Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig med min ritning  (läst 11886 gånger)

Tina-a

Hjälp mig med min ritning
« skrivet: 28 okt-09 kl 10:06 »
Hej! Jag och min sambo har tänkt att knåpa ihop ett hönshus under våren 2011. Vi läser på allt vi kan tills dess och från det vi har lärt oss har vi gjort en provisorisk ritning i paint och vill gärna ha så mycket åsikter om den som möjligt! Vi är bara noviser och vill lära oss så mycket som möjligt, så om det är helt fel och galet så säg gärna det!

Här är huset vi tänkt oss. Vi har måttat ut i paint, så det borde vara relativt skalendligt. Mer eller mindre i alla fall.. Tanken är att det ska vara ett oisolerat, eller lätt isolerat, hus, 9kvm, och att det ska rymma 10-15 höns.
Vatten och färskfoder har vi satt bort ifrån hönsluckan för att det inte ska frysa lika lätt när det blir kallt.

Vägg från golv till tak runt ruvdelen, dock med öppning och inga dörrar. Sedan midjehöga väggar för att få känslan av 4 rum, dock som sagt utan dörrar så det är bara att ta sig fram fritt. Mest för att minska risken för att det ska sprätta i vattnet osv, då det är väggar som räddar lite :P

Högt i tak, så att vi kan stå där inne. Ca 2 meter.  Sen undrar jag också om det är för luftigt för hönsen så att det blir för kallt vintertid? OCH ännu en fråga.. Är huset för litet för att begränsa utespringet vintertid? På grund av kylan tänkte vi att vi kanske ska begränsa utespringet de kallaste dagarna..

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Hjälp mig med min ritning
« Svar #1 skrivet: 28 okt-09 kl 10:20 »
Vet ni vilken typ av höns ni ska ha, stora eller små?

Tina-a

« Svar #2 skrivet: 28 okt-09 kl 10:26 »
Vet ni vilken typ av höns ni ska ha, stora eller små?

Vi väjer nog mellan hedmorahöns eller dvärghöns. Men det lutar åt hedmoran!

Daaniel

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 okt-09 kl 10:34 »
ett tips är att göra som en sluss/skydd vid hönsluckan så slipper det blåsa in så mycket.

Tina-a

« Svar #4 skrivet: 28 okt-09 kl 10:39 »
ett tips är att göra som en sluss/skydd vid hönsluckan så slipper det blåsa in så mycket.

Smart! Hur stor borde den vara ungefär?
Det var ju supersmart faktiskt, det ska vi absolut ha!

Daaniel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 okt-09 kl 10:47 »
Finns en tråd på alternativ med sånna i, ska leta reda på en :):)

Daaniel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 okt-09 kl 10:50 »
här är den http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=15499.30
längst ner i tråden är det bilder, du kan ju fråga mossie som lagt ut bilderna hur han har gjort och mått osv.

Tina-a

« Svar #7 skrivet: 28 okt-09 kl 11:03 »
Tack, jag ska genast gå in och kika!!  ;D

Så vad tror du och ni andra om storleken på huset? Hur funkar det med att begränsa utevistelsen de kallaste dagarna (Vill dom ens gå ut då självmant?), är huset för litet för att ha de inne dom dagarna?
Är det något i huset jag glömt och borde lägga till, eller något jag borde ändra på?

Gamina

« Svar #8 skrivet: 28 okt-09 kl 11:12 »
Jag har gjort mitt "sandbad" (är torv i det) som en låda som står på 50 cm höga ben. Lådan är ungefär 70*70 cm och har 20 cm höga kanter, på toppen av kanterna har jag skruvat fast lister som går in ca 5 cm över lådan. Under lådan kan jag enkelt spärra av till en ruv/kycklingbur och torven i lådan stannar kvar iom att hönorna inte så lätt puttar den över kanten då de badar. Mitt sandbad till skillnad mot ditt står intryckt i hörnet. Detta har fungerat väldigt bra för mig.
Jag vet inte om du har tänkt bygga exakt efter ritningen men har du det så tycker jag du ska tänka på att det är onödigt att ha småsnuttar med utrymme mellan saker och väggen. Det sammlas bara en massa smuts på sådana ställen och de är svårt att komma åt att göra rent.
« Senast ändrad: 28 okt-09 kl 11:14 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Tina-a

« Svar #9 skrivet: 28 okt-09 kl 11:19 »
Jag har gjort mitt "sandbad" (är torv i det) som en låda som står på 50 cm höga ben. Lådan är ungefär 70*70 cm och har 20 cm höga kanter, på toppen av kanterna har jag skruvat fast lister som går in ca 5 cm över lådan. Under lådan kan jag enkelt spärra av till en ruv/kycklingbur och torven i lådan stannar kvar iom att hönorna inte så lätt puttar den över kanten då de badar. Mitt sandbad till skillnad mot ditt står intryckt i hörnet. Detta har fungerat väldigt bra för mig.
Jag vet inte om du har tänkt bygga exakt efter ritningen men har du det så tycker jag du ska tänka på att det är onödigt att ha småsnuttar med utrymme mellan saker och väggen. Det sammlas bara en massa smuts på sådana ställen och de är svårt att komma åt att göra rent.

Tack för tipset! Värprederna har jag iaf satt intill väggen :) Då ska jag sätta resten också intill väggen! Dock tänkte jag att sittpinnarna skulle vara som en stege, eller som en pyramidform eller hur man ska säga, och att den skulle vara mobil. Under har man någon låda med nät över där bajsat samlas uta natt de kan kliva i det.
Och nu när du skriver att du kan spärra av till kycklingbur under sandbadet.. Måste man ha kycklingarna på ett speciellt ställe eller kan man låta de gå med mamman? Om man har kycklingar på sommaren bara så att det förhoppningsvis inte blir så kallt. Vi tänkte kanske inte ha någon tupp, utan då bara i så fall låna en under våren. Vet inte om detta är möjligt i varken teorin eller praktiken, men så har vi tänkt iaf.. ?

Gamina

« Svar #10 skrivet: 28 okt-09 kl 11:50 »
Jag tänkte faktiskt bla på den där 40 cm smatten bredvid redena. Min sovpinneställning står mitt på golvet eftersom jag märkte i det förra "hus" de bodde i att ranglåga höns blev trängda närmast väggen. Jag ville altså ha en flyktväg för dem åt fler håll. Här kommer en bild på delar av min ställning. Idag finns det en fast skiva i botten som tidningarna ligger på men jag hade inte fått dit den vid fototillfället.

Tänk på att en sådan här ställning blir bredare än man trorjag har ett minne av att min är ungefär 130*140 cm. Ställningen måste gå ut lite utanför sista pinnen eftersom man inte vet åt vilket håll hönsen sätter sig.

Angående kycklingbur så kan det vara bra att ha ruvhönan för sig själv så hon inte blir störd av de andra hönorna som görna värper i just det rede hon ligger i. Dessa ägg gör att hönan kanske tillslut inte får plats på alla äggen, ibland kör den andra hönan iväg ruvhönan medans hon ska värpa och dessa ägg kommer inte hinna utvecklas så du måste gå och störa hönan med att plocka bort dem. Min nuvarande kull med kycklingar fick jag stänga in eftersom de inte fick vara ifred för tuppen (ska göra mig av med honom) och att stänga in dem gjorde att jag visste att de var inne i huset och inte några inne och andra ute i kylan.
Genbank för Gotlandshöns

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #11 skrivet: 29 okt-09 kl 09:27 »
Vi väjer nog mellan hedmorahöns eller dvärghöns. Men det lutar åt hedmoran!

Ja, då så! Jag har själv stora höns och tyckte utifrån det att det verkade vara lite små mått på reden och så, men till mindre hönor blir det nog toppen.

Tänk bara på att de kan behöva lite utrymme för att flyga upp och ner på pinnarna och lite fri golvyta att gå och sprätta på. Kanske behöver du inte ha alla skiljeväggarna?

Och förresten, var kommer du att förvara maten, redskap och annat? Det kan vara praktiskt att ha ett litet utrymme i hönshuset för sådant, om det nu inte ligger i anslutning till en annan byggnad?

Rutan

« Svar #12 skrivet: 29 okt-09 kl 09:33 »
Hej!
Min första tanke var: Varför dessa mellanväggar? Jag har inte kollat måtten, men är det inte risk att det blir trångt när du ska gödsla ut? Jag tycker att det är bra att komma in med en skottkärra så slipper man bära så långt. Men som sagt var jag har inte kollat måtten, du kanske kommer in med en kärra.

Gamina

« Svar #13 skrivet: 29 okt-09 kl 09:47 »
Jag tänkte på detsamma men mätte i inte går. Nu kollade jag lite nogrannare och då tror jag det blir problem med både utgödsling och trångt för hönsen att ta sig upp/ner från pinnarna. Mitt hönhus är ungefär 5 meter långt. På bilden ovan ser man 3-3,5 meter Hönsen väljer vanligen inte att flyga ner från pinnarna åt det hållet utan åt andra hållet där det är mer plats. Utrymmet från ställningen till väggen är ungefär 1,2 meter.
Kom på att man ser mitt "sandbad" i bakgrunden, det syns inte så bra men en aning om hur jag byggt det kan du nog få.
Genbank för Gotlandshöns

Intricate

« Svar #14 skrivet: 29 okt-09 kl 10:44 »
Jag hade skippat innerväggarna. Blir bara jobbigt att göra rent och alla skrymslen och vrår gör det lättare för ohyran att gömma sig.
Sen är det väl bra också om ljuset och luften kan flöda mer fritt i huset.

Tina-a

« Svar #15 skrivet: 29 okt-09 kl 11:07 »
Sittpinnarna är tänkt som Gamina's ungefär i #10, sån där triangelformad mobil sak. Så det blir golvyta under den.

Ja men då ska jag nog skippa väggarna så det blir mindre trångt! :) Men jag tänkte att vid värpredena kanske de ville ha det lite mörkt och instängt? Inga väggar där heller?

Kanske det är bättre att ha all mat och vattnet tillsammans istället för utspritt? Eller?

Hmmm.. Förvaringsplats.....! Det blir förstås lite jobbigt att gå och bära på allting, vore smidigt om det var där på plats redan.. Det har jag inte ens tänkt på, det ska jag klura lite på! :D Man kanske kan bygga som en liten "förvaringsgarderob" där man kommer in via dörren. Tar man bort skiljeväggarna som ni säger känns det antagligen som det blir mer yta och mer plats, så då får man nog plats med förvaring där inne också.. *funderar*

Tack för alla tankar och åsikter, det hjälper verkligen jättemycket!! Uppskattas :)
« Senast ändrad: 29 okt-09 kl 11:10 av Tina-a »

Daaniel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 okt-09 kl 12:22 »
Vid rederna skulle jag ha haft väggar ;D

Tina-a

« Svar #17 skrivet: 29 okt-09 kl 12:44 »
Vid rederna skulle jag ha haft väggar ;D

Då behåller jag iaf dom väggarna :) Tack

Daaniel

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 okt-09 kl 12:49 »
Då behåller jag iaf dom väggarna :) Tack
tycker det blir lite mysigt där inne då, vet inte varför :P

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 29 okt-09 kl 17:46 »
Jag var och kollade in ett hönshus för ett par år sedan som jag tyckte sååååå mycket om. Tyvärr har jag själv inte möjlighet att göra på det viset, men du kan ju få njuta av tipsen :)

Deras h-hus var lite avlångt med dörren mitt på gaveln. Direkt innanför dörren var det en avskild foderkammare så att man inte var tvungen att klampa in hos hönsen varje morgon med jobbarskorna och finjackan på sig. Nätdörren in till hönsen var oxå i mitten alltså rakt framför ytterdörren. Till vänster om nätdörren så var det reden. Sådana där äggen rullar bak och man kunde ta dem ifrån foderkammaren. De var alltså fiffigt inbyggda i väggen kan man säga. Till höger om nätdörren var fodertråget oxå fiffigt inbyggt i nätväggen vid golvet, så att man kunde hälla i mat från foderkammaren och hönsen kunde äta inne hos sig. Vattenautomaten stog inne hos hönsen.

Sittpinnarna satt utmed långsidans vägg. Under dem hade de satt en skiva som lutade snett in mot golvlisten. Bakom-under pinnarna hade de sågat hål i väggen och gjort en stor lucka. När man skulle mocka ur var det bara att öppna luckan utifrån och stå med skottkärran nedanför URSMART.

Sandbadet hade hönerna ute i hönsgården invid hönshusväggen med ett litet tak över. Jag vet inte riktigt var i landet du bor, men här i Göteborgstrakten upplever jag inget behov av att ha sandbad innomhus. Skulle det bli en längre köldknäpp så sätter jag bara in en låda sand till dem.

När du bygger så tänk på att göra det så lättskött som möjligt. Ju mindre tid man behöver lägga på rengöring och sånt krafs desto mer kan man mysa med hönorna ;) Lycka till Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser