Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säga till när man förstår att vänner bor i mögelhus?  (läst 4444 gånger)

louise

  • Gäst
SV: Säga till när man förstår att vänner bor i mögelhus?
« Svar #20 skrivet: 26 okt-09 kl 21:16 »
Jag såg att de hade mögel under vasken, nån sorts läcka från vattenrören. Men inte kan det räcka för att få hela huset å alla deras kläder att lukta..?

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Säga till när man förstår att vänner bor i mögelhus?
« Svar #21 skrivet: 26 okt-09 kl 23:20 »
Jag såg att de hade mögel under vasken, nån sorts läcka från vattenrören. Men inte kan det räcka för att få hela huset å alla deras kläder att lukta..?

Vet inte. Hos oss luktade det med mina mått mätt tydligt mögel. Det syndes dock inte särskilt mycket där läckan var och inte heller på den fuktiga golvfyllningen, trossbotten etc som jag tog bort. Efter min lilla rivning så försvann mögeldoften efter några dagar och har sedan dess inte gjort sig påmind.

Läcker det under vasken och så gjort länge kan det nog hinna växa en del i golvet under också.

Sophie på Södergården

  • Inlägg: 118
    • Småland
    • Södergården
SV: Säga till när man förstår att vänner bor i mögelhus?
« Svar #22 skrivet: 28 okt-09 kl 14:07 »
Ett tips om de inte tror dig att det luktar mögel är att be dem lägga några kläder eller handdukar i en plastpåse och stänga till. Sen öppnar man den efter ett par dagar på ett annat ställe än i huset...då känner man lukten som alla andra känner men inte man själv.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

andtol

  • Gäst
SV: Säga till när man förstår att vänner bor i mögelhus?
« Svar #23 skrivet: 30 okt-09 kl 08:39 »
Finns det något sätt att ta reda på om det är mögel i huset på ett "objektivt" sätt? En mätare, mögelhund eller något?

andtol

  • Gäst
SV: Säga till när man förstår att vänner bor i mögelhus?
« Svar #24 skrivet: 30 okt-09 kl 08:41 »
Jag skulle bli tacksam om mina väner berättade för mig att det luktade illa i vårt hus.

Däremot har jag två vänner som jag inte vet om jag skulle våga berätta om det luktade illa i deras hus. De har nog svårt som de har och har mycket omkring sig ändå... Fast det är klart - om man inte berättar blir det antagligen värre senare med sjukdomar och ett hus som inte går att laga.

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Säga till när man förstår att vänner bor i mögelhus?
« Svar #25 skrivet: 30 okt-09 kl 11:31 »
Husvagnsfirmorna har någonslags mätare som dom kolllar inbyten med innan dom sätter priset .
Allt för att se om den är fuktskadad .
Det borde funka i ett hus också , om man vet på ett ungefär var man ska leta .
Fukten brukar ju " krypa " efter vatten ledningar , osv .

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Säga till när man förstår att vänner bor i mögelhus?
« Svar #26 skrivet: 30 okt-09 kl 15:27 »
man kan hyra någon med en mögelhund. den visar ju även var möglet finns nånstans. eller så kanske man känner någon som har en mögelallergi. den personen känner ju av mögel och behöver oftast bara kliva innanför dörren för att känna av något.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

motroten

  • Inlägg: 222
SV: Säga till när man förstår att vänner bor i mögelhus?
« Svar #27 skrivet: 30 okt-09 kl 16:05 »
Jag har extremt gott luktsinne, förnimmer lukter som andra inte känner, och jag har också känt just detta med kläder som vistats i mögelhus. Eller vad jag då dragit slutsatsen av, p g a klädernas lukt och som försvinner först i 60*tvätt. När jag påpekade detta för en av husägarna snäste han bara till svar att "gamla trähus inte kan mögla, bara nyproducerat smäck!" Jag ville inte strida med honom om detta, men eftersom han också råkar vara mitt barns far, så tvingas min son vistas i detta hus på sina pappahelger och sommarlov. Hur stor är risken om man inte bor stadigvarande i ett mögelhus? För jag kan ju inget göra åt situationen, exet och hans nuv. fru skiter ju fullständigt i vad jag säger.

Jag tror också att det är en vanlig missuppfattning att gamla självventilerande hus inte kan mögla. Jag känner till åtm. två hus byggda kring sekelskiftet 18-1900, som luktar så.

andtol

  • Gäst
SV: Säga till när man förstår att vänner bor i mögelhus?
« Svar #28 skrivet: 30 okt-09 kl 20:19 »
Finns mycket på nätet ser jag, hur seriösa de är vet man förstås inte.

http://www.google.se/search?aq=0&oq=mögel&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=mögel+i+hus

t ex

http://www.sniffmogelhund.se/

http://www.arosmogelteknik.se/


torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Säga till när man förstår att vänner bor i mögelhus?
« Svar #29 skrivet: 30 okt-09 kl 20:28 »
Visst möglade hus förr i tiden också. På 1800-talet ansågs i vissa kretsar mögliga hus rent livsfarliga att bo i och det förekom till och med att man rev till synes felfria hus för att det luktade mögel. Om man tittar i såna här "råd-och-tips-samlingar" från första halvan av 1900-talet så finns det en hel del tips om hur man gör för att få bort mögellukt, undvika att mögelfläckar kommer igen efter ommålning eller omtapetsering av väggar osv.
Jag kan tänka mig att en hel del av forna tiders mögelangrepp orsakades av otäta tak och avsaknad av hängrännor. Det möglade nog också en hel del i trossbottnar som kunde vara fyllda med jord eller lite av varje, speciellt om huset stod på vattensjuk mark.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser