Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv  (läst 49466 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #20 skrivet: 12 nov-09 kl 07:07 »
Jag undrar om dessa veterinärfantaster här på forumet är lika noggranna med att springa till doktorn själv vid minsta skråma? ???
Även djur kan få sträckningar, smälla ett ledband eller stuka nåt, oftast ser det också värre ut än vad det är. Jag har haft många katter genom åren som efter slagsmål och dyl kommit hem haltandes, och så har de hoppat runt på tre ben nån vecka bara för att från en dag till en annan vara helt återställda. Katter har om nåt djur, en otrolig läkeförmåga. Och sålänge de äter är de varken i chock eller har särskilt ont, hade nåt varit brutet eller ur led hade den knappast ätit nåt då smärtan från en sån skada oftast gör en illamående, så även djur.

Och jag håller med i sak att vad det beträffar får, getter och kaniner så har man mer nytta av alternativ än av en veterinär för på de områdena vet de ingenting. Likaså är veterinärvård i sverige nåt av det dyraste som finns, och fastän du vet vad som är fel på ditt djur tvingas du vid ett besök ändå betala 850kr för blod och labbtester. Är den erfarenheten rikare när min tik fick eklampsi i september. Istället för att enligt vetboken ge henne kalciumdropp tills hon reste sig, gav man henne först en liten påse, tog ett blodprov och gav henne sen en halv påse till. Istället för att som det lärs ut på vetskolan,ge dropp tills djuret självmant reser sig upp,då stänger man av droppet.

Dessa många blodprov varannan timme plus 1,5 påse kalciumdropp kostade nästan 3000 kronor!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Yrmff

  • Gäst
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #21 skrivet: 12 nov-09 kl 08:25 »


Jag tycker det är konstigt att det måste skrikas veterinär i alla lägen. Vi människor skall lida in absurdum men om en katt kröker ett morrhår ja då är det djurambulans som gäller..

Vi har en kompis som har en trebent katt!! detta djur har det aldeles förträffligt även om han säkert led en del under tiden som han läkte!! (katten var borta en tid och kom tillbaka i princip ihopläkt) om han visat sig med sin skada tidigare så hade det ofelbart lett till att han blivit nergrävd..


sila mygg å svälja kameler..

mvh H


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #22 skrivet: 12 nov-09 kl 08:33 »
sila mygg å svälja kameler..

mvh H



Amen!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

 

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #24 skrivet: 13 nov-09 kl 13:41 »
Det som jag tycker är så svårt med djur är ju att de inte kan tala om ifall de har ont. Och en del djur är duktiga på att uthärda och inte visa smärta. Min hund fick lida mycket i onödan för att jag inte tog honom till vet direkt när han hade analsäcksinflammation. Det blev sen fistelgång som tog tid att läka, först efter tre antibiotikakurer. Att han hde haft väldigt ont och lidit i det tysta var då uppenbart...  :'(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

motroten

  • Inlägg: 222
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #25 skrivet: 13 nov-09 kl 19:24 »
Fast om du eller ditt barn blir haltande så nog åker väl ni till sjukhus och kollar upp orsaken? Det är ju ändå skillnad på vad som fattas djuret om man tillkallar/tar sig till vet. eller inte. Lite hängig, aptitlöshet någon dag, ja då springer väl inte jag el. någon av de djurägare jag känner, till vet. på en gång, men ett släpande ben skulle jag kolla upp. Just för att det kan bli felläkt om ngt har hoppat ur led el. är brutet.

Och så är det här med att katter är gratis/ billiga att köpa, därför verkar just många inte vilja lägga några pengar på dem när det gäller vet.vård, medan en hund el. häst som kostat 10-20 000kr, är man mer benägen med. Ökar känslan för djuret med penningvärdet kan jag undra?

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #26 skrivet: 13 nov-09 kl 22:10 »
Om ni menar mig som en av veterinär förespråkarna här på Alternativ så har ni nog lite fel,tycker jag :-\
Självklart ringer inte jag för minsta skråma på katten,hunden eller barnet utan det jag reagerade på var ts syn på vet överhuvudtaget. Jag läste att hon tyckte att vet tog si och så mycket bara man kom innanför dörren, och tolkade det som kan man göra nått själv som inte kostar pengar? Enligt ts gick katten på tre ben och verkade ha ont, det var inte hennes katt utan en vildkatt men hon ville ha den kvar för den var en bra rått jägare.....Jag fick inte det hela att gå ihop på nått vis och därför skrev jag sök veterinär eller skjut katten :-\
Jag ber om ursäkt om någon missupfattade det jag skrev också ber jag om ursäkt om jag missuppfatttade ts :-[
Har själv haft div djur med skador och jag springer absolut inte till vet i onödan om jag sedan låtit avliva nått djur i onödan låter jag va osagt....men jag tycker inte att en katt med fyra ben varav ett obrukbart har nått i jordelivet att göra, den har lidit nog tycker jag. Därför har jag tagit bort trebenta katter,jag tror inte de kan jaga o leva på ett normalt sätt :-[
Att jag sedan använder Aloe vera o Grovblad på både folk o fä och både stora o små sår är nått helt annat ;)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: skadat ben på katten- råd vad man kan göra själv
« Svar #27 skrivet: 14 nov-09 kl 07:48 »
För att återigen förklara mig så har jag sedan dag 1 varit i kontakt med veterinären.
Vi har varit inne hos veterinären, men de kunde inget göra. katten är nu helt återställd och är återigen ute och jagar möss och kommer in och myser en stund på kvällarna. Allt är som de ska vara.

Jag vet att man på vissa djur inte kan se om de har ont för att det är ett tecken på svaghet. Men denna katt är inte som alla andra katter, jag behöver inte förklara hur, ni som har träffat honom vet.... :) och varför.
Han visar mkt tydligt om han har ont, är arg sur eller glad. när han hade en klo som var inflamerad kom han direkt till mig ( detta var ett år sen) och vi åkte inte till veterinären. Så han är inte som andra katter.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser