Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin som inte växte  (läst 8941 gånger)

Meritaton

SV: Kanin som inte växte
« Svar #40 skrivet: 15 dec-09 kl 10:39 »
Ah, ja mina är ju inte mer värda än att de har sina mysiga personligheter...  ;)

Jag ska se om jag hittar tråden på kanin-net sen.

Men om man tar ett blodprov på en levande kanin så kan man alltså inte vara säker på att få ett korrekt svar angående nosematos om man skickar det till SVA?

/Sara

Blodprovet säger bara om kaninen har antikroppar och det betyder att kaninen nångång haft den.
Men bättre svar om detta kan du nog få av rikardo för jag minns inte alla detaljer. Kontakta sva och fråga hur det förhålelr sig.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #41 skrivet: 15 dec-09 kl 17:42 »
De gånger jag har lämnat in blod för att kolla om mina djur har Nosematos har jag fått svar om förekomst i av parasiten i blodet. Har de parasiten så smittar de ju. Har de parasiten så blir de inte av med den då det inte finns något bot eller medel som tar bort parasiten.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #42 skrivet: 15 dec-09 kl 18:36 »
Oj,

jag hade uppfödning för flera år sedan av nzr, men detta med Nosematos kände jag inte till.

Nu har jag tänkt skaffa kaniner igen, och håller på att köpa in burar från personer som tröttnat på sina kaniner.

Kan alltså mina avelskaniner som jag håller på att skaffa smittas av mina begagnade burar, som ju personer med begränsad kunskap av kaniner haft tidigare?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #43 skrivet: 15 dec-09 kl 21:31 »

Kan alltså mina avelskaniner som jag håller på att skaffa smittas av mina begagnade burar, som ju personer med begränsad kunskap av kaniner haft tidigare?

Om det har suttit smittade djur i buren tidigare, Ja.

Jag hade en smittad kanin och i den buren han hade suttit gick det inte att ha kaniner sen. Provade att bränna ur buren med en gasolbrännanre ett flertal ggr men kaninen som jag sen satte dit på prov blev också sjuk.

Men hur stor risken är att få tag på smittade burer vet jag inte, tror inte att risken är så stor men finns gör den ju.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #44 skrivet: 16 dec-09 kl 21:47 »
Oj,

jag hade uppfödning för flera år sedan av nzr, men detta med Nosematos kände jag inte till.

Nu har jag tänkt skaffa kaniner igen, och håller på att köpa in burar från personer som tröttnat på sina kaniner.

Det du kan göra är att spruta buren med kaustiksoda, stark lösning, låta det sitta en timme och sen tvätta buren ordentligt,helst med högtryck. Kaustiksoda dödar ALLT organiskt samt rinner det in i alla springor då det är flytande.
« Senast ändrad: 16 dec-09 kl 22:05 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #45 skrivet: 17 dec-09 kl 01:24 »
När jag hade storstädning av mina träburar i höstas använde jag ångtvätt, det blåste fram skit i springor så det var lättare att skura rent.

Bra karantän/sjuk burar e aldrig fel.
Allt är i metall & glasfiber, jätte lätta att rengöra & spola rent.
Inga glipor som skit kan falla ner i utan det är en hel balja.
Kan inte tänka mig att en parasit kan överleva i dessa efter en sanering  ;D

Jag lyckades ju köpa in en coccidios drabbad kanin som tack o lov satt i en av dessa burar...

Det där med vissa hanar gäller även honorna, ungarna ärver ju föräldradjurens gener och till viss del deras immunsystem. Vissa individer är helt enkelt tåligare än andra även mot coccidios. Övriga bör man ju slakta ur och på så sätt stärka sin besättning i långa loppet. Harar och vildkaniner lever ju också med coccidios men där dör de klenaste individerna naturligt och på så sätt blir genuppsättningarna som blir kvar starkare och kan tackla åkommor som coccidios bättre.

Jag har ju då oxå hört att skulle man lyckas rädda någon ska det vara bra avelsmatrial då dom byggt upp ett bra försvar/kontroll då dom varit drabbade, dessa djur drabbas sällan igen av höga coccidios halter.
så har jag fått veta..men om det är så har jag ingen aning om  :)

« Senast ändrad: 18 dec-09 kl 00:57 av BlueDeville »
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #46 skrivet: 18 dec-09 kl 01:03 »
När jag hade storstädning av mina träburar i höstas använde jag ångtvätt, det blåste fram skit i springor så det var lättare att skura rent.

Jag lyckades ju köpa in en coccidios drabbad kanin som tack o lov satt i en av dessa burar...

Jag har ju då oxå hört att skulle man lyckas rädda någon ska det vara bra avelsmatrial då dom byggt upp ett bra försvar/kontroll då dom varit drabbade, dessa djur drabbas sällan igen av höga coccidios halter.

var har du fått tag på dom där burarna? Dom verkar ju supersmidiga!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 19 dec-09 kl 00:55 »
Ah, ja djurförsöks-burar måste väl vara smidiga och lättstädade kan jag tro. Fast jag trodde att dom hade försökskaniner på nätgolv...

Tänk om man kunde få tag på ett gäng såna, det vore inte dumt...  ;)

/Sara

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #48 skrivet: 19 dec-09 kl 08:47 »
Ah, ja djurförsöks-burar måste väl vara smidiga och lättstädade kan jag tro. Fast jag trodde att dom hade försökskaniner på nätgolv...

Tänk om man kunde få tag på ett gäng såna, det vore inte dumt...  ;)

/Sara

Besökte Astra Zeneca för några år sedan. Deras burar hade ett perforerat plastgolv, nät är inte tillåtet för försöksdjur (ev är det någon som har på dispens) uppgav de.  Burarna diskades och desinficerades i en burdiskmaskin varje vecka.

Jag har letat i författningarna efter förbudet mot nätgolv, men hittar det inte. Någon som vet?

Edgar

Attes matte

• Jämtland
« Svar #49 skrivet: 19 dec-09 kl 22:42 »
Perforerat plastgolv vore ju egentligen det allra bästa. Är det nån som vet om det är tillåtet till "vanliga" kaniner?

/Sara

frineur

« Svar #50 skrivet: 20 dec-09 kl 12:49 »
Jag frågade SJV för ett tag sedan och spalt, nät och perforerat golv är samma sak enligt dem och därför är alla förbjudna.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #51 skrivet: 20 dec-09 kl 23:53 »
Jag frågade SJV för ett tag sedan och spalt, nät och perforerat golv är samma sak enligt dem och därför är alla förbjudna.

Ja jösses... Jordbruksverket är ju über-korkat ibland...  ::)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #52 skrivet: 21 dec-09 kl 00:03 »
Det känns som att Nosematos är det mest logiska alternativet som är kvar nu... Idag när jag kom till stallet så var den minsta ungen i senaste kullen död. Den hade jag nästan räknat bort redan från start, för den var minst hela tiden, rejält mycket mindre än övriga redan från födsel. Den låg helt stel med huvudet bakåtdraget och benen rakt ut.
Ikväll när jag var ut igen så såg jag bara tre ungar i buren och dom var fem från början, alltså fattades en. Letade och letade, och hittade den till slut nerkrupen under hö i ena hörnet. Den levde, men var ganska kall och lealös men när jag höll i den så "gick" den med tassarna lite sporadiskt och så drog den tillbaka huvudet och gapade lite med munnen. Lät ingenting. Jag tog bort den på en gång.

Så... Om det ju är nosematos, vad ska man göra då? Mest troligt så har ju i så fall alla mina kaniner det, eftersom dom lever såpass nära varandra. Är det nåt man kan "leva med" och får då ta att dom svaga ungarna inte klarar sig? Eller hur skulle ni göra...?

/Sara

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #53 skrivet: 21 dec-09 kl 17:16 »

jag har typ 5 sådana burar.
min granne tror jag han sa att det var någon ting av försökskanin burar.
han har typ 10 själv.
ska fota mina.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #54 skrivet: 21 dec-09 kl 17:43 »

mina burar sitter inte ihop så jag kan ha de här och där. bra till sjuk bur/ vänt bur / bur med ute hage.

jätte bra burar.
men det går knapt att få tag på sådana, det var för man tillvärkade sådana burar.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #55 skrivet: 21 dec-09 kl 23:02 »
Ingen som har nåt förslag på vad jag ska göra...  :-\

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #56 skrivet: 21 dec-09 kl 23:09 »

/Sara
Isolera sjuka kaniner omedelbart om du misstänker Nosematos. Och vidta extrem försiktighet i övrig hantering tillsvidare.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #57 skrivet: 22 dec-09 kl 02:14 »
Det känns som att Nosematos är det mest logiska alternativet som är kvar nu...

Nej tror du verkligen det, det är väl ingen vanlig sjukdom heller.
Hur kan du utesluta coccidios, det finns ju så många olika arter av coccidios säkert en del som inte vi kan se för ögat vid slakt skulle jag tro.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Meritaton

« Svar #58 skrivet: 23 dec-09 kl 10:15 »

/Sara

Mamman är givetvis smittad så henne skulle jag ta bort.

Men då jag frågade på evira/sva här i finland så sa de att de är omöjligt att veta vilka djur som är smittade. Nosematos smittas via sporer i urinen.
Så varifrån mamman fått det är omöjligt att veta.

De enda du kan göra är att ta bort sjuka djur och de som suttit i samma bur.

Det bästa vore om du kunde sända in en unge för koll så du med säkerhet vet vad det är och sedan får riktlinjer hur du ska göra.

Ring SVA och fråga hur du ska sanera och gå vidare. Prata med Ricardo som du fick råd här.

Meritaton

« Svar #59 skrivet: 23 dec-09 kl 10:17 »
Det du kan göra är att spruta buren med kaustiksoda, stark lösning, låta det sitta en timme och sen tvätta buren ordentligt,helst med högtryck. Kaustiksoda dödar ALLT organiskt samt rinner det in i alla springor då det är flytande.

Vad är kaustiksoda och var får man tag i det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser