Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Decentraliserad småskalig elproduktion!  (läst 6266 gånger)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Decentraliserad småskalig elproduktion!
« skrivet: 28 okt-09 kl 14:31 »
Var ett mycket intressant program i SR P1 Vetenskapsradion Klotet kl 13.20 i dag, kommer i repris i morgon 19.03 och natten till fredag.
kollosalt intressant om minikraftverk för villaägare i Tyskland med mycket hög verkningsgrad tack vare att de genererade både el och värme till villan och överskottsel till nätet. Det är en mycket bra lösning som ger många possitiva fördelar, som mindre infrastrukturkosnader (behövs inte så grova kraftledningar). I Tyskland var verken drivna med naturgas, men det borde gå att använda flera olika bioenergislag här i Sverige.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

M8e

• Västerbotten
SV: Decentraliserad småskalig elproduktion!
« Svar #1 skrivet: 28 okt-09 kl 22:01 »
Fast det är inte helt decentraliserad. Alla är kopplade mot någon server där någon(elbolag?) kan bestämma när de ska producera el. Och om det blir strömavbrott så ger den förmodligen ingen el av säkerhetsskäl.

De ska kunna starta snabbt för att ta upp snabba förändringar i elanvändningen, värmen som blir sparas i en ackumulatortank så att det går att använda för värme/varmvatten.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 okt-09 kl 21:33 »
Ja nu var det ju att elproduktionen är decentraliserad som jag nämnde inte styrningen!!! Det är ju det som är fördelen med denna kombinationen av decentraliserad produktion och centraliserad styrning.

K.A.J

M8e

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 31 okt-09 kl 00:41 »
Så länge det blir strömavbrott i huset vid strömavbrott i nätet så är det inte decentraliserat.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Bo

« Svar #4 skrivet: 31 okt-09 kl 11:26 »
Man kunde ju hoppas, att bättre och billigare solpaneler och effektivare batterier på sikt kan göra ledningsdragningar olönsamt utom till industri och tätbebyggelse. Det som behövs då som komplement är en grej som ger el från vedbrasan under de tre mörkaste månaderna.

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 31 okt-09 kl 11:49 »
Den grejen finns redan . Det heter termoelaggregat .
Alstrar ström vid upphettning till ex en cirkulationspump etc .
Kommer ni ihåg Welgas projektet i Härnösand ?
Med vindkraft delades vattenmolekyler  så att vätgas kunde utvinnas , den användes sedan till matlagning , uppvärmning och bränsle till bilen .
Det var väldigt framgångsrikt , men tyvärr kom det för tidigt .
Olje monopolet , och kommunal (riks) försörjningen var fortfarande för starka krafter för att detta skulle gå attt genomföra annat än som universitets experiment .
Men vi fick i alla fall vätgasdrivna stadsbussar ur detta . Sverige är för övrigt självförsörjande på vätgas .
« Senast ändrad: 31 okt-09 kl 11:54 av esten »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 31 okt-09 kl 13:06 »
Alla dessa små elproducenter i tyskland är jag anslutna till naturgasnätet som är basen för denna elproduktion, dvs de använder fortfarande fossila bränslen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

fishyerik

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 01 nov-09 kl 21:16 »
Jo, men som trådstartaren påpekar är det inte nödvändigt att använda just naturgas för att ha decentraliserad småskalig elproduktion.

Det vore fullt möjligt att använda till exempel pellets, eller ved, även om ved är lite mer underhållsintensivt.

Det vore väl korkat att kapa strömmen i det elproducerande huset bara för att det är något problem någon annanstans, det är ju bara att kapa strömmen ut ur huset.

Även om det säkert inte är problemfritt att bygga upp ett sådant system så finns det några mycket eleganta fördelar.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 nov-09 kl 21:34 »
Ja M8 är tydligen inte särskilt uppfinnigsrik som inte kan tänka sej att använda den egenproducerade energin vid strömavbrott på nätet! Med modern styr och datateknik att snabbt ringa in och förbikoppla den felande delen! Och med många små delproducenter blir inte bortfallet så stort som om ett kärnkraftverk eller annan storskalig produktion faller ur.

K.A.J

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 01 nov-09 kl 21:39 »
Jag hävdar igen att termoelektriciteten borde få mer uppmärksamhet , där man genom uppvärmning från tex ved kan utvinna el .

Sedan vill jag också att ni tittar lite mer på vad welgas är , då det inte ät naturgas det handlar om .
Man driver lyckade försök med den tekninken ute på en ö i Norge men utnyttjar vågkraft för att dela vattnet .
Ett liknande försök bedrivs även på schetlandsöarna ( unst) där två hushåll drivs ensamt med denna teknik plus bensinstationen får sin vätgas därifrån .

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 nov-09 kl 22:09 »
Jag har tittat många gånger på welgasprojektet har filmen och känner Olof Tegström som var nere och informerade kommunledningen i trakten om detta projekt på vår vätgasgrupps inrådan.

K.A.J

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 01 nov-09 kl 22:23 »
Ja jag kände också Olle , han dog ju för inte så länge sedan .
Jag var i kontakt med honom redan innan welgas projektet startade , sas under projekteringstiden . Har också sett alla filmerna och har en del kompendier om vätgasen och hydrid lagring av vätgas osv .
Synd att man inte satsade mer på projektet i Härnösand utan flyttade över allt till KTH .

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 nov-09 kl 21:49 »
Har varit med föreningen EPL (Energi på lantgård) på en intressant resa till detta Danska center för uthållig energiförsörjning: 

http://www.folkecenter.net/dk/ 

Mycket givande rekommenderar varmt ett besök!

K.A.J

fishyerik

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 25 nov-09 kl 15:31 »
Har varit med föreningen EPL (Energi på lantgård) på en intressant resa till detta Danska center för uthållig energiförsörjning: 

http://www.folkecenter.net/dk/ 

Mycket givande rekommenderar varmt ett besök!

Jag är nog lite petig när jag inte gillar att man inte kan skilja på ormbunkar, alger och bakterier, i övrigt verkar det var en mycket intressant sida, den kommer jag nog läsa en hel del.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

M8e

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 25 nov-09 kl 17:09 »
Ni får fantisera och känna er uppfinningsrika hur mycket ni vill, men när man tittar hur de "decentraliserade" elproduktionen fungerar i Tyskland, Sverige och andra länder så sätter säkerheten stopp för att det ska bli helt decentraliserat(och samtidigt nätkopplat).

De som äger/sköter nätet vill ha bra koll och veta att det är strömlöst när de stänger av elen i sin ände. Även andra elektriker(och fack/lagar?) ställer vissa krav.

Det finns olika lösningar för detta men (manuell omkoppling, automatisk "låda" som styr och synkroniserar med nätet), men det är ju bara bra för det egna huset.

esten

• -
« Svar #15 skrivet: 25 nov-09 kl 17:35 »
Elverken måste kunna reparera ledningar utan att någon privat sänder ut ström från "fel" håll så att säga . Det finns en del privata vatten turbiner i Mellan och norra Sverige som har avtal med de lokala energiverken , och säljer ström till dem . Men ett huvudkrav är att om strömmen bryts från "stats" nätssidan , måste strömmen ovillkorligen brytas även hos den lokale producenten .
Denne kan sedan via ytterligare omkoppling köra på endast det egna hushållet . Detta kräver en extra kopplings anordning mellan hushållet "stats"nätet och den enhet (tex vattenturbin) som producerar strömmen .
En nackdel i detta system som kan vara svår att hitta lösningar till är att när nätströmmen bryts så minskar motståndet vilket gör att strömmen ökar väldigt snabbt ofta till över fyrahundra volt och bränner det mesta som finns hemma .
Man måste altså hitta ett motstånd som kan bromsa den snabba höjningen , innan turbinen hinner stänga eller om den överhuvudtaget inte stänger pga fel .
När sedan strömen slås på igen kräver systemen att man kan FASA in i rätt läge till övriga nätet . Det kräver också endel speciell utrustning och kunskap .

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 25 nov-09 kl 19:29 »
Det kan inte vara svårare än att åka till månen att lösa dessa problem! Men hade alla sett problem överallt hade vi varit kvar på stenåldern!

Ni som ser olösliga problem kring allt alternativt, vad är Er motivation och avsikt?

K.A.J

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 25 nov-09 kl 19:36 »
Nej !
Problem är till för att lösas , men dessa är verkliga och kan orsaka stor skada om man inte känner till dem .
Allt går att lösa , men man kanske behöver mer kunskap för att känna till problem som kan uppstå på vägen .

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 25 nov-09 kl 19:52 »
Ja jag har ett lagligt inkopplat reservelverk, kan inte vara svårt att koppla andra elproducerare så att det inte uppstår någon risk!
Men jag fick inget svar på motivationen till alla negativa inlägg mot alternativ energiproduktion.
« Senast ändrad: 25 nov-09 kl 20:04 av K.A.J »

K.A.J

esten

• -
« Svar #19 skrivet: 25 nov-09 kl 20:32 »
Jag är en stark påhejare till alla alternativ .
Håller själv på med att bygga ett Termoelaggregat el generator . Och hoppas på att med det och solenergi kunna koppla bort elen utifrån .
Men då jag har haft en vattenturbin och sålt el till nätet så vet jag om reglerna OCH riskerna . Jag har bränt både datoren och frysboxar innan jag hittade en lösning som fungerade .

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser