Hej,
Jag hittade ingen rubrik som passade då det här egentligen inte alls har med självhushållning att göra, så denna fick duga.
Jag önskade mig en porslinsblomma i födelsedagspresent - och fick två! -av min sambo. De var dessvärre inte riktigt som jag hade önskat att de hade sett ut. De var alldeles knöliga och ihopfällda blad på dem, som växer väldigt tätt och så de var uppspjälkade på en "tjusig" spiral. så vill jag inte ha dem.
De är Retarderade sa min far, som tycker att retardering är ett jä...la ofog. De är fula tänkte jag, inte alls vad jag ville ha.
Min pappa säger att vid retardering så tillsätter man något i jorden som gör att växterna blir knubbigare och bladen växer tätare. Han säger också att om man häller ut jord från en sådan kruka kan man få samma missbildning på det man odlar med förödande konsekvenser.
Så till min fråga: Om jag lyckas trassla bort dem från spiralställningen och sen tar bort all jord, det vill säga spolar rötterna rena. Kan de då bli fria från sin missbildning i framtiden och börja växa normalt. Och hur ser blommorna ut på sådana här porslinsblommor? det är ju dem som är själva behållningen. Någon som har erfarenhet?
Hälsningar Emma