Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gissa rasen?!  (läst 3327 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Gissa rasen?!
« skrivet: 28 okt-09 kl 21:37 »
Mycket möjligt att hon är någon slags korsningen men vill gärna veta ´vad hon ser ut att vara för ras och om någon har ideer om vilken ras som skulle vara lämplig (eller olämplig) att para henne med. "Normalstor" är hon.
Tack på förhand! / Jenny
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Birgit

SV: Gissa rasen?!
« Svar #1 skrivet: 29 okt-09 kl 07:25 »
Vad innebär "normalstor"? Det är ju ett vitt begrepp beroende på om hon är ett allmogefår, eller en köttraskorsning.

Själv skulle jag gissa på att hon är en korsning, men mellan vad? Inte lätt att se på detta foto. Vad har hon för typ av ull t.ex? Närbild på ull och huvud skulle ge mer kött på benen.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 okt-09 kl 10:17 »
Lite Suffolk, kanske?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 29 okt-09 kl 18:43 »
Har tackor som ser ut ungefär som denna.

De har en korsning av dorset, finul på mödernet och en gutebagge på fädernet. De är möjligen något bredare i ansiktet, annars ser de ut ungefär som på bilden. De är lite egna, rätt skygga men levererar troget sina 2-3 lamm varje år.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 29 okt-09 kl 19:29 »
Tycker de har lite guteprofil i ansiktet.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #5 skrivet: 29 okt-09 kl 22:50 »
Jag tror inte på Suffolk.
Öronen stämmer inte.
Hemskt ful tyckte jag hon var :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 okt-09 kl 08:53 »
Det har du faktiskt rätt i! ;D
Båda sakerna...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #7 skrivet: 30 okt-09 kl 09:08 »
Jag tror inte på Suffolk.
Öronen stämmer inte.
Hemskt ful tyckte jag hon var :)
instämmer  ;D

gute och päls liknar det
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Danarp

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 okt-09 kl 09:33 »
Detta var ju en himla rolig tråd. Jag tror jag skall hem och fota några av mina för att få ett utlåtande om ras... :)

Mushi

« Svar #9 skrivet: 30 okt-09 kl 10:02 »
gute och päls liknar det

Nää, en korsning gute/päls skulle inte se ut så.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 okt-09 kl 11:41 »
Hon ser ju väldigt kortbent ut. Dessutom är benen svarta! Gutar, Gotland och Suffolk är de enda jag kan komma på nu, som kan ha svarta ben och en ljus färg på ullen. Dessutom har hon vita strumpor, vilket Suffkorsningar gärna har.
Om man sedan tittar på ullen, så är det en typisk "köttrasull" tycker jag. När detta får klipps så sitter hela fällen ihop i ett enda stycke. Det sållar bort Gute och Gotlandsfår och tyder mer på på Suffolk. Sen har Suff, precis som Rydberg säger, stora propellrar till öron, vilket denna tacka inte har. Men något ska ju vara inkorsat också :), eftersom ansiktet går i vitt, kanske öronen kommer därifrån? ???
« Senast ändrad: 30 okt-09 kl 11:43 av vallhunden »

Birgit

« Svar #11 skrivet: 30 okt-09 kl 17:21 »
Det är ju minst en lantras i, men korsningar kan få lite konstiga färger. Gute och Gotland är för närbesläktade för att få ett avvikande utseende.
Finns ju flera allmogeraser, färgade finullsfår osv. som i kombination med en köttras kan få färg på olika ställen.

Nej, inte vacker direkt, men små öron och det är snyggt ;)

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 30 okt-09 kl 17:39 »
Spelsau/texel ?

Mushi

« Svar #13 skrivet: 30 okt-09 kl 18:03 »
Åjo hon är fin. Slår vad om att hon mycket sötare än ni som säger att hon är ful ;-)

Lia-Ia

« Svar #14 skrivet: 30 okt-09 kl 19:27 »
Svårt att säga utan att ha känt på ullen, men korsning Gotland/Finull kanske?

Du kan nog korsa henne med vad du vill, beroende på vad du är intresserad av på avkomman. Gotland eller Leicester om du vill ha finare skinn, Gotland om du vill ha grå eller Leicester om du vill ha vita (och så hoppas man på att få rätt färg på lammen) eller en köttras om du är mer inne på kött.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 30 okt-09 kl 21:09 »
Vad innebär "normalstor"? Det är ju ett vitt begrepp beroende på om hon är ett allmogefår, eller en köttraskorsning.

Själv skulle jag gissa på att hon är en korsning, men mellan vad? Inte lätt att se på detta foto. Vad har hon för typ av ull t.ex? Närbild på ull och huvud skulle ge mer kött på benen.

Hon är ungefär 75cm över ryggen. Är rädd att jag inte vet vad jag ska svara angående ullen, kanske syns det på bilden.
Jättekul att så många är intresserade av att gissa. Lyckas jag att få tag på den förre ägaren antar jag att han kommer att kunna berätta om rasen på hennes pappa men mamman kommer från en en "okänd" ras som har fötts upp under många generationer hemma hos en gammal dam som inte längre är i livet.
Håller med om att hon är ganska ful, dessutom har hon ovanligt genomträngande bräkande men i gengäld är hon världens gosigaste och mest sociala´både med djur och människor.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 10 apr-10 kl 11:47 »
Lyckas jag att få tag på den förre ägaren antar jag att han kommer att kunna berätta om rasen på hennes pappa men mamman kommer från en en "okänd" ras som har fötts upp under många generationer hemma hos en gammal dam som inte längre är i livet.
Hittade du förre ägaren ???  *nyfiken*
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sano

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 11 apr-10 kl 20:24 »
Hon är väldigt lik våra korsningar gute-texel, bortsett från de svarta benen. Så jag tror på gute - annan köttras. Gute - päls har vi många och de har inte alls den ullen eller det breda ansiktet.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 11 apr-10 kl 23:23 »
På den senare bilden tycker jag hon ser lite gotlänsk ut. Jag tycker hon är söt! :D

MarranMedFår

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 14 apr-10 kl 01:02 »
Hon är ungefär 75cm över ryggen. Är rädd att jag inte vet vad jag ska svara angående ullen, kanske syns det på bilden.
Jättekul att så många är intresserade av att gissa. Lyckas jag att få tag på den förre ägaren antar jag att han kommer att kunna berätta om rasen på hennes pappa men mamman kommer från en en "okänd" ras som har fötts upp under många generationer hemma hos en gammal dam som inte längre är i livet.
Håller med om att hon är ganska ful, dessutom har hon ovanligt genomträngande bräkande men i gengäld är hon världens gosigaste och mest sociala´både med djur och människor.
Det där genomträngande bräkandet... Känner igen det från mitt gottlandsfår... Mitt korsningsfår - Gotland+Ullfår har ett mysigt "rullande bräkande"... Ansiktet har mycket av gottlandsfårs teckning... Ett värmlandsfår betäckte mina tackor i höstas... Han var brun, men det lammet som kommit hittills är inte särskilt likt honnom... En svart pojk med vitt huvud...
Marran

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser