Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag till mineralbalja?  (läst 1914 gånger)

Skågedalen

• -
Förslag till mineralbalja?
« skrivet: 01 nov-09 kl 13:48 »
Hej på er!

Jag har  nu i 1 1/2 års tid gett mina får mineraler i en stor dunk, med utskuret hål i. Funkat kanon på beten och inomhus.

För ett par dagar sedan så kommer det hem en kille till mig som också har får, tittar och tycker att allt är fin och tjusigt. Men att jag vågar ge dem mineraler i dunkar? Fastnar inte öronmärkena i dem och de river av sig dem?

Har aldrig hänt svarar, jag, men tror ni inte på fan att dagen efter när jag kommer ut så står det en tacka där med ett blodigt öra och ett märke i dunken!

Hur ger ni mineraler? Jag gillar inte baljorna, kör på lösmineral. Tänkte att nu så kommer väl märkena ryka på löpande band då, bara för han var här och sa så.  :P Någon som har någon superbt bra lösning?

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Stadsbarn

• Gäst
SV: Förslag till mineralbalja?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-09 kl 15:26 »
Jag ger mineraler i hängande "foderlådor" från Siltbergs, blomlådor eller i röda baljor som det varit fårmineraler i e.dyl. Det funkar kalasbra!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 nov-09 kl 19:32 »
Jag har sett en superbra lösning som jag bara inte har satt i verket än:

Tag en sån där blå tunna med svart lock ni vet, fast ta en av den mindre storleken, typ 30-40 liters.
Ta sedan och skär ut halva locket (men behåll lockkanten).  Tunnan kan sedan fyllas en bra bit. Lockdelen gör att det inte rinner ut.
Häng sedan upp tunnan, "liggande i luften"
Man kan göra två hål i tunnan och trä grova rep igenom.  Gör en stor knut på repet och trä igenom andra änden.
Två sådana rep så kan man knyta fast tunnan i en takbjälke, en gren ute eller dyl i lagom höjd.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 01 nov-09 kl 21:23 »
Jag tar bara baljan och lägger ner den i en brödback. Ställer den bredvid vattenhon. De skuvar runt den lite grann men brödbacken stoppar det mesta. Blir den skitig så häller jag på lite vatten när jag ändå byter eller fyller på vattnet. Likadant med saltstenen.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Fåraherden

• -
« Svar #4 skrivet: 02 nov-09 kl 19:54 »
Kör med baljor. Lite kritisk LM kladdar ju allt mer melass, så de går åt mycket fort Vad kostar mineraler i lösvikt?

Häller man bara dem i något och de går sedan dit och äter när det behövs, precis som baljan? Trodde man blandade i kraftfoder.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 05 nov-09 kl 16:00 »
Mina har en vanlig matho till hästar som jag öst ner nåt/några kg lösmineraler i, de slickar i sig lite då och då när de behöver. Innan dess hade jag också plastdunk på väggen men den rymde för lite och var bökig att fylla på.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skågedalen

• -
« Svar #6 skrivet: 09 nov-09 kl 20:04 »
Kul Kimma, idag har jag satt ut en krubba för hästtransport ut till fåren med mineral, sen läser jag ditt inslag nu. Är det det som kallas mind-reading över nätet?  ;D

Fåraherden: Jag köper på Odal i 10 kg hinkar, de kostar 195 kr. Men Det finns billigare, på en lokal kvarn kan man köpa i säckar. Där kostade väl dubbelt så mycket mineral till samma pris, på ett ungefär. Bara att kvarnen är längre bort än Odal....

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 09 nov-09 kl 21:40 »
Kul Kimma, idag har jag satt ut en krubba för hästtransport ut till fåren med mineral, sen läser jag ditt inslag nu. Är det det som kallas mind-reading över nätet?  ;D

Fåraherden: Jag köper på Odal i 10 kg hinkar, de kostar 195 kr. Men Det finns billigare, på en lokal kvarn kan man köpa i säckar. Där kostade väl dubbelt så mycket mineral till samma pris, på ett ungefär. Bara att kvarnen är längre bort än Odal....

Mvh / Fru Skågedalen

;D
Man ska inte göra det svårare än det behöver vara  ;D

Jag köper också storsäck på kvarnen, det blir myyyycket billigare. De verkar inte lika smakliga som Odals men å andra sidan föräter de inte sig för att det är gott.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 4 användare
Anders Flix, Nina W, Stengrim, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser