enkelt lyfta ut när du ska baka bullar!

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 10 nov-09 kl 11:33 »
Pelletskaminen drar väl oxo elström.
Ett par (typ 4-5) större värmeljus i kaminen ger oxo en del värme, och kan brinna ganska många timmar. Jag hade det i en köksspis en period då den stod på golvet utan skorsten, värmde ganska bra.

Sant...   
Då planen är att ha en batteribank och solfångare/vindkraftverk så är lite strömförbrukning inget problem.
Men inte nödvändigtvis.

mr. burns

« Svar #9 skrivet: 10 nov-09 kl 12:02 »
Utan att veta något om vagnen men, går det inte att lägga på någon cm med isolering eller så?

Det finns ju sk "rymdisolering som skall vara bra även vid tunn isolering (jag är skeptisk, men någon kanske har provat).

http://www.wiedland.se/thr/index.htm

http://www.eqpack.se/default.asp?h=3&m=17

Skogsvilde

• -
« Svar #10 skrivet: 10 nov-09 kl 16:00 »
Theroreflekt är helt klart ett allternativ att undersöka vidare, speciellt då innertaket ej kommer att beklädas permanent förren längre fram.

Just nu så har isolerat med 4 cm frilolit i väggarna och taket som är uppbyggt glasfiber med celler är i grunden ganska välisolerat så det får 20mm frigolit till en början.
Golvet är ca 15 cm och isolerat med frigolit.

Dock är det så att oavsett hur jag isolerar vagnen så kommer en värmekälla att behövas.
En jämn värme som kan sköta sig själv är idialet.

Men inte nödvändigtvis.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 nov-09 kl 20:26 »
Vattentunnan är inget altenativ då den kommer att väga för mycket

Men vatten har fem gånger så stor värmekapacitet som tegel, räknat per vikt. Om man räknar per volym har vatten 2,5 gånger så stor värmekapacitet.

Sett på ett annat sätt: 1 kg vatten vid 100 grader lagrar lika mycket värme som 1 kg tegel vid 500 grader.
« Senast ändrad: 10 nov-09 kl 20:33 av Cyklisten »

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #12 skrivet: 10 nov-09 kl 22:49 »
Men då är det ju också så att det är svårt att värma vattnet mer än så!? Att värma tegelstenarna till över 500 grader borde inte vara så svårt. Men jag lägger annars min röst på vatten, troligtvis enklare att hantera.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

vilde

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 10 nov-09 kl 23:35 »
Litet dilemma det där med en vagn som ska vara så lätt som möjligt och att vilja ha värmeutjämning med tunga material.

Om det fungerar med en pelletskorg som nämnts ovan i kaminen kanske det kan kombineras med en gryta vatten på kaminen, det är ganska billigt och enkelt att testa.

M8e

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 10 nov-09 kl 23:40 »
Om man ska flytta vagnen så kan man ju hälla ut vattnet. ;)
Man kan ju inte slänga ut tegelstenarna och hitta nya vid varje flytt.

Hur länge brinner det i en sån pelletskorg? och ryms den  i en vedspis?

En fullösning skulle vara att mata vedspisen med en pelletsskruv i lagom takt så man alltid har lite pellet som brinner.
« Senast ändrad: 10 nov-09 kl 23:51 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 10 nov-09 kl 23:42 »
Vet en som eldade marschall i kaminen i en liten kajuta på en båt då han var rädd för gnistor i seglen, funkade bra på hösten iaf, men kanske lite dyrt?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #16 skrivet: 10 nov-09 kl 23:50 »
Jag förordar en pelletskorg som i det tidigare inlägget.
Jag använder själv en liknande i min kakelugn i stugan.
Brinner ca: 4-5 timmar och kakelugnen blir så varm att det knappt går att lägga handen på den.
Tänder jag korgen vid 23 tiden på kvällen är kakelugnen fortfarande varm 08 på morgonen.
Min bästa ägodel är min vedspis!

stedevil

« Svar #17 skrivet: 11 nov-09 kl 00:10 »
Ett enkelt sätt att skapa acktank med vatten är att skaffa tex några st 25L plåtbensindunkar. Dessa kan man ju tömma ur vattnet från när man vill ha låg vikt och fylla med vatten då de behövs. "Inkoppling" består av att ställa dem runt & lägga ovanpå nuvarande kamin för att helt enkelt fånga upp det mesta av värmen då du eldar och sedan långsamt avge värmen igen. :)

vilde

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 11 nov-09 kl 00:11 »
Alltså, det där med en pelletskorg är ju för att få en liten effekt under lång tid och en billig lösning. Jag kan inte tänka mig att man får så bra förbränning i en pelletskorg så jag undrar hur energieffektiv och miljödålig den eldningen är?

Skruvar mm behövs inte om man väljer en pelletskamin, de har inbyggda förråd som gör att de klarar upp till några dygns eldning utan påfyllnad. De tänder och släcker sig själva med termostatstyrning, de håller alltså en hyfsat jämn temperatur i rummet och det finns små som kan användas i utrymmen på 15 kvadratmeter. Men de jag sett har elektrisk tändning och behöver en 250 - 300 watts effekt vid tändning. Kan vara svårt att uppnå med liten solcellsanläggning.

En pelletskamin är tyvärr ganska dyr också.
« Senast ändrad: 11 nov-09 kl 00:21 av vilde »

Skogsvilde

• -
« Svar #19 skrivet: 11 nov-09 kl 01:05 »
Ett enkelt sätt att skapa acktank med vatten är att skaffa tex några st 25L plåtbensindunkar. Dessa kan man ju tömma ur vattnet från när man vill ha låg vikt och fylla med vatten då de behövs. "Inkoppling" består av att ställa dem runt & lägga ovanpå nuvarande kamin för att helt enkelt fånga upp det mesta av värmen då du eldar och sedan långsamt avge värmen igen. :)

Det vart ju en kanon lösning...   Skall ta och testa bara för att se hur det funkar..    ;D
Och när jag sitter och tänker så har jag nog ett litet oljefat oxå...   ;)

Men jag tror fortfarande mest på en pelletskamin..
Har du några märken Vilde?
Så jag åtminstone kan blir skrämd av priset.  :D

Peletskaminer klarar sig oftast med  50-150 W vilket jag skulle klara utan problem med batteri drift.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser