Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig med min ritning  (läst 11871 gånger)

Tina-a

SV: Hjälp mig med min ritning
« Svar #20 skrivet: 29 okt-09 kl 18:02 »
Lösningen med sittpinnarna och luckan där lät ju finemang verkligen :D Det ska jag absolut göra på mitt hönshus. Får börja skissa om litegann  ::)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 29 okt-09 kl 18:21 »
Ja, själv oar jag både skissat och byggt om ett antal gånger ;D ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 31 okt-09 kl 16:52 »
där vi bor finns det en hönsägare som har samma lösning som med redena somJennyT nämnde. problemet för honom har varit att äggen går sönder när det rullar ner och slår i "väggen" (alltså slutet på redet). så han satte skummgummi... funkade inte, hönorna fick tag i skummgummit och åt upp det. sedan tog han silvertejp, men funkade inte heller. så med fallreden måste man nog ha någon fiffig lösning så att äggen inte rullar ner och går sönder och samtidigt så att inte hönsen kommer åt själv skyddet och äter upp det eööer något annat knasigt. här har dom även ätit skummisolering (eller vad det heter), hel knasiga. färg äter dom också *suck*

Jennyt

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 31 okt-09 kl 17:01 »
I  detta redet hade de spänt upp en sån där gammaldags vajeraktig sak som man hängde upp gardiner på ca 2 cm före bakkanten.

Nån som fattar vad jag skrivit överhuvudtaget ::) ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #24 skrivet: 31 okt-09 kl 17:06 »
Vet precis vad du menar jenny T! en plastklädd vajer med krokar i ändarna...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 31 okt-09 kl 18:20 »
I  detta redet hade de spänt upp en sån där gammaldags vajeraktig sak som man hängde upp gardiner på ca 2 cm före bakkanten.

Nån som fattar vad jag skrivit överhuvudtaget ::) ???

jag fattar!! ska jag nämna til honom nästa gång, då kanske dom får bukt med problemet ;D men då måste han nog föra själva fall redet ännu längre, för tydligen så hade han det kortare förut men då åt hönsen upp äggen. :P

Jennyt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 31 okt-09 kl 18:21 »
 :-* :-* :-* :-*

Tina-a

« Svar #27 skrivet: 01 nov-09 kl 11:53 »
Jag har också när jag sett fallreden tyckt att det verkar läskigt och varit rädd för att äggen går sönder! Sen vill jag att de ska kunna ruva fram kycklingar ibland också "på naturlig väg", och om alla äggen rullar iväg från dom då så blir det svårt :P

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #28 skrivet: 01 nov-09 kl 12:02 »
Då kan det vara bra om redena är löstagbara. Om en höna lägger sig och ruva i ett rede kan du då lätt plocka ner det redet med höna och allt och flytta till ett enskilt utrymme.

Tina-a

« Svar #29 skrivet: 29 nov-09 kl 15:24 »
Jag har skissar lite i Google sketch upp. Ändrat en del, bland annat gjort det större ^^ Vet inte om jag är nöjd än, och antagligen blir det svårt att få huset som planerat ändå..!
Väggarna är 4x3,5 = 14kvm. Dock -3kvm som är förrummet.

Bild 1: Förrummet. Tänkt som förvaring för foder, hink, kvast och sånt.

Bild 2: Precis utanför förrummet sitter sittpinnarna, med en lutande grej (bräda) under och lucka i väggen! Luckan är 85 cm ovanför marken ca, där under får man nog in en skottkärra? Sen sitter den lägsta sittpinnen 125cm ovanför marken, kanske är för högt? Nästa är på 145 och nästa på 165. Sandbad och fönster.

Bild 3: Tänkta kycklingburar, 2st ovanpå varandra. 120x75x75 styck. Sen också några matdunkar som jag såg på någon annan bild :) Tyckte det var finurligt. Med snäckskal och med foder. Fönster.

Bild 4: 6 reden på olika höj. 3 på marken, 2 på 40cm och 1 på 80cm. Ska ha pinnar att landa på utanför men det var så svårt att rita till det i programmet :P

Väggen som inte syns är tänkt att ha dörr ut (för hönsen) till hönsgården och fönster.
« Senast ändrad: 29 nov-09 kl 15:26 av Tina-a »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 29 nov-09 kl 16:26 »
Det ser jättefint ut ;D

Daaniel

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 29 nov-09 kl 16:34 »
ser jätte bra ut! :D lycka till med bygget !:)

Soshila

• Småland
« Svar #32 skrivet: 29 nov-09 kl 23:14 »
Ser jättefint ut!
Pinnarna ser väldigt korta ut, men det är kanske bara på bilden det ser ut så. Hönorna brukar gilla att sitta bredvid varandra. Höjden är nog inget problem, men det kan ju vara bra med en stege upp till pinnarna ifall du har en ras som inte är så flygfärdig.

Tina-a

« Svar #33 skrivet: 30 nov-09 kl 19:49 »
Ser jättefint ut!
Pinnarna ser väldigt korta ut, men det är kanske bara på bilden det ser ut så. Hönorna brukar gilla att sitta bredvid varandra. Höjden är nog inget problem, men det kan ju vara bra med en stege upp till pinnarna ifall du har en ras som inte är så flygfärdig.

Pinnarna är 45 cm, så typ 3 hönor per pinne? Eller?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 30 nov-09 kl 19:53 »
Beror helt på vad du tänkt för ras ???

Själv har jag pinnarna på andra hållet, men det var ju väldigt snyggt med ditt sätt.

Daaniel

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 30 nov-09 kl 19:56 »
Pinnarna är 45 cm, så typ 3 hönor per pinne? Eller?
tro du inte dem bajsar på dem som sitter under? :P alltså att dem skiter på varandra.

Tina-a

« Svar #36 skrivet: 30 nov-09 kl 20:57 »
tro du inte dem bajsar på dem som sitter under? :P alltså att dem skiter på varandra.
Njae, hur snett bajsar dom? :P Pinnarna sitter ju som i en triangel, alltså inte rakt ovanför varandra.. Det är 30 cm mellan pinnarna på diagonalen. Är det för tätt?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 30 nov-09 kl 21:32 »
Jag tyckte det såg bra ut, såg inte ut att kunna bajsa på varandra. men kan ju beror på hur stor hönan över är till jämföres med den under och tvärt om...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 30 nov-09 kl 22:32 »
Om du ska ha hönor av medelstorlek så tror jag att de MAX kan sitta två och två på 45 cm. Ingen brevid tuppen. Får vara dvärghöns för att få in tre på bredd. :-\

Soshila

• Småland
« Svar #39 skrivet: 30 nov-09 kl 22:40 »
Kanske risk att någon trillar ner om pinnarna slutar "mitt i luften" i stället för mot en vägg eller regel. Tror nästan att pinnar på andra hållet funkar bättre.
Men brädan under och luckan verkar supersmart!

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser