Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin som inte växte  (läst 8985 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Kanin som inte växte
« Svar #20 skrivet: 05 dec-09 kl 01:23 »
Nja, dom två gotlänningarna är väl säkert släkt nånstans bakåt, men den tredje är absolut inte släkt med dom, det är en frasse-korsning...  ::)

Fast smittsamt låter inte heller så kul...  :-\

Äh, jag måste nog se om jag kan få tag på nån vettig människa på SVA och kolla om nån där vet vad det skulle kunna tänkas vara... Jag är ju nyfiken!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #21 skrivet: 05 dec-09 kl 15:32 »
Men det ska väl finnas 12 olika arter av coccidos hur många angriper kaniner & var angriper dom?
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 06 dec-09 kl 01:01 »
Såvitt jag vet är det bara två som går på kanin, och dom angriper antingen tarmarna (vilket innebär att dom får diarré och mest sannolikt dör) eller levern (eller snarare gallgångs-coccidios som det heter). Det är den senare som jag i så fall misstänker, men då borde dom även haft en kraftigt angripen lever, och det hade dom inte...  ???

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 06 dec-09 kl 09:20 »
Såvitt jag vet är det bara två som går på kanin, och dom angriper antingen tarmarna (vilket innebär att dom får diarré och mest sannolikt dör) eller levern (eller snarare gallgångs-coccidios som det heter). Det är den senare som jag i så fall misstänker, men då borde dom även haft en kraftigt angripen lever, och det hade dom inte...  ???

/Sara
Nej BlueDeVille har rätt, det finns 9 sorter som går på kanin och 7 som drabbar hare.

Kanin:
1. Eimeria stiedae-levercoccidios: mognadsperiod 16-17 dagar
2. Eimeria intestinalis- tarmcoccidios: mogn.tid 10 dagar
3. Eimeira piriformis- tunntarm: mogn.tid 9-10 dagar
4. Eimeria media- tunntarm: mogn.tid 6-7 dagar
5. Eimeira magna- jejunum (nedre mag/tarm kanalen) mogn.tid 6-7 dagar
6. Eimeira neoleporis- blindtarm,ändtarm: mogn.tid 12 dagar
7. Eimeira irresidua- tunntarm: mogn.tid 7-9 dagar
8. Eimeira perforans- tolvfingertarm, jejunum: mogn.tid 10 dagar
9. Emieria exigua- tarm (gröna occyster) mogn.tid okänt
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 06 dec-09 kl 12:12 »
Intressant!

Men ingen av dom påverkar gallblåsan så som vi har sett, eller? Mest bara tarm-varianter...

/Sara

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #25 skrivet: 06 dec-09 kl 23:17 »
Nej BlueDeVille har rätt, det finns 9 sorter som går på kanin och 7 som drabbar hare.

Kanin:
1. Eimeria stiedae-levercoccidios: mognadsperiod 16-17 dagar
2. Eimeria intestinalis- tarmcoccidios: mogn.tid 10 dagar
3. Eimeira piriformis- tunntarm: mogn.tid 9-10 dagar
4. Eimeria media- tunntarm: mogn.tid 6-7 dagar
5. Eimeira magna- jejunum (nedre mag/tarm kanalen) mogn.tid 6-7 dagar
6. Eimeira neoleporis- blindtarm,ändtarm: mogn.tid 12 dagar
7. Eimeira irresidua- tunntarm: mogn.tid 7-9 dagar
8. Eimeira perforans- tolvfingertarm, jejunum: mogn.tid 10 dagar
9. Emieria exigua- tarm (gröna occyster) mogn.tid okänt

Ja jag hade väl för mig det, det är ju du Kimma som lärt mig det  

Den som drabbar blindtarmen ska vara vanlig. Det känner man om blindtarmen är förstoppad genom att känna genom magen försiktigt.
Dessa får taggig ryggrad, uppblåst mage, slutar äta, hängiga, sitter & kurar, växer dåligt.
det är ngt med att dom inte tar upp näringen.

Jag har även läst mig till att det kan vara genetiskt med att vissa hanar bla har ett sämre motstånd mot just vissa arter av coccidios,
det har gjorts forskning på det tydl men jag vet inte var jag hittade det... ska se m jag hittar det.

Det är verkligen intressant detta fast inget kul....
« Senast ändrad: 18 dec-09 kl 00:52 av BlueDeville »
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #26 skrivet: 07 dec-09 kl 00:01 »
Så sant som det var sagt... Intressant som tusan, men inge kul alls...  :-\

/Sara

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 07 dec-09 kl 09:33 »
Ja jag hade väl för mig det, det är ju du Kimma som lärt mig det  ;D

Den som drabbar blindtarmen ska vara vanlig. Det känner man om blindtarmen är förstoppad genom att känna genom magen försiktigt.
Dessa får taggig ryggrad, uppblåst mage, slutar äta, hängiga, sitter & kurar, växer dåligt.
det är ngt med att dom inte tar upp näringen.
Dom blir som typ förstoppade först sen kommer diarren om man lyckas få igång magen.
Lammnäring & Esbetre med spruta 3-4 ggr/dag funkar för att rädda dessa. Dom blir klena & det tar hårt. Det räcker inte med vatten & esbetre.
Så snart magen kommit igång ÄLSKAR dom den där sprutan & barasmaskar i sig  ;D

Jag har även läst mig till att det kan vara genetiskt med att vissa hanar bla har ett sämre motstånd mot just vissa arter av coccidios,
det har gjorts forskning på det tydl men jag vet inte var jag hittade det... ska se m jag hittar det.

Det är verkligen intressant detta fast inget kul....

Det där med vissa hanar gäller även honorna, ungarna ärver ju föräldradjurens gener och till viss del deras immunsystem. Vissa individer är helt enkelt tåligare än andra även mot coccidios. Övriga bör man ju slakta ur och på så sätt stärka sin besättning i långa loppet. Harar och vildkaniner lever ju också med coccidios men där dör de klenaste individerna naturligt och på så sätt blir genuppsättningarna som blir kvar starkare och kan tackla åkommor som coccidios bättre.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Meritaton

« Svar #28 skrivet: 07 dec-09 kl 10:31 »
Atte, ringde du till SVA?

Meritaton

« Svar #29 skrivet: 07 dec-09 kl 11:11 »
Jag har nu ringt till Patologen här i landet, hade lite andra frågor också.

Hon sade att förstorad gallblåsa inte betyder nånting annat än att kaninen inte har ätit på några timmar. Alltså att det kan vara andra orsaker som gjort att kaninen stannat i växten. Gallblåsans storlek talar bara om när kaninen ätit.

Jag frågade henne då vad som gör att kaninen får de symptom som TS hade skrivit och hon sa att det kan vara flera olika saker men bland annat nosematos kan ge kraftig avmagrad på djuren. det behöver inte alla gånger vara så att kaninen får snett huvud. Snett huvud är bara i slutet av sjukdomskedet.

Hon sa också att de fått in kraftigt magra djur men att några gånger har de faktist inte hittat några virologiska fel eller nånting som kunnat ge svar på vad avmagringen beror på.

Hon sa också att man bara ibland kunde se synliga fel på njure om det är nosematos med blotta ögat, men oftast ser man endast i microskop om det är så.

Så jag skulle nog säga som hon sa till mig att sänd in för obduktion för att få ett mer konkret svar. Speciellt om det är något som ni haft problem med innan också.
« Senast ändrad: 07 dec-09 kl 11:12 av Meritaton »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 07 dec-09 kl 11:51 »
Nej, jag har inte ringt SVA än...

Men det var ju intressant svar du hade fått! Dock undrar jag om hon har rätt ang gallblåsans storlek, för vi snackar inte bara lite större, utan tre gånger så stor som normalt.

Är inte nosematos väldigt smittsamt? Borde inte fler ha dött i så fall?

Skicka in för obduktion är ju svindyrt, det har jag inte råd med...  :-\

/Sara

Meritaton

« Svar #31 skrivet: 07 dec-09 kl 12:24 »
Nej, jag har inte ringt SVA än...

Men det var ju intressant svar du hade fått! Dock undrar jag om hon har rätt ang gallblåsans storlek, för vi snackar inte bara lite större, utan tre gånger så stor som normalt.

Är inte nosematos väldigt smittsamt? Borde inte fler ha dött i så fall?

Skicka in för obduktion är ju svindyrt, det har jag inte råd med...  :-\

/Sara

Jo jag förklarade för henne att gallblåsan var abnormt stor.
Nosematos kan djur bära på utan att visa symptom. det är lite klurigt med det. Det är oftast de med nedsatt immunförsvar som blir sjuka.
Jag vet kullar på 4-5 ungar där bara en unge har visat symptom och haft påvisad nosematos då man obducerat. Mamman var mager men de övriga ungarna va helt ok och pigga och friska och normala. Detta vid 7 veckors ålder. Men självklart så avlivades alla när svaren kom eftersom alla bar på smittan även omd e inte hade synbara symptom.

Jag har för mig att nosematos även kan kontrolleras genom blodprov också. Visserligen kanske inte lika säkert, men ändå billigare. Säkrast svar borde man ju få på ett djur som har symptom.
Dock är de ju så att alla syskon och mamman är smittade i såfall.

Det smittas via sporer i urinen.

Synd att det är så dyrt i sverige. I finland kostar en obduktion av hela djuret med alla möjliga prover, runt 500 kronor.
« Senast ändrad: 07 dec-09 kl 12:26 av Meritaton »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #32 skrivet: 07 dec-09 kl 12:56 »
Hmm... måste nog ringa SVA ändå... och fråga om nosematosen...

Det går väl inte att bota nosematos heller, va?

/Sara

Meritaton

« Svar #33 skrivet: 07 dec-09 kl 14:22 »
Hmm... måste nog ringa SVA ändå... och fråga om nosematosen...

Det går väl inte att bota nosematos heller, va?

/Sara

Nej det är obotligt.
Ricardo på SVA är duktig. Sen hade Lee på kanin net en tråd som handlade om detta ämne.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 07 dec-09 kl 21:35 »
Nej det är obotligt.
Ricardo på SVA är duktig. Sen hade Lee på kanin net en tråd som handlade om detta ämne.

Har googlat runt lite och det verkar ju som att man tror att ca 20% av alla tamkaniner i Sverige bär på nosematos... Snacka om stor risk att få in det i besättningen om man köper nya avelsdjur!  :-\ Eftersom dom kan bära på det dolt utan att visa några symtom så spelar det ju ingen roll att man har inköpta djur i karantän i tre månader... Så hur bär man sig åt då...?  ???

Vad heter Ricardo i efternamn?

Var det nyligen som Lee hade en tråd om dålig tillväxt? I så fall har jag missat den kapitalt... Brukar ju kolla igenom alla trådar där...  ;) Eller var det om nosematos?

/Sara

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 07 dec-09 kl 21:57 »
Har googlat runt lite och det verkar ju som att man tror att ca 20% av alla tamkaniner i Sverige bär på nosematos... Snacka om stor risk att få in det i besättningen om man köper nya avelsdjur!  :-\ Eftersom dom kan bära på det dolt utan att visa några symtom så spelar det ju ingen roll att man har inköpta djur i karantän i tre månader... Så hur bär man sig åt då...?  ???

Var det nyligen som Lee hade en tråd om dålig tillväxt? I så fall har jag missat den kapitalt... Brukar ju kolla igenom alla trådar där...  ;) Eller var det om nosematos?

/Sara
Han heter Feinstein i efternamn

Attes matte

• Jämtland
« Svar #36 skrivet: 07 dec-09 kl 22:39 »
Tack!

/Sara

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #37 skrivet: 07 dec-09 kl 22:40 »
Man kan ta blodprov på nyinköpta kaniner och skicka in till SVA för att kolla om de har nosematos. Det lättaste sättet är att klippa en klo lite för långt så den blöder lite grann. Det behövs en fläck på drygt 1 cm för att de ska kunna kolla. Jag sätter blodet på ett Melittalfilter och skriver tex öronnr bredvid om det är flera djur.

Det är bra om man under den tiden tills man fått svaret har dem i en bur som det inte är så noga med för man bör bränna burar där det suttit Nosematoskaniner för smittan lever kvar i många år, i alla fall var det så för ett antal år sen. Kanske finns det nåt medel nu som dödar smittan men det får man i såna fall kolla med SVA.

Meritaton

« Svar #38 skrivet: 08 dec-09 kl 19:44 »

/Sara

Tror tråden hette: Enzephali cunicul nånting.

Alla nyinköpta djur jag köper in får vara i karantän 3 månader, sen parar jag med den minst värdefulla kanin jag har och om ungarna är friska vid 8 veckor känner jag mig trygg att para den nya kaninen med flera andra.
Sen har ju jag rätt fina hermliner som är värdefulla för mig så därför spetar jag på såhär.
Blodprov visar bara om kaninen har antikroppar, inte om den är smittbärande.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 08 dec-09 kl 20:41 »
Ah, ja mina är ju inte mer värda än att de har sina mysiga personligheter...  ;)

Jag ska se om jag hittar tråden på kanin-net sen.

Men om man tar ett blodprov på en levande kanin så kan man alltså inte vara säker på att få ett korrekt svar angående nosematos om man skickar det till SVA?

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser