Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utnyttja solfångare bättre sommartid  (läst 12552 gånger)

Menteverde

Utnyttja solfångare bättre sommartid
« skrivet: 03 nov-09 kl 23:08 »
För att få mycket utbyte av en solfångare bör denna arbeta med så låg temperatur som möjligt. Detta ger mindre förluster. Därför brukar solfångare värma vatten enbart i nedre delen av ackumulatortanken där vattnet är relativt kallt.

Sommartid så är detta inte alltid önskvärt då man gott ofta kan kosta på sig att temperaturen i solfångaren blir högre och man då hellre vill pumpa det varma vattnet till toppen på tanken. Detta ger bättre skiktning och därmed bättre utnyttjande av värmeenergin.

Min tanke är att man med hjälp av ventiler ställer om sitt system till vinter- respektive sommardrift:

Har inte ritat ut påfyllningsventiler, expansionskärl etc. Sommartid kör man inte glykolblandning, utan det vanliga pannvattnet.

Bra soliga dagar för bättre skiktning i tanken, men denna positiva effekt kanske äts upp mulna dagar under sommaren då solfångaren tvingas jobba mot en högre temperatur? I många fall kan man ju räkna med att tanken blir fulladdad från slingan i nedkanten ända upp men med denna modifikation på kretsen kanske man skulle kunna köra en större tank istället?

Brukar det vara mycket oxid och gegga i det vanliga pannvattnet som kan vara skadligt för solfångaren?

Man skulle kunna ha en slinga i både botten och toppen av tanken och en shunt mellan dessa som manövreras elektriskt. Villkoren för att man ska köra vatten mot toppen av tanken skulle kunna vara att det är så och så varmt i skuggan under en viss tid.

Jag bara spånar lite.

Menteverde

SV: Utnyttja solfångare bättre sommartid
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 10:55 »
Kanske är det bättre att förverkliga detta koncept med en plattvärmeväxlare mellan tanken och solfångarna? En liten platt VVX är ju mycket billigare än två dyra solslingor.

Om man installerar denna med grova rör typ R25, behöver denna någon pump på tanksidan då eller blir självcirkulationen tillräcklig? Flödesmotståndet i en platt vvx är nog iofs ganska högt.

vilde

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 12:06 »
Jag har solslingor i botten på en 500 l ackumulatortank och jag känner inte att jag skulle ha behov av att förflytta dem uppåt för solen räcker nästan alltid till att värma upp hela tanken på sommaren, ibland så mycket att jag öppnar tille en av de andra tankarna som står vid sidan om. Mina tanklar är förbundna i toppen, i mitten, och i botten. När solvärmen har värmt den första tanken tillräckligt så brukar jag öppna den övre halvan av nästa tank, blir det änne mer fint väder några dagar så får även bottenhalvan av sidotanken vara med.

Skulle det vara dåligt väder några dagar så eldar jag lite i pannan och får på så sätt ett skikt med varmt vatten i toppen och så hjälper solfångarvärmen till i botten på tanken. Detta eftersom jag också värmer mitt varmvaten med slingor i tanken, inte en varmvattenberedare. Den första varmvatten-slingan sitter långt ner i tanken, strax ovanför solslingan, där förvärms vattnet och går sedan ut ur tanken och in till slingan som sitter i toppen av tanken där det slutvärms med den värme som finns i toppen, den värmen kan då vara ett resultat av mycket solvärme, vedeldning eller elpatroner, de sistnämnda använder jag aldrig men de finns där om man skulle vilja. Detta sättet att värma varmvattnet hjälper också till att hålla skiktningen i tanken så att solfångarna får jobba mot det kallaste vattnet.

Vid vissa tider med kanske kort tid med solsken skulle man kunna ha nytta av att värma en mindre volym vatten, exempelvis genom att värma i topen av en tank, men i det stora hela så kommer man inte att få ut lika mycket energi på det sättet och i mitt fall så känns det som det skulle ge väldigt lite fördelar i jämförelse med vad det kostar i tid och jobb att fibbla med det.

MonicaA

« Svar #3 skrivet: 04 nov-09 kl 12:11 »
Jag har solslingor i botten på en 500 l ackumulatortank och jag känner inte att jag skulle ha behov av att förflytta dem uppåt för solen räcker nästan alltid till att värma upp hela tanken på sommaren, ibland så mycket att jag öppnar tille en av de andra tankarna som står vid sidan om. Mina tanklar är förbundna i toppen, i mitten, och i botten. När solvärmen har värmt den första tanken tillräckligt så brukar jag öppna den övre halvan av nästa tank, blir det änne mer fint väder några dagar så får även bottenhalvan av sidotanken vara med.

Skulle det vara dåligt väder några dagar så eldar jag lite i pannan och får på så sätt ett skikt med varmt vatten i toppen och så hjälper solfångarvärmen till i botten på tanken. Detta eftersom jag också värmer mitt varmvaten med slingor i tanken, inte en varmvattenberedare. Den första varmvatten-slingan sitter långt ner i tanken, strax ovanför solslingan, där förvärms vattnet och går sedan ut ur tanken och in till slingan som sitter i toppen av tanken där det slutvärms med den värme som finns i toppen, den värmen kan då vara ett resultat av mycket solvärme, vedeldning eller elpatroner, de sistnämnda använder jag aldrig men de finns där om man skulle vilja. Detta sättet att värma varmvattnet hjälper också till att hålla skiktningen i tanken så att solfångarna får jobba mot det kallaste vattnet.

Vid vissa tider med kanske kort tid med solsken skulle man kunna ha nytta av att värma en mindre volym vatten, exempelvis genom att värma i topen av en tank, men i det stora hela så kommer man inte att få ut lika mycket energi på det sättet och i mitt fall så känns det som det skulle ge väldigt lite fördelar i jämförelse med vad det kostar i tid och jobb att fibbla med det.

Är detta något du har köpt färdigt eller har du konstruerat den själv?
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

vilde

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 nov-09 kl 12:54 »
Min ackumulatortank med tre slingor i är köpt färdig. Det är längesedan, den är nästan 20 år gammal. Det finns fördelar och nackdelar med att ha slingor för varmvatten gentemot att ha en varmvattenberedare. Tydligen så kan man få ut lite högre temperatur på varmvattnet med en beredare.

stedevil

« Svar #5 skrivet: 04 nov-09 kl 15:19 »
Kanske är det bättre att förverkliga detta koncept med en plattvärmeväxlare mellan tanken och solfångarna? En liten platt VVX är ju mycket billigare än två dyra solslingor.

ABSOLUT! Då tar man kallt vatten från tankbotten och pytsar in det varma där det ska vara, i toppen. Och inget koppla hit o dit beoende på väder. :)

Spinx säljer en lämplig PVVX för 800kr, eller helt paket med pump mm för 2500kr.

Själv brukar jag köpa PVVXer för 10kr/kg på skroten.
« Senast ändrad: 04 nov-09 kl 15:21 av stedevil »

vilde

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 nov-09 kl 15:31 »
Citera
ABSOLUT! Då tar man kallt vatten från tankbotten och pytsar in det varma där det ska vara, i toppen. Och inget koppla hit o dit beoende på väder. Leende (smiley)

Jag kan inte se det egentliga värdet i att göra så. En solfångarkrets som är optimal ska väl ge en ca tio gradig ökning av värmen, dvs skillnaden mellan ut och in ska vara ca tio grader. Att då ta det kalla vattnet i botten på en tank och höja det tio grader upp till toppen av tanken ger väl inget bättre resultat än att värma i botten av tanken, det blir ju inte varmare i toppen ändå förrän hela tanken blivit uppvärmd de första tio graderna, sen blir det tio grader till osv. Vill man ha upp värmen snabbt i övre delen av tanken så måste man ta in vattnet till solfångarna högt upp i tanken också och inte i botten.

stedevil

« Svar #7 skrivet: 04 nov-09 kl 15:35 »
Jag kan inte se det egentliga värdet i att göra så. En solfångarkrets som är optimal ska väl ge en ca tio gradig ökning av värmen

10 grader är kanske optimalt om man har en feltänkt lösning, som tex kamrör i botten på en tank där man skapar omrörning istället för skiktning.
Jag tror mer på att bygga rätt från början och sen köra pumpen i den hastighet som krävs för att få ut rätt temp.

vilde

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 04 nov-09 kl 16:30 »
Citera
10 grader är kanske optimalt om man har en feltänkt lösning, som tex kamrör i botten på en tank där man skapar omrörning istället för skiktning.
Jag tror mer på att bygga rätt från början och sen köra pumpen i den hastighet som krävs för att få ut rätt temp.

Tja, min "feltänkta" lösning utformad av och konstruerad av erfarna solfångartekniker har fungerat väldigt bra för mig i snart 20 år, solfångarna är 30 år gamla.

Alla blir vi saliga på vår egen tro

stedevil

« Svar #9 skrivet: 04 nov-09 kl 16:48 »
Tja, min "feltänkta" lösning utformad av och konstruerad av erfarna solfångartekniker har fungerat väldigt bra för mig i snart 20 år, solfångarna är 30 år gamla.

Alla blir vi saliga på vår egen tro

En del gör som du och tror på försäljare, andra gör som jag och läser oberoende forskningsrapporter baserade på fakta.

M8e

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 04 nov-09 kl 16:57 »
Om man får "rätt" temp så får man även större värmeförluster i panele(n/rna). Om man en temperaturskillnad på 10grader(in/ut ur panelen) och sen minskar flödet till en tredjedel så kommer temperaturskillnaden inte komma upp till 30 grader.

Sen så är anledningen att man vill ha skiktat vatten att panelerna ska jobba på en lågtemperatur för att få mindre förluster.

Menteverde:
Jag tror då det blir en massa jobb/krångel att byta vätska två gånger per år, sen så blir det extra slitage/avlagringar iom pannvattnet. Vad händer tex när det kokar i panelerna när det är smutsigt pannvatten i dem, iom att det är lägre tryck i systemet med pannvatten kommer de även koka tidigare.

Tror att man förlorar mer på de extra timmarna som systemet går i kok, än det man vinner på minskad temperaturförlusten i slingan.
« Senast ändrad: 04 nov-09 kl 17:15 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

stedevil

« Svar #11 skrivet: 04 nov-09 kl 17:21 »
Om man får "rätt" temp så får man även större värmeförluster i panele(n/rna).

Hur stora blir de i vakumrör? Inte speciellt stora skulle jag gissa.

Och som du själv säger, man vill ju ha så låg temp på ingående vattnet i panelerna som möjligt. Att tex pumpa ut 50 grader "kallvatten" och få tillbaka 60 som varmvatten ger ju nog inte mindre förluster än om du skickar ut 10 och får tillbaka 60.

Nä, jag kan bara se nackdelar med att köra "förstör skiktningen i acktanken" principen.

M8e

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 04 nov-09 kl 17:42 »
Då vet vi vad du tycker/tror/gissar. Kanske du ska göra en egen tråd om hög- vs låg-flödessystem och Kamflänsrör vs plattvärmeväxlare.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

vilde

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 04 nov-09 kl 19:36 »
Citera
Brukar det vara mycket oxid och gegga i det vanliga pannvattnet som kan vara skadligt för solfångaren?

Ja det vanliga pannvattnet kan vara ganska geggigt, jag skulle inte köra det i mina solfångare.

Vad det gäller lågflödessystem där man höjer temperaturen väldigt mycket mellan in och ut i en solfångare så tappar man en hel del verkningsgrad ja, och vakumrör är bättre men inte så jättemycket bättre i det fallet. Det gäller för det mesta att tänka energi och inte temperatur, visst vill man uppnå en tillräckligt hög temperatur på sitt varmvatten men det brukar inte vara några problem att komma dit om det är sol.

När man pratar om att köra in det varma vattnet högst uppe i tanken och ta ut det kalla från botten så är det ju exakt så man gör med andra uppvärmninskällor exempelvis en vedpanna. Och möjligen skulle man uppnå någon sorts fördel i enbart solfångardrift men vill man ha ett lite mer flexibelt system där man kan tillföra extra energi med exempelvis elpatroner eller vedeldning när så behövs så tappar man genast fördelen då man då får jobba med solfångarna gentemot det av annan källa uppvärda vattnet i toppen av tanken.

Mitt system funkar som sagt utmärkt och med mina två varmvattenslingor så skapas det en skiktning i tanken fast solfångaren värmer i botten. Teori är en sak, verkligheten en annan. I min verklighet så kan jag se ha en tydlig skiktning i min(a) ackumulatortankar utom i det fallet när hela tanken är helt uppvärmd. Men så fort jag tappar varmvatten så kyls ju nederdelen av tanken ner mycket mer än överdelen och jag får en skiktning och på morgnarna är där oftast kvar en dos varmt vatten i toppen som tillsammans med det svalare i botten gör att jag kan duscha utan problem.

Det går säkert att göra ett solfångasystem mera optimalt, mitt är gammalt och mina solfångare är ännu äldre, men det fungerar bra :)

Menteverde

« Svar #14 skrivet: 04 nov-09 kl 23:15 »
stedevil: Det är väldigt viktigt att hålla temperaturen genom solfångaren så låg som möjligt, särskilt i en plansolfångare. Man ska generellt se till att hålla så låg difftemperatur som möjligt mellan acktanken och solfångaren, men här har jag kanske hittat ett undantag till den regeln.

Kalla dagar förlorar man en del på det där systemet från Sfinx, förutsatt att man strävar efter att ha toppen på sin ackumulatortank så varm att den dödar legionärsbakterier i tappvattnet, dvs. minst 60 grader. Iallafall om man har en plansolfångare. Då är det bättre att låta solfångaren ge sitt i botten av tanken, men värma toppen på tanken med ved, vindkraft eller vad man nu föredrar.

vilde: Sant att det är för jobbigt att fylla om solfångarsystemet med glykol 2 ggr om året, men med en platt VVX och en elektrisk shunt så löser sig ju det problemet.

Poängen med mitt förslag är inte att få ut mer energi, utan mer exergi, alltså energikvalitet. Istället för att solen lyckas värma halva nederdelen från 20 till 50 grader, vilket är för lågt för tappvarmvatten, kanske den övre fjärdedelen av tanken skulle kunna värmas till runt 70 grader istället om man kan styra systemet enligt mitt förslag. Du som har en tank på 500 liter som nästan går i kok varma dagar, kanske skulle kunna ha en tank på 800 liter istället med mitt förslag, och ändå få ut temperatur i toppen på tanken som är tillräckligt höga.
Vinsten med detta skulle också kunna vara att man har en stor tankvolym året om, istället för att ha två mindre tankar som man växlar mellan sommar och vinter. En stor hög tank ger bättre förutsättningar för bra skiktning, kontra två mindre tankar. Dessutom minskas risken ytterligare för att tanken går i kok.

För att systemet jag föreslagit ska arbeta bra måste styrning av cirkulationspumpen mha. en controller till. Det skulle vara en kul utmaning att försöka förverkliga. 

Någon som vet ifall det fungerat att låta vattnet  självcirkulera genom platt VVX: en och ackumulatortanken i ett solfångarsystem?

vilde

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 04 nov-09 kl 23:33 »
Menteverde, jag fattar vad du vill men jag känner spontant att det är för mycket krut att lägga på för lite nytta.

Jag har samma skikt i mina tankar om jag har en eller två tankar, de följer varandra och det lilla extrajobbet att om jag är hemma hålla lite koll på temperaturen och koppla in en halv eller en hel tank till är inga problem för mig, det tar några sekunder. Är jag inte hemma behöver jag inte hett varmvattnet och låter solfångarna jobba med två tankar så blir det aldrig någon kokning.

Det jag behöver göra ibland när det är för lite sol är att dutta in lite extra värme med ved, då kopplar jag in två tankar, eldar tills jag har övre delen, kanske hälften av tankarna "pannvarma" och stänger sen den ena tanken efter hand dagarna efter om det inte är tillräckligt med sol för att uppehålla temperaturen men solfångarnas värme i botten gör också att jag har varmvatten en längre period för den energin som solfångarna gett finns ju kvar i tanken efter eldningsdutten från vedpannan. Och solfångarna jobbar hela tiden mot det inte så varma vattnet i botten på tanken vilket ger en hög verkningsgrad

Jag tycker också det är kul att experimentera med sådant här, just nu är min livssituation inte sådan att jag håller på med det men jag tar gärna del av dina erfarenheter när och om du testar något. Och det jag skriver här är ju bara mina tankar om det du frågar efter, jag är ingen expert, jag bara redovisar hur jag tänker och hur det funkar hos mig.

stedevil

« Svar #16 skrivet: 05 nov-09 kl 11:50 »
Då vet vi vad du tycker/tror/gissar. Kanske du ska göra en egen tråd om hög- vs låg-flödessystem och Kamflänsrör vs plattvärmeväxlare.

Jag tycker du ska starta en egen tråd där du visar genom resonemang bygda på fysisk hur mata ut 50C och ta in 60 grader ger mindre förluster än att mata ut 10 och få in 60. Jag tror du kan få nobelpriset om du lyckas förklara det sambandet.  ;)

Du kan ta hjälp av vilde som också verkar vara en ivrig anhängare av att "medeltemp på 55 i panelen ger mindre förluster än medeltemp på 35"  teorin.

Kan vi nu få se ett faktaunderbyggt resonemang för att stödja denna teori, för för mig är det fullständigt bakvänt.

Mitt system funkar som sagt utmärkt

Vad har du för referens för att använda "utmärkt"? Att det blir varmt i tanken, det tror jag med. Det intressant är ju hur effektivt ditt nuvarande system är jämfört med ett system som INTE blandar runt vattnet i tanken. Alla forskningsrapporter jag läst om skicktning i tanken visar tydligt på att man får avsevärt bättre funktion om externa plattvärmeväxlare används, just för att man inte stör skicktningen.

Citera
och med mina två varmvattenslingor så skapas det en skiktning i tanken fast solfångaren värmer i botten.

Med en slinga kan du inte annat få än omrörning i tanken. Du värmer kallt vatten precis utanför röret, det minskar i densitet och börjar stiga, på ett annat ställe sjunker samma volym vatten och du har nu CIRKULATION INNE I TANKEN. Det är helt ofrånkomligt sålänge du blandar vatten med olika temp på samma ställe.

Citera
Teori är en sak, verkligheten en annan.

All teori som vetenskapligt har testats har klart och tydligt visat på att värmeutbyte via pvvx är upp till 2x effektivare än "rör runt i tanken" alternativ. Det ÄR verkligheten.

vilde

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 05 nov-09 kl 16:09 »
stedevil, du blandar bort korten här lite. Ingen här har ifrågasatt plattvärmeväxlarnas verkningsgrad.  Men för att besvara lite av ditt teoretiska tankesätt så vill jag säga att man kan inte bara titta på varje komponent för sig och sen tro att det bästa vore att smocka ihop en anläggning med de bästa komponenterna och tro att det ger bäst resultat. Man måste se en hel anläggning som en enhet och då kan det ibland vara bättre att kanske använda mindre effektiva delar för att få en bra helhet. Att ha en flera små burkar utanför en tank bör rimligtvis ge mer förluster eftersom man får betydligt fler ytor och rör som kan avge värme och i så fall måste isoleras en massa. Men som sagt det är inte det denna tråden handlar om. Och de exempel du radar upp med temperaturer och förluster är inte något vi talat om, rent generellt är det högre förluster i ett varmare system än ett kallare. Så att värma direkt från 10 till 60 grader är mindre effektivt att värma från 10 till 20, från 20 till 30 osv, men det är inte det denna tråden handlar om heller.

Som jag förstår det vill Menteverde ha ett system där man under sommartid kan slösa lite med den totala energin för att få en högre och därmed användbar temperatur. Det Mentverde föreslår innebär att solfångarna i praktiken ska kunna jobba mot en mindre volym vatten för att snabbare få en hög temperatur, det blir ju fallet om man bara jobbar med den övre delen av en tank. Samtidigt vill Mentverde kunna ha en större tank för att slippa få det så varmt att det kokar en lång och solig dag.

Min kommentar till det grundas på de erfarenheter jag har av min anläggning som nu varit i bruk 19 säsonger. Och det jag säger är att jag inte tror att jag skulle orka göra någon sådan förändring för att jag inte tror att det är lönt.

Jag använder ganska mycket varmvatten och att jag också har värmen i huset inkopplad alltid även på sommaren, under kalla nätter ser automatiken till att jag får lite värme och håller på det sättet fukten stången. Därför har jag bra nytta av den i det lite sämre vädret lägre temperaturen från solfångarna och jag hävdar fortfarande att jag får ut mer energi genom att jobba med mina solfångare mot en lägre temperatur.

När det verkligen är soligt och fint väder har jag alltid 60-80 grader i hela tanken fram på eftermiddagen och kopplar då troligen in en del eller hela den andra tanken på kvällen eller nästa dag, då åker det varma vattnet upp i toppen och solfångarna får återigen möjlighet att arbeta effektivt mot en lägre temperatur. Jag upplever sällan att jag har för lite temperatur för varmvattnet men när det är så så duttar jag som sagt in värme i toppen av tankarna med vedpannan och får då en högtemperaturdel i toppen av tanken där mitt varmvatten slutvärms.

På morgonen efter en normal dags sol och efterföljande natt har jag nästan alltid tillräckligt med temperatur för att kunna duscha om jag vill, tankarna har då en tydlig skiktning och solfångarna kan börja avge energi till det kallare vattnet i botten på tanken

Som jag skrivit innan så finns det så klart nyare och effektiva komponenter att använda än mina och det finns andra sätt att koppla ihop en anläggning, hur man gör beror dels på vad anläggningen ska vara till, hur mycket pengar man kan ge ut och hur mycket arbete man vill lägga ner för uppförandet och driften av sin anläggning.

Menteverde, fortsätt du att testa, jag är nyfiken på hur det går, jag är också nyfiken på eventuelle nya trevliga och kluriga lösningar.

eka

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 05 nov-09 kl 22:21 »
De flesta balanserade (system där solfångarytan är anpassad till ackumulatortankens volym) ger bra temperatur hur den än är byggd. Det är svårt att misslyckas. Därför tycker man nog att sin egen alltid är bra. Det man diskuterar här är att orka få ut den sista droppen och det är svårt att från helt olika anläggningar dra enkla slutsatser.

Förluster i solfångare bygger enbart på temperaturskillnaden mellan absorbator (svarta plåten) och omgivningstemperaturen utanför solfångaren.
Vilken temperatur som leds in har nästan ingen betydelse i det fallet.
En mycket intressant sak som framgår när man tittar på verkningsgrad vakuumrör mot panel är att:
Rör har mindre förluster vid höga temperaturskillnader men deras verkningsgrad är lägre vid låga skillnader.
Detta är också beroende på ingående solstrålning men man kan säga att det är först vid svag solinstrålning och kalla utetemperaturer som rör kommer till sin rätt.

Ja lågtemperatur har bättre verkningsgrad men om sommaren när panelerna lätt kommer upp i temperatur vill man flytta matningen till toppen. Annars kan det sluta med att man även under sommaren behöver sätta in stödvärme tidigare än förväntat.
Det absolut enklaste lösningen är att använda samma ventiler som används för att cirkulera varmvattnet i vedpannan innan de kommer upp i temperatur. De sköter själva beroende på ingående temperatur om det skall lämnas i botten eller toppen.

Har du möjlighet att bygga hela akuumulatorn själv så finns ytterligare knep.
Gör ett grovt inre rör i tanken av en viken plåt. Inuti detta placeras sedan kamflänsröret. Gör hål och slitsar i plåten på olika höjd.
Resultatet blir att kamflänsröret avger värmen till vattnet i detta inre röret. Det stiger långsamt uppåt och rinner ut på den höjden som har samma temperatur.  Matar man med VV och har möjlighet att komma in i tanken. sätt ett grovt vertikalt rör på samma sätt med slitsar.

Själv är jag experimentlysten och mitt system kommer jag att reglera så in i h-e. Men för att undvika att jag själv måste pyssla om den hela mitt liv och kanske längre, så skall den även kunna gå nästan utan reglering. Där blir utmaningen.
Jag kommer att ha en motorshunt som laddar topp/botten, därför att jag kommer att ändrar funktion vinter/sommar.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

stedevil

« Svar #19 skrivet: 06 nov-09 kl 05:08 »
stedevil, du blandar bort korten här lite.

Ja, det är medvetet. Syftet är att tvinga er att tänka genom hela processen för hur man når en meningsfull/användbar temperatur i tanken med solpanel (ca >=60 grader). Det blir inte automatiskt större förluster för att man går direkt från 10->60 i en vända än om man går från 10-60 i 5 vändor med 10 grader/vända i medel. Du får visserligen mindre förlust/vända men du får ju 5x fler vändor och det är den sammanlagda förlusten i dessa 5 vändor som måste jämföras med att gå direkt från 10->60. Sista vändans medeltemp på 55 ställer just denna sak på sin spets eftersom det så tydligt visar var ni förenklat ert resonemang så det intuitivt ger en felaktig slutledning. Relevant fokus måste ju ligga på "totala förluster för att nå hela vägen till användbar temp" och inte någon slumpmässigt vald delbit på vägen.

Citera
Som jag förstår det vill Menteverde ha ett system där man under sommartid kan slösa lite med den totala energin för att få en högre och därmed användbar temperatur. Det Mentverde föreslår innebär att solfångarna i praktiken ska kunna jobba mot en mindre volym vatten för att snabbare få en hög temperatur, det blir ju fallet om man bara jobbar med den övre delen av en tank. Samtidigt vill Mentverde kunna ha en större tank för att slippa få det så varmt att det kokar en lång och solig dag.

Exakt. Och just för att nå dessa krav så ser jag inget annat rimligt förslag annat än att jobba med pvvx. Kopplad tex till en 3m3 tank kanske han får 100L 60 gradigt en molnig eller 1500L en riktigt solig dag. Med slingor får han troligen bara 3000L 20-35 grader oanvändbart kallvatten. 35 grader funkar kanske för att ge värme i huset men inte för varmvatten. Pvvx-en ger honom möjlighet att använda betydligt större tank, så han har gott om marginal varma soliga dagar, utan att för den skull ha tex 3000L vatten där hela volymen först måste upp till 40-50 grader innan man kan få ut nått. Redan från första litern solvärmt tankvatten kan han ju plocka ut varmvatten i andra änden om han har pvvx i båda ändar. Det är åtskilligt mycket bättre än ens med en liten 500L tekniktank med slingor invärtes, trots att tekniktanken är en dyrare lösning.

Citera
jag hävdar fortfarande att jag får ut mer energi genom att jobba med mina solfångare mot en lägre temperatur.
...
När det verkligen är soligt och fint väder har jag alltid 60-80 grader i hela tanken

Märker du att du motsäger dig själv? 80 grader är ju definitivt INTE någon låg temp att jobba med solfångare mot. Dessutom innebär det ju att ditt system är byggt så att du dåligt kan ta vara på längre perioder med riktigt fint väder och tex magasinera 1-2veckors varmvattenbehov till när det blir dåligt väder (vilket tex en stor välisolerad 3m3 tank med bra skiktning skulle kunna klara).

Citera
Som jag skrivit innan så finns det så klart nyare och effektiva komponenter att använda än mina och det finns andra sätt att koppla ihop en anläggning, hur man gör beror dels på vad anläggningen ska vara till, hur mycket pengar man kan ge ut och hur mycket arbete man vill lägga ner för uppförandet och driften av sin anläggning.

Precis, och just därför försöker jag komma med förslag om att inte använda traditionella dyra solfångarkomponenter och små dyra tankar utan att ta vara på forskningsresultat och implementera dem med stora, billiga och effektiva lösningar som även väl passar till GörDetSjälv för att hålla kostnader nere.

« Senast ändrad: 06 nov-09 kl 05:10 av stedevil »

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser