Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baka i vedspis  (läst 12171 gånger)

Mårran

  • Inlägg: 64
    • Uppland
    • Mårrans kaniner
Baka i vedspis
« skrivet: 26 okt-09 kl 09:10 »
Jag är färsk här, så jag börjar med att säga Hej!

Har nyligen flyttat in på en liten gammal gård som jag hyr.
I köket har jag en mkt fin gammal vedspis med ugn och blev lite sugen att provbaka bröd i den, men hur gör man? Jag har aldrig tidigare ens eldat i en vedspis så jag är ganska grön...

Ecogirl

  • Gäst
SV: Baka i vedspis
« Svar #1 skrivet: 26 okt-09 kl 11:43 »
Var till en vänionna i helgen och hon bjöd på bagarstugepizza som hon kallade det för - supergott.
Gräddade i tunnbrödugnen.

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: Baka i vedspis
« Svar #2 skrivet: 26 okt-09 kl 22:50 »
tja , hur man gör... eldar et tag först så spisen är genomvarm, jag sticker in handen i ugnen och uppskattar värmen, det gäller sen att komma ihåg att stoppa in lagom med ved så inte värmen sjunker, det är bara att öva, det kan inte bli mer än fel eller hönsmat. ev får man vända plåten efter halva tiden beroende på hur väl ugnen är "isolerad", så det inte bränns närmast elden

lycka till
              fjällan

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Baka i vedspis
« Svar #3 skrivet: 26 okt-09 kl 23:22 »
Det finns ett par saker man ska se upp med om man ska baka i gamla vedspisar. Dels murningen (murbruk, lera eller liknande) ovanpå ugnen, den smulas ofta sönder och försvinner med tiden, och då blir resultatet för mycket "övervärme". Men det är lätt gjort att skrubba bort allt sot och gamla lösa rester, och sedan smeta på något lämpligt.

Det kan också hända att någon av ugnens sidostycken slår sig (speciellt på lite nyare vedspisar där de är av stålplåt, inte gjutjärn) så att ugnen blir otät. Då kan man råka ut för kalldrag genom en del av ugnen och mycket ojämn värme, speciellt om skorstenen ger bra drag. Och omvänt, med dåligt drag riskerar man att det man har i ugnen blir rökt. Sådana läckor kan man täta provisoriskt med avgaspasta som man får tag i på mackar eller biltillbehörsfirmor, men man bör nog elda spisen genomvarm ett par gånger innan man bakar i den om man har gjort en sån lagning.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Baka i vedspis
« Svar #4 skrivet: 27 okt-09 kl 07:41 »
Man borde kunna använda en elektronisk stektermometer för att hålla koll på tempen.
Fadern brukar även använda den i brödet när han bakar i vanlig ugn, tydligen lättare att få brödet perfekt gräddat så, förutsatt att man vet temperaturen.
Det finns även en sorts termometer man kan ställa i  ugnen, men då måste man ju öppna för att se den.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Mårran

  • Inlägg: 64
    • Uppland
    • Mårrans kaniner
SV: Baka i vedspis
« Svar #5 skrivet: 27 okt-09 kl 09:26 »
Min verkar vara gammal, Husqvarna No 126 1866 står det på den. Huset är byggt runt 1870.  Det ser ut att vara en liten ugn bredvid hålet man eldar i och sedan är det en ganska stor ugn på ett annat ställe. Jag gissar att i den stora eldar man direkt i ugnen och den lilla får sin värme från det "vanliga" eldningshålet...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Baka i vedspis
« Svar #6 skrivet: 27 okt-09 kl 14:41 »
Mindre bröd klarar hög värme bra, och skulle värmen vara alltför låg så är det inget problem. Har man däremot en stor limpa, så kan den bli bränd på ytan, och degig inuti om värmen är alltför hög.

Nina W

  • Inlägg: 4017
    • Värmland
SV: Baka i vedspis
« Svar #7 skrivet: 30 okt-09 kl 13:00 »
Det är lättast med platta bröd, särskilt innan man känner sin ugn. Kavla ut degen till kakor som är 1-2 cm tjocka, låt jäsa upp, stoppa in och vänd plåten en gång. Sedan kan du klyva kakorna och få fyrkantiga mackor.

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
SV: Baka i vedspis
« Svar #8 skrivet: 30 okt-09 kl 13:19 »
Gratulerar till att du har en vedspis. Det är fantastiskt att ha en sådan.
Jag har en Husqvarnaspis. Den har möjlighet för tre plattor, bakungn och under ugnen ett värmeskåp. Ugnsluckan har en termometer. Har kollat den med en lös ugnstermometer och den stämmer rätt bra.
Vid sidan har min spis även en behållare som rymmer 6 liter vatten. När man eldar så får man alltså varmvatten på köpet och när man slutat elda så släpper varmvattenet i från sig värme.

Jag bakar en del i vedspisen, men problemet är att kunna hålla temperaturen konstant. Det blir ofta alldeles för varmt. Då får man ha en liten träbit som håller ugnsluckan på glänt.

Vedspisen är min matlagningslycka. Jag har ofta tre ibland fyra grytor på den samtidigt. Lagar storkok av det mesta och fryser sedan in. Har nog skrivit om detta på http://www.levabilligt.se

Om Du aldrig använt vedspis tidigare så kan det vara bra att veta följande för att det inte skall ryka in.
Se till att rökgången är rensad från aska och sot.
Tag bort flygaska som lägger sig ovanpå ugnen. Och rensa också genom den lilla luckan som sannolikt sitter under ugnen.
I den lilla luckan brukar jag ställa in ett litet plåtlock och hälla en mycket liten skvätt med rödsprit på den. När spriten brunnit ut så har eventuella kallrasproppar som finns i skorstenen försvunnit och du kan tända i spisen.
Ryker det ändå in, så bör du ha ytterdörren på glänt för att lufttrycket skall balansera bättre. Du kan stänga den när det tagit sig.
« Senast ändrad: 01 nov-09 kl 12:41 av Jojje »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 5 användare
Tångräkan, glennwesterlund, javill, Be, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser