Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalk till gåshona  (läst 2949 gånger)

Lena A

Kalk till gåshona
« skrivet: 03 mar-06 kl 08:48 »
Min gåshona lägger ägg (se annat ämne "Gåsägg") och behöver uppenbarligen kalk (eller mineraler?). Vi har mycket snö kvar och alltså ingen barmark så hon försöker därför äta upp huset  ;) genom att nafsa på putsen.

Jag har försökt skotta undan snön på vissa ställen så att barmarken kommer fram, men vad kan jag ge henne så hon får det här behovet tillfredsställt?

Förra året tänkte jag inte på att hon behövde kalk, eftersom vi då inte hade mycket snö eller någon snö alls.

« Senast ändrad: 03 mar-06 kl 08:49 av Lena A »

G

• Livet är en plåga.
Re:Kalk till gåshona
« Svar #1 skrivet: 03 mar-06 kl 09:23 »
Min gåshona äter med nöje snäckskal.
Kan du ge det?
Jag ger även aloevera dryck emellanåt för att ge henne maximalt med vitaminer och mineraler.
Lycka till!

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #2 skrivet: 03 mar-06 kl 11:19 »
Granngården har säckar med snäckskal / kalk.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 mar-06 kl 12:37 »
Nja,

Gässen kan i och för sig ha ett ökat behov av kalk under äggläggningen, men om de får för mycket kalk kan det bli problem vid kläckningen. Det är inte så roligt att hitta fullgångna gässlingar i äggen, när dessa inte har orkat ta sig ut.

De flesta ger nog inte kalk till sina gäss.
Själv kalkar jag med brunnskalk i hagen på vintern, vilket ger möjlighet för gässen att hitta ett och annat kalkkorn under våren. Någon gång i veckan nu under senvintern får de lite mineral (fårmineral).

Brunnskalk är för övrigt ett utmärkt alternativ till snäckskal även till hönsen. Brunnskalken är aningen billigare, och mer väldefnierad avseende tungmetaller...

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 mar-06 kl 12:49 »
Vad är och var köper man brunnskalk, då? ???

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 mar-06 kl 13:09 »
Brunnskalk finns hos de som har nordkalks produkter (t.ex. odal).
Grovkrossad kalk avsedd att ha i grävda brunnar.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Lena A

« Svar #6 skrivet: 03 mar-06 kl 19:53 »

Gässen kan i och för sig ha ett ökat behov av kalk under äggläggningen, men om de får för mycket kalk kan det bli problem vid kläckningen. Det är inte så roligt att hitta fullgångna gässlingar i äggen, när dessa inte har orkat ta sig ut.
Jag ger inte gässen snäckskal överhuvudtaget av den anledningen att skalen blir alltför tjocka. Om det inte är kalk, vad kan det vara min hona behöver eftersom hon nästan springer till barmarken och försöker äta av jorden?

Filipin

SV: Kalk till gåshona
« Svar #7 skrivet: 18 maj-08 kl 15:02 »
du kan köpa kalktabletter på apoteket och blanda ivattnet ca 6.till 7 st du märker om hon behöver kalk  linkar och haltar lite  lycka till

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kalk till gåshona
« Svar #8 skrivet: 23 feb-10 kl 13:41 »
Gammal tråd, men intressant, ger ni kalk till era gäss?

Om de går tillsammans med ankor och höns som får kalk, finns det då risk att de äter för mycket kalk?

Tidigare i tråden står det att man ser om en gåshona behöver extra kalk på att hon börjar gå ostadigt, och blir svag i benen. Det är ju inte något man vill råka ut för, finns det några tidigare tecken?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 5 användare (1 dolda)
alternaiv, conny, javill, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser