Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Exotiska träd i växthus  (läst 4157 gånger)

spektakel

  • Inlägg: 14
Exotiska träd i växthus
« skrivet: 01 nov-09 kl 16:03 »
Går det att plantera exotiska, värmekrävande träd som fikon, apelsin, avokado i marken inuti ett växthus? Alltså att man bara gräver ett hål i växthus- "golvet" och sätter ner en planta?

Måste jorden isoleras på något sätt så att den bevarar värme bättre så att plantorna inte dör?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Exotiska träd i växthus
« Svar #1 skrivet: 01 nov-09 kl 20:24 »
Det beror såklart på vara du bor men i ett ouppvärmt växthus blir det ungefär lika kallt inne som utanför under vintern så räkna inte med några mirakel. Två nackdelar med att ha känsliga träd i växthus är dels att man inte får nåt skyddande snölager på marken, frosten biter hårdare vid barmark och soliga vårdagar ger kraftig värme i växthuset och kan 'väcka' trädet för tidigt medan det fortfarande är hård frost på nätterna.

Avocado och citrus tror jag inte funkar nånstans i landet utan tillskottsvärme. Fikon, aprikoser, persikor, vin m.m. kan funka bra i södra Sverige även utanför växthus om man har ett riktigt bra läge.

JennyN

  • Inlägg: 874
    • Jennys frön & sånt
SV: Exotiska träd i växthus
« Svar #2 skrivet: 09 nov-09 kl 19:20 »
Odlar du dem i stora krukor kan de stå ute under sommaren, och bli inrullade i växthus uppvärmt till +5 grader på hösten. Eller kanske ännu hellre till ett garage el dyl med tilläggsbelysning, det torde hålla temperaturen bättre än växthuset.

Vill du odla dem i växthusjorden bör du ha värmefläkt/frostvakt året om för att hålla "medelhavsvinter".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 3 användare (1 dolda)
isa, Patlun79

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser