Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjöbo Kommun Skåne planerar storskalig vindkraft-info  (läst 1352 gånger)

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Inte bara några få verk utan man vill göra möjligt att ha upp till nästan 90 verk spridda i kommunen.

Notera att jag inte är emot vindkraftverk, vi ställde oss positiva när ena grannen planerade ett verk hyfsat nära oss. Men då skulle verket ligga ca 800 meter från närmaste bostadshus.  Dessutom skulle det verket grannen planerade vara lägre än de som kommunen vill ha nu. Samma kommun som då det begav sig AVSLOG grannens ansökan om att få bygga. Nu planerar man efter 500 meter till närmaste bostadshus och verk i grupper av MINST tre.

Jag var på ett så kallat samrådsmöte igår kväll på Vollsjö skola.

Ett möte som INTE Annonserats ut i lokalpressen utan bara på mycket diskret plats på kommunens hemsida. Att jag fick reda på mötet var pga att en privatperson av en slump sett att mötet skulle bli på kommunens hemsida och sedan på egen bekostnad printat upp och delat ut 2000 blad som informerade att mötet skulle bli och delat ut det i brevlådor i de norra kommundelarna. Dåligt av kommunen att försöka få så lite folk som möjligt att komma till mötet genom att inte sprida informationen.

Det rör sig om ca 15 områden som kommunens ansvariga tycker är lämpliga.

Och det ska inte vara några små grejor! Man planerar 145 meter höga vindmöllor!

Jag tänker på fågellivet. Det påstods att vindkraftverk inte har inverkan på fåglarna, men varför säger ornitologerna då annorlunda? Fladdermöss brukar också störas av de lågfrekventa vibrationerna och ljuden från vindkraftverk. Gårdarna häromkring har massor av fladdermöss boende på ladornas loft. Man ser de små fladdersakerna om kvällarna jaga insekter så det står härliga till. Fladdermöss är dessutom fridlysta!!!

Jag hittade detta videoklipp som föreställer en gåsgam på Kreta som kolliderar med ett vindkraftverk. Såg i andanom samma öde hända varje år med kungsörnarna som bor här i området. Eller storkarna eller hägrarna....eller gladorna, ormvråkarna etc etc.

Titta INTE om ni är känsligt lagda:

http://www.koreus.com/video/vautour-eolienne.html


Sedan finns det ju annat som inte är bra med dessa verk. Man planerar in dom tex i det område i kommunen som anses som ett av Skånes TYSTASTE områden.

Symptomatiskt har man undantagit området kring Blentarp. Det påstods att det var pga att området har stora värden för friluftslivet.

Jaha- det kan ju också vara för att kommunalfullmäktiges ordförande bor där.... eller????

Mitt tips till er på alternativ som bor i kommunen att hämta mera info, gå till biblioteket och kommunalhuset och hämta skriftlig info eller ladda ner från kommunens hemsida. Det finns kartor med de tänkta områdena utplacerade.

Visst det är bra med förnyelsebar energi, men måste man klämma in ALLT i Skåne som är ett av landets mest tättbefolkade områden? Varför ska man alltid bygga så STORA saker som påverkar så mycket lokalt? Varför kan inte stat och kommun istället satsa på småskalig energi som med lätthet kan placeras in DISKRET i kulturlandskapet?

Här tänker jag på tex mindre biogasanläggningar, jord och bergsvärme och liknande.

Dessutom satsa på att folk kör bilar som skitar ner MINDRE!!!! Motorer som är extremt energisnåla etc etc.

Eller bättre lokaltrafik så att flera kan unyttja den och låta egna bilen stå i större utsträckning.

CYKELVÄGAR!!!!

Sjöbo kommun har legendariskt dåligt när det gäller cykelvägar!!!!

Ja det var mycket på en gång.

/KT

ps/ Skrev detta mest för att kommunen är så dålig på att sprida infon om vad som är på gång. Det behöver bli mer allmänt känt så att det hela kan granskas och alla inblandade ska få säga sitt. Vindkraft javisst! Men det ska inte smygas in av politikerna utan vara förankrat av alla oss som bor här!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Sjöbo Kommun Skåne planerar storskalig vindkraft-info
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 18:17 »
Det är nog så att styrelsen bara kan tänka på en sak i taget. För några år sen var det enbart biobränsle som gällde, före det enbart värmepumpar osv. Nu är det enbart vindkraft. Om några år blir det troligen enbart vågkraft, om nu inte kärnkraften återigen tar död på alla initiativ som den gjorde på 70-talet. Att många involverade markägare faller till föga och minskar sitt engagemang mot vindkraftsverket  är troligen att det inbringar ett par hundra tusen /år till markägaren bara genom att det får stå på hans mark.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser