Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar kring att bygga ett minihus på hjul  (läst 28873 gånger)

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #20 skrivet: 08 nov-09 kl 17:17 »
ja, jag har tänkt på det ...ang vikten. Kan man inte fästa nån gummimatta el likn? linoleum eller vad det heter...hehe.

Klart det går, men det håller inte för väder och vind, uv-strålning osv.
Plåt är underhållsfritt.

@nders

« Svar #21 skrivet: 09 nov-09 kl 20:59 »
Det har kommit in mycket intressant medan jag glömt bort att kolla in :->
Jag snubblade över denna isolering, det kanske kan vara något, verkar hålla värmen, tåla fukt och inte väga bly! vad tror ni andra om det?  Kan det finnas någon hållhake jag lyckas se förbi?

babinski  trevligt att höra att du kommit så pass långt i byggandet :->
Hur lång och bred har du fått till byggandet, för att passa på husvagnsunderredet?  och hur högt är bygget?  Det är detta som gjort mig osäker ifall man kan  bygga till ett loft  och samtidigt skapa landsvägens Titanic :-D

babinski

• Man 32, Konstnär
    • Blekinge
« Svar #22 skrivet: 10 nov-09 kl 19:42 »
Fattar ej hur man lägger upp bild?
lite mer än 3 m hög från underredet räknat.
Den blir höjd ca 1 m längst upp, då blir det ståhöjd i halva å loft i andra.
Högt blir det...ser roligt ut. Enkelt snedtak.
Hus på hjul är jättekul.

Sjaunja

• -
« Svar #23 skrivet: 11 nov-09 kl 02:05 »
Bild! Skriv svar som vanligt. Till vänster om rutan du skriver i står det "Fler alternativ." Tryck på den å då kan du bläddra i dina vanliga mappar och bifoga bilder.  :)

Yrmff

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 11 nov-09 kl 16:02 »

Dusch är klart överskattat.,man blir lika ren med balja å tvättrasa!
I mitt första torp jag bodde i (för lääänge sen) löste jag duchprobbet genom att införskaffa en pumpbar ogrässpruta, (snålspolande 7 litersvariant) borrade ett hål i väggen å duchade ute (brrrr). Indianbastu är ju annars ett sätt att bli ren å fin.

mvh H

@nders

« Svar #25 skrivet: 15 nov-09 kl 17:23 »
babinski: I annat fall kan du kanske maila bilderna till mig så kan jag leta efter en lösning att publicera dem åt dig :->  *r väldigt nyfiken hur bygget ser ut och hur det går!

Yrmff:  Jag är nog lite kräsen av mig, men balja låter lite som en nödlösning, speciellt då jag är långhårig låter det som den metoden  kan skapa extra besvär ;-D
Men jag får tacka för idén med ogrässprutan! Den var inte alls dum!

esten

• -
« Svar #26 skrivet: 15 nov-09 kl 17:35 »
Utomhus dusch på sommaren går att göra ganska enkelt .
bygg en liten "kammare" (mindre dragit) , ovanför denna en svartmålad mjölkkruka med vtten som under dagen värms upp av solen , duscha när du har lagom temp . Vattnet värms bättre om krukan står dragfritt , ev med hjälp av ett fönster och ev speglar som kan rikta solljuset på mjölkkrukan .
En enkel pumpanordning kan behövas för att fylla krukan , samt rör till dusch munstycke och kran .
Det går också att hänga upp vanlig trädgårdsslang på tex en träställning bakom några fönster , fylla den med vatten och sedan med självfall använda det för tvätt&tvag

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 17 nov-09 kl 23:11 »
Inspiration för minihus. Dessa är byggda av återvunnet material
http://www.tinytexashouses.com
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 23:39 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

babinski

• Man 32, Konstnär
    • Blekinge
« Svar #28 skrivet: 19 nov-09 kl 14:14 »
förmodligen är bilderna bara för stora, jag har mailat dom t dig...
Hus på hjul är jättekul.

@nders

« Svar #29 skrivet: 19 nov-09 kl 16:41 »
babinski:  Jag tar mig friheten att publicera dian bilder på vagnen här. ser dock fram emot att se bilder på finlir   som när loftet och dylikt har kommit upp :->

http://picasaweb.google.se/forsgren.anders/Diverse#

Imp

« Svar #30 skrivet: 23 dec-09 kl 00:12 »
Vad är problemet med en vanlig husvagn eller en byssja/byggbod eller liknande? Eller att bygga på en traktorvagn?

babinski

• Man 32, Konstnär
    • Blekinge
« Svar #31 skrivet: 23 dec-09 kl 12:36 »
det är inga problem...jag ska förmodligen lyfta på min husvagn på en traktorkärra och bygga ut/till
Sen vill jag bygga om ett torkskåp till dass, men det är en annan historia.
Hus på hjul är jättekul.

@nders

« Svar #32 skrivet: 02 jan-10 kl 09:13 »
Vad är problemet med en vanlig husvagn eller en byssja/byggbod eller liknande? Eller att bygga på en traktorvagn?
Finns inga direkta problem med något av alternativen, tror knappast någon på forumet skulle klaga ifall du började bygga efter någon av dem  idéerna) Möjligen med undantaget vad jag fattat så är det ganska  vanligt med mögel och husvagnar :->

Men det där med traktorvagn lät klart som en intresant idé, har inte hört talas om det förut, låter klart mer stabilt än underedet från en slaktad husvagn!

Imp

« Svar #33 skrivet: 02 jan-10 kl 13:12 »
Det jag mest undrar är varför man inte  nöjer sig med en befintlig husvagn? Finns ju massor och priset på de äldre är låga även om det är en vagn i bra skick. Finns en massa byggjobbare som bor flera månader per år i sådana.

@nders

« Svar #34 skrivet: 04 jan-10 kl 07:18 »
Jag tänker vara så fräck och ställa en motfråga, varför ska jag nöja mig med ett boende som inte är anpassat, för året runtboende istället för att lägga ner energi och sedan bli nöjd med det boendet jag ordnar?

Det jag hört om husvagnar ”speciellt äldre” är vanligt med mögel, vill man man ha lite mer utrymme än säng och soffa + kök så är det plötsligt dyrare husvagnar, den info jag har hitta är att husvagnar som står ute  året runt  är risken  tämligen stora att de får mögelproblem.

Så igenom att bygga själv, kan man lättare ordna att man får bättre förvarings möjligheter och kan anpassa boendet efter ens egna behov. (har bara set en husvagn med sovloft och det är hembabyget från den här tråden) samt att själva byggandet i sig blir en mindre form av ”äventyr” :->

esten

• -
« Svar #35 skrivet: 04 jan-10 kl 12:06 »
Att husvagnar möglar beror ju främst på att de används så sällan .
Vid kontinuerligt boende är risken mycket liten .
Men att stå ouppvärmd utomhus vid skidbacken året om och bara värmas upp två veckor per år , är döden för husvagnen .
Husvagnsfirmorna brukar pruta bra på att hyra ut långtid och speciellt vintertid , för att skydda sina husvagnar för mögel .

Imp

« Svar #36 skrivet: 04 jan-10 kl 17:37 »
Visst bygga är ju alltid roligt. Men jag är en praktisk själ. Så jag skulle vilja kunna dra den efter bil,helst besiktiga. 80km/h är en väldig skillnad mot 30. Och man får inte åka med traktor överallt.
Om man måste dra med traktor så måste man ha en traktor, traktorer går sakta, vilket gör att det tar en jävla tid och blir dyrt om man ska hyra osv.
Misstänker att ytterst få har användning för en traktor om man bor i en vagn.

Finns ju rätt stora husvagnar från 80-talet som går förunder 10 000. Och då är det kylskåp,spis och en massa andra saker med.

Folk som ser sig som alternativa tenderar väldigt ofta att gå över ån efter vatten.

jenses

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 jan-10 kl 18:00 »
Folk som ser sig som alternativa tenderar väldigt ofta att gå över ån efter vatten.
Nja, eller så handlar det oftast ju ändå bara om teoretiska funderingar,
jag har varken läst om färdigställda minihus eller om färdigställda jordskepp.
Verkstan lyser med sin frånvaro...

esten

• -
« Svar #38 skrivet: 04 jan-10 kl 18:05 »

Imp

« Svar #39 skrivet: 05 jan-10 kl 05:51 »
Nja, eller så handlar det oftast ju ändå bara om teoretiska funderingar,
jag har varken läst om färdigställda minihus eller om färdigställda jordskepp.
Verkstan lyser med sin frånvaro...

Fast folk som bor i vagnar och husbilar av olika slag finns det ju rätt gott om.

Ganska många alternativa hus från utlandet jag sett,skulle ju knappast vara beboeliga på vintern här, allra minst om det kom snö. Känns ju som att många takkonstruktioner inte skulle hålla för snön.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 5 användare
rehn, Strömmen i dalen, Bokohammare, pow, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser