Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera spegeldörrar  (läst 9421 gånger)

sunshinex

Renovera spegeldörrar
« skrivet: 07 nov-09 kl 20:29 »
Vilken vit kulör är bäst att använda till gamla spegeldörrar? Och vilken typ av färg?

Det finns miljoner varianter av "antikvit" hos färghandlarna.

bo_i_dala

SV: Renovera spegeldörrar
« Svar #1 skrivet: 07 nov-09 kl 20:35 »
Hej!

Ta någon sidenmatt- sen är det bara en smaksak
MVH

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 nov-09 kl 20:56 »
Halaj!

Jag kör hårt med Y-502. inte för att jag gillar den nåt speciellt, utan för att den finns överallt.

//T

sub rosa

« Svar #3 skrivet: 08 nov-09 kl 19:40 »
Skiter du i det faktun att det är plast så fråga efter foderfärg, en något blankare och mer stryktålig färg som även finns vattenbaserad och ovanstående forummedlem menar säkert S05 02Y en varm-vit kulör åt det gula hållet

Min personliga rekomendation är att efter avlägsnandet av div färglager endast olja med kokt linolja och terpentin 50/50 och låt dörrarna stoltsera i sin nära nakna härlighet.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 08 nov-09 kl 19:50 »
Måla i vilket fall tunt där speglarna sitter mot ramverket.
Det är inte ovanligt att dörrspeglar spricker i torr inomhusluft, därför att dom blivit "fastmålade" med tjocka lager av hård färg.
Jag målade några spegeldörrar med vit halvmatt alkydfärg för en 25 år sen, det har hållit över förväntan bra, syns inga skavanker alls.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #5 skrivet: 08 nov-09 kl 21:15 »
Gamla spegeldörrar är troligen från början målade med linoljefärg och jag rekommenderar att du använder det igen. Man målar mycket tunnt och arbetar in färgen i underlaget och därför får man ingen "död" målad yta som många moderna lackfärger ger. Linoljefärgen innehåller bara pigment och linolja och man behöver inte använda något lösningsmedel (vill man spä färgen gör man det med balsamterpentin). En liter färg räcker till 10-15 kvadratmeter så den är mycket dryg.

Beroende på hur gamla dörrarna är så skiljde det lite vilken nyans av vitt man målade med. Ofta använde man vitt som man tillsatte en liten mängd grön umbra i. om man använder 1-2% grön umbra och resten vitt blir det en vit färg som drar lite åt vamt grått men så lite att man upplever dörren som vit om man inte har något kritvitt bredvid. Mycket behagligt för ögat. Vill man ha mer grå kulör tillsätter man bara mer grön umbra.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Bullerybo

• Närke
« Svar #6 skrivet: 05 jan-10 kl 14:41 »
Lyfter en gammal tråd... om du är klar med spegeldörrarna får du gärna berätta hur det blev och hur du gick till väga.

Har själv 5 stycken som ska renoveras men tänkte vänta till sommaren då man kan skrapa dem ute. De om är i bäst skick är de som sitter bakom masonit och dessa har fortfarande originalfärg. De är inte vita utan olika nyanser av grön umbra. Vita snickerier är ju mer av en nymodighet och våra dörrar är äldre än så.

De fägtyper jag brukar använda tll snickerier är antingen linoljefärg om jag vill ha en blankare yta, eller äggljetempera om jag vill ha en mattare yta. Äggoljetemperan är lite trevligare att jobba med och blir lite hållbarare, så den är nog min favorit.

Att måla en gammal trädörr med smält plast känns väl kanske inte så lyckat? Inte så bra för träet heller. Förvånad att du fått så många sådana svar här men det är väl olika hur man tänker.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 05 jan-10 kl 15:12 »
Eller målar en inte dörrarna alls. Är de väldigt repiga och fula i färgen är det förstås idé att klena på ny färg efter slipning och sodatvättning, men är dörrarna okey kan det räcka att tvätta dem med målarsoda för att få bort gammal lort.
I mammas hus finns fantastiskt vackra ådringsmålade dörrar, original från slutet av 1800-talet. Här i huset (1920-tal) var de målade med marmoreringsteknik från början.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 08 jan-10 kl 03:04 »
Får jag haka på?
har flera spegeldörrar som har kvar grönt, rött på en del och gult, allt i ådringsmålning.
Jag vill inte ha kvar den för det har lossnat stora flagor och jag vill ha vitt.

Hur ska jag behandla innan jag målar vitt, kan jag använda linoljefärg? Ramarna som inte varit täckt av skivor är smutsgula men har varit vita.
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 08 jan-10 kl 10:37 »
Tvätta försiktigt med vatten och såpa/diskmedel och stryk tunt minst 3 gånger med linoljefärg. Skrapa inte i onödan, i framtiden kanske någon annan vill ta fram originalfärgen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 08 jan-10 kl 12:26 »
Hur ska jag behandla innan jag målar vitt, kan jag använda linoljefärg? Ramarna som inte varit täckt av skivor är smutsgula men har varit vita.
Tvätta med varm målarsodalösning (något bitskare än såpa), och efterskölj med varmt vatten, sen är det bara att måla på när det är torrt, eftersom de troligtvis redan är målade med någon typ av oljefärg (men synd på ådringsmålningen, det finns inte många kvar som kan den konsten.).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 08 jan-10 kl 12:48 »
Jag menade att just pga ådringsmålningen så bör man inte rengöra för noga, om man tvättar med målarsoda fäster färgen i så att det blir svårt/omöjligt att ta fram den gamla färgen.

Linoljefärg kommer att sitta bra även efter tvätt med såpa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 08 jan-10 kl 12:51 »
Ahaaa... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 2 användare
Berberis, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser