Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för raser?  (läst 7990 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Vad har ni för raser?
« skrivet: 03 nov-09 kl 19:51 »
Vad har ni för raser på era jakt hundar?
Varför gillar ni just den rasen ?

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Vad har ni för raser?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-09 kl 21:08 »
kanske inte ett svar som passar sådär 100% på din fråga, men vi hoppas på att ha användning för våra amstaff sen vad gäller jakt på främst klövvilt. jag ska ta jägarexamen till våren, killen har ju redan sen förut och till våren börjar vi även viltspår på allvar. sen ska vi "bara" flytta till vår egna lilla plätt med mark. men det finns en lite norrut som använder två amstaff som apporterande fågelhundar också.

varför jag vill ha en amstaff till det är ju för att jag trivs med rasen. de har kort päls och är därmed lättskötta, otroligt smärttåliga, tålamodiga och människokära vilket gör att de passar utmärkt i en familj samt är mångsidiga, man måste alltså inte enbart jaga med dem. de har ju från början ingen jaktinstinkt på det sättet, så de sticker inte i skogen, sticker inte iväg för att jaga själva och låter smådjuren hemma vara. det kanske är okonventionellt att använda amstaff inom jakt i sverige, men i usa är det inte ovanligt att använda amstaff och apbt inom jakt. det finns ju många viltspårchampions i sverige som är amstaff, så jag är optimistiskt att det kommer att funka.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #2 skrivet: 03 nov-09 kl 21:23 »
Tyskjaktterrier och Parsonrusselterrier. Tycker att det är trevliga och inteligenta hundar som passar bra till det jag jagar mest. Använder dom vid vid gryt och minkjakt.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 nov-09 kl 22:55 »
Jag tycker detta är mkt intressant.
Att höra vad andra människor tycker o tänker .

Ang korthår , är inte det negativt på vintern?
Fryser dom inte om man är ute länge o jagar tex?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 03 nov-09 kl 23:00 »
nä, så länge de rör sig fryser de inte. man kan ju se till att de får lite underhudsfett på vintern eller kanske har ett tajt sittande täcke på dem, men det är nog överkurs. stövare och vorsteh har ju också kort päls och lite fett på kroppen om de är tränade.

ang. gryt skulle jag vilja veta om nån har/har haft/känner nån som har/har haft patterdale terrier? hur är de små liven?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 nov-09 kl 23:23 »
Jag har aldrig sett någon använda dom i gryt. Men har hört väldigt motstridiga uppgifter om hur dom fungerar, allt från bra till inte alls. Så jag kan inte ge något bra svar.
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 04 nov-09 kl 00:04 »
men alltså det ska ju vara rena prestationsavlade grythundar. på vilket sätt ska de inte fungera? vad är det du har hört?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 04 nov-09 kl 08:36 »
Jag har en LEonberger som är en jäkel på att spåra .
Kan inte det bli en bra jakthund?
Enda nackdelen är att han fäller o äter sina byten *S*

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 04 nov-09 kl 12:25 »
jo, det är ju en nackdel. ;D

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 05 nov-09 kl 00:21 »
men alltså det ska ju vara rena prestationsavlade grythundar. på vilket sätt ska de inte fungera? vad är det du har hört?

Jag har inte hört några direkta själ att dom inte ska fungera, har bara hört att dom inte var lämpliga men inte varför (jag frågade ioförsej inte heller). Det enda själ jag har hört annars är att dom skulle vara för stora.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 05 nov-09 kl 00:31 »
ja, där ser man. tycker att det verkar vara riktiga "små charmtroll", men det kanske beror lite på linjen också? på bild såg de så jäkla små ut.

samsam1

• -
« Svar #11 skrivet: 05 nov-09 kl 10:03 »
Vad har ni för raser på era jakt hundar?
Varför gillar ni just den rasen ?

Hej, jag jagar rådjur med drever. Jag har två en tik och en hane, båda mycket duktiga. Tiken jobbar mycket spårnoga och är envis. Hanen jobbar snabbt och "fuskar" med att gå upp på höjder och gärna ta luftvittring.Gillar att jaga med drever för att dom jobbar så olika. Fick mig en glad överraskning förra helgen med min Dansk/svenska gårdshund. Han har haft klara tendenser att vilja jaga . Tog med honom i lördags och jobbade som stötande hund. Helt otroligt så jobbade han med rådjuren som om han aldrig gjort annat i sitt liv. Gissa om jag och jaktlaget var lyckliga!Hans meriter som eftersökshund på rådjur visste jag om innan. Men detta var över all förväntan. Vi har varit tvungna att ta ut en stor andel rådjur i år. Med honom i skogen lyckades vi att få fem stycken i lördags..
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 05 nov-09 kl 13:05 »
läste lite på en amerikansk sida om patterdale terriern. de används där till jakt på viltsvin, grävling och tvättbjörn. så de är kanske för stora för rävgryt?

samsam1: grattis. :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 05 nov-09 kl 13:39 »

Jag har inte hört några direkta själ att dom inte ska fungera, har bara hört att dom inte var lämpliga men inte varför (jag frågade ioförsej inte heller). Det enda själ jag har hört annars är att dom skulle vara för stora.

Ja dom är ju för stora för gryt men som drev eftersök o spår kan det väll inte vara nån skillnad .
I tyskland används dessa till jakt o räknas som rena brukshundar .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 05 nov-09 kl 13:43 »
jo, det är ju en nackdel. ;D

Eller inte ,,hmm ingen hundmat , billigt o bra .
Fäller han större byten kanske han delar med sej *S*

Nån som vill testa o träna min leon kille till jakthund som både fäller + släpar hem bytena så man inte ens behöver lämna huset för att få färst kött? *asg* ;D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 05 nov-09 kl 17:57 »
om han jagar och käkar upp rabiata grannhundar skulle jag vilja låna honom över helgen iaf ;)

Mysla

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 05 nov-09 kl 18:07 »
Patterdales är vad jag förstått väldigt vassa och det är väl därför folk inte är så förtjusta i att ha dem i jakt. Tänk tysk jaktterrier på anabola och afetamin och släpp ner den i grytet. Inte helt optimalt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 05 nov-09 kl 18:16 »
låter som sköna lirare det där. har ingen aning om grytjakt, men i och med att min egen licens börjar rycka närmare börjar man ju intressera sig lite smått och då hör ju hunden till. sen har jag ju alltid tyckt om annorlunda lösningar och är en som väljer tillvägagångssätt och redskap som inte "alla andra" också använder. av den anledningen är jag ju förstås intresserad av att prova på hundraser som inte alla andra använder och därför min undran över patterdale terriern. funka ska det då trots allt. vad mer skulle man kunna använda i gryt som inte är så vanligt?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 05 nov-09 kl 18:32 »
om han jagar och käkar upp rabiata grannhundar skulle jag vilja låna honom över helgen iaf ;)

Om du ber han snällt o ger han en kaka sen bara så gör han det med all säkerhet .
Han är mkt snäll så o gör det man ber om  ;D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 05 nov-09 kl 18:48 »
 ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser