Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för raser?  (läst 7984 gånger)

Gunhild

SV: Vad har ni för raser?
« Svar #20 skrivet: 19 nov-09 kl 08:17 »
Vi har två beaglar och det blit en till nu i vinter. Det är mycket trevliga familjehundar som har mycket goda jaktegenskaper. Hade fö ca 10 år sedan en am. cocer det gick att få den till att jaga också. Men de är inte avlade på jakt och vill man  ha en hund till något ska man ju välja ras där efter.

Beaglen är är ju en drivande hund med bra hörbart skall, våra hundar är alltid tillbaks onnom 3h.

Rider

« Svar #21 skrivet: 18 dec-09 kl 11:11 »
kanske inte ett svar som passar sådär 100% på din fråga, men vi hoppas på att ha användning för våra amstaff sen vad gäller jakt på främst klövvilt. jag ska ta jägarexamen till våren, killen har ju redan sen förut och till våren börjar vi även viltspår på allvar. sen ska vi "bara" flytta till vår egna lilla plätt med mark. men det finns en lite norrut som använder två amstaff som apporterande fågelhundar också.

varför jag vill ha en amstaff till det är ju för att jag trivs med rasen. de har kort päls och är därmed lättskötta, otroligt smärttåliga, tålamodiga och människokära vilket gör att de passar utmärkt i en familj samt är mångsidiga, man måste alltså inte enbart jaga med dem. de har ju från början ingen jaktinstinkt på det sättet, så de sticker inte i skogen, sticker inte iväg för att jaga själva och låter smådjuren hemma vara. det kanske är okonventionellt att använda amstaff inom jakt i sverige, men i usa är det inte ovanligt att använda amstaff och apbt inom jakt. det finns ju många viltspårchampions i sverige som är amstaff, så jag är optimistiskt att det kommer att funka.
Underbart,,
Jag har själv en APBT och den använder jag för eftersök och grisjakt. Vid ev eftersök på små grisar/rå så kör jag kommandot "pass på" om de sticker och då avfångar hon klockrent. Underbara raser att använda till eftersök då det absolut inte saknas arbetsvilja. Lite väl vassa vid kontakt med svin då hon gärna flyger på dom om de gruffar men hon släpper direkt och backar ett par meter på kommande, underbart.
Lycka till med din amstaff, detta är mycket underskattade hundraser pga Aftonbladet, tyvärr.
//Rider

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #22 skrivet: 19 dec-09 kl 02:44 »
vi tänkte prova hanen i viltsvinshägn senare, när vi har flyttat till viltsvinsmarker. amstaffen är ju mjukare än apbt, men jag hoppas att det funkar. dådkraft har han då alla gånger. kanske syrran hans funkar också, men det är jag mer tveksamt mot.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #23 skrivet: 11 jan-10 kl 22:28 »
jo, nån som har erfarenheter av border terriern?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #24 skrivet: 11 jan-10 kl 22:38 »
Jag har ingen praktisk erfarenhet från jakt med dom. Dock har jag tittat på dom vid träningar och prov i konstgryt. Där har dom imponerat stort på mig, smidiga, snabba, envisa och läraktiga. Sen har dom jag träffat på varit sociala och trevliga med och det är ju inget minus.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #25 skrivet: 11 jan-10 kl 22:50 »
jag har alltid tyckt att de var charmiga och idag träffade vi en sån som var ute och sparkade med matte. den var helt galen, vår blev helt galna. verkar vara små snötnosar och det jag har läst om dem är ju inget minus direkt heller. kanske det blir en sån istället för patterdale terriern? nån grythund måste en riktig jägare ju har ...  o:)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 11 jan-10 kl 23:09 »
Kan man ta vilken ras som helst o träna den till jakthund?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

nordtravare

• Medelpad
« Svar #27 skrivet: 11 jan-10 kl 23:18 »
Jämthund till älgjakten den är fullgod ståndhund ,finsk stövartik till harjakten god drivare .Skulle inte spilla tid på annat än mkt välstammade hundar avlade för ändamålet.sparar endast bra hundar det finns ingen anledning att lagra på sig dåliga hundar ,livet är för kort för att jaga med dåliga/odugliga hundar.

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 11 jan-10 kl 23:29 »
jag har alltid tyckt att de var charmiga och idag träffade vi en sån som var ute och sparkade med matte. den var helt galen, vår blev helt galna. verkar vara små snötnosar och det jag har läst om dem är ju inget minus direkt heller. kanske det blir en sån istället för patterdale terriern? nån grythund måste en riktig jägare ju har ...  o:)
Det är nog lättare att hitta en sån med dokumeterade grythundslinjer här i sverige.
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #29 skrivet: 12 jan-10 kl 02:17 »
*förfärdas över sina otaliga stavfel i sitt förra inlägg*

ja, det är väl många som håller på med grytjakt i sverige? hur börjar man träna en grythund? när börjar man och med vad?

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 12 jan-10 kl 15:33 »
Vet inte hur många det är igentligen som håller på med grytjakt.
Det beror mycket på hundens mognad när man börjar träna dom. Man kan börja redan när dom är valpar med att dom får krypa i rör och sådant. Sen när dom blir äldre så kan man ta med dom till ett konstgryt. Ett tips är att titta på grythundsklubbens hemsida. Där finns mycket bra information om träning, konstgryt, prov, jakt och olika raser.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #31 skrivet: 12 jan-10 kl 16:31 »
tack för svaret  ;D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #32 skrivet: 12 jan-10 kl 16:46 »
jag tänker skaffa mig en grythund om några år, det krångliga är att veta om det blir en förliggare eller sprängare man får tag på, tittat en del på border terrier o jack russel, även tax.  bästa vore ju om man kunde ha hunden till annan jakt också, drev på rådjur o gris tex.Skulle vara kul att komma med ut och se lite action på fältet med olika grytraser..  Traveler horses, de flesta hundar duger att träna till eftersöks hundar, många vanliga hundraser duger som stöthund, och de flesta hundar kan apportera frågan är bara hur hårt de kniper om apporteringsviltet. ska du ha en drivande hund så satsa på jakthundsraserna, likaså när det gäller ställande hund.
Fjäderfän och kaniner

esten

• -
« Svar #33 skrivet: 12 jan-10 kl 16:52 »
min första jakthund var en Utterhound . Spårnoga på eftersök och duktig ståndhund på älg .

Vill man inte ha en tik som löper titt som tätt är detta en bra ras då de är sk packhounds och det är endast  ledar tiken i flocken som löper . En stark (ranghög) matte krävs dock

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #34 skrivet: 12 jan-10 kl 17:32 »
oj, det där om löpet var intressant. det var nåt nytt för mig.

esten

• -
« Svar #35 skrivet: 12 jan-10 kl 17:42 »
Hundrasen är väldigt ovanlig . Även i hemlandet England . Den användes ursprungligen för jakt på utter , vilket hörs på namnet . Det sägs att det är den enda rasen som kan följa doftspår i vatten .
Hundarna släpptes i grupper att jaga efter uttern . Och för att undvika hundslagsmål så hade dessa hundar fått bevara sitt ursprungliga beteende .

Bland de första Uttrarna som togs in till Sverige hade man problem med avelstikarna , man visste inte hur dom fungerade , så tikarna löpte inte förrän de flyttades ut på foder hos familjer som inte var så ranghöga . Det var på 80-talet och fanns en fin artikel i hundsport om denna ras .

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #36 skrivet: 04 aug-10 kl 10:03 »
putt..väcker liv i tråden :)
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 04 aug-10 kl 11:35 »
Funderar på ideal hunden ...
En stor mjuk tyst hund som inte fäller fast den har massa päls .
Den ska kunna gå lös på gården jämt utan att röra gårdsdjuren eller folk på gatan ..
Hmm jo o den ska jaga på kommando .
Typ "Hämta matte ett rådjur" så springer den in i skogen o kommer hem med ett rådjur en stund senare  :P
Kan man beställa en sån hund ?  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #38 skrivet: 04 aug-10 kl 22:05 »
Nja låter just som en dröm ;).
Själv är det strävhårig tax som gäller, hon gillar att driva rådjur och har även drivit vildsvin, tyvärr, dessbättre har hon inte gått i gryt än, men det har varit nära några gånger. Hon är ekstremt sällskaplig och gillar mycket bus. En bra familjehund helt enkelt, vilket kanske är en förutsättning för en jakthund som vanligtvis jagar kanske 0,5-1% av årets timmar och är famljehund för resten. Läraktig? nja när hon själv vill :-\ envis? är du envisare så är det inga problem.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Moraggarn

• -
« Svar #39 skrivet: 21 aug-10 kl 21:48 »
Basset Griffon(petit) helt suverän på rådjur och räv. Mkt bra drevtider och mkt bra skall. Lika bra i skogen som i familjen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser