Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tråkig gotlandsull!  (läst 858 gånger)

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Tråkig gotlandsull!
« skrivet: 25 okt-09 kl 11:22 »
Jag tovar ju en hel del och fick några säckar med gotlandsull. Nu har jag tovat ett par tofflor av denna ull.. men fy så tråkigt det blev. Vet inte om det beror på färgen, mellangrå eller nåt annat??

men tofflorna blev liksom inte så levande, eller hur jag ska förklara... Har ju tovat väldigt mycket olika saker av olika ull... men har aldrig upplevt någon ull så "olevande" som denna... Guteulllen blir ju levande på ett annat sätt, kanske beror det på täckhåren? Kanske ska jag nästa gång blanda gotlandsull med gute nästa gång jag skickar på kardning.... Eller nån annan ull?

Nån annan som varit med om detta?

(Tvekade o jag skulle lägga det här eller under textil... men det handlar ju dock om olika ull...)

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Tråkig gotlandsull!
« Svar #1 skrivet: 25 okt-09 kl 12:19 »
ullen der vokser om vinteren er bra at tove på godtlandske får. Jag tror din er vinter ull ellers vil det inte tova. Kan ske fårene har manglede mineraler och vitaminer.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Tråkig gotlandsull!
« Svar #2 skrivet: 25 okt-09 kl 12:43 »
Ullkvalitén varierar på olika individer. Det finns Gotlandsfår med mycket tråkig ull och tråkiga skinn, det ska gudarna veta!
Dessutom är vinter-ullen tråkigare i kvalité.

Angående färgen så har du kanske fått ull med den färg som jag och min mönstrare brukar kalla "kommunal-grå"! ;D?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
SV: Tråkig gotlandsull!
« Svar #3 skrivet: 25 okt-09 kl 13:06 »
Ok, detta måste ju vara vinterull då. Fick den i våras nämligen. Det är ju från flera olika tackor eftersom jag fick kanske 5 säckar men plockade ihop endast det bästa.... Synd att jag inte tänkte så långt  :-[ har ju 5,5 kg. kardat av detta.... Nåja det går nog åt...

Haha...kommunalgrå var jättebra beskrivet  ;D

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
SV: Tråkig gotlandsull!
« Svar #4 skrivet: 25 okt-09 kl 13:21 »
Förresten.. hur ser jag om ull är bra? Vinterull ska jag inte ta nåt mer.. men för övrigt? Finns det nåt speciellt man ska titta på?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser