Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hund men höns  (läst 4599 gånger)

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: hund men höns
« Svar #20 skrivet: 23 okt-09 kl 22:21 »
Höken har varit hit fast min hund var ute och gässen också, så jag tror att det är svårt att ha en hund som vaktar mot den. Möjligtvis kan man lära hunden att köra iväg fågeln när den äter på djuret den dödat men att skrämma bort den när den kommer tror jag är svårt.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #21 skrivet: 24 okt-09 kl 08:02 »
tror inte oskar hade tänkt att ha hunden instängd med hönsen hela dagarna. tänk hundar som bor i tex. lägenhet, man går ut med dessa då och då. är nog ungefär samma sak. hunden är hos hönsen en viss tid om dygnet och sedan får han gå ut på promenad och leka med husse ;D känner några som har sina hundar som vakt. en har tex sina höns ute på dagarna men när eftermiddagen/kvällen kommer så brukar hon låta hunden vara med hönsen för att hon vet att då brukar rovdjuren slå till (hos henne i alla fall). såg även ett program på tv4 en gång. det heter "hund jobb", där var det 2-4 hundar som bodde i en stoooooor gård tillsammans med många olika fjäderfän och vaktade och varnade för minsta lilla tecken på fara. så fort dom såg någon elak fågel i skyn så skällde dom och dom berättade att när räven, eller liknande(var ju i USA finns ju alla möjliga djur  :-X), kom på besök så jagade dom den och gjorde vad som helst för att den inte skulle komma i närheten av fjäderfäna. ibland släppte ägarna hundarna ut och fick springa ut och leka på den stor fina gräsmattan ;) nu är jag jätte dålig på raser, men det var stor hundar som var lite gul/orange aktiga och hade medelångt hår  ::)

men somsagt, valp. men om ni inte har haft hund innan så kan jag säga att det är inget lätt jobb att ge sig på. man måste vara hemma i början, är nästan som en bebis  :-X

den skulle vakta de när jag var borta från huset. T.ex. när jag är i skolan.  men när jag är hemma så får han springa och leka utan hönsen.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Färgars

• Illbattingen
« Svar #22 skrivet: 24 okt-09 kl 10:22 »
Oskar frågade ju också om man ska gäss eller hund - vad säger ni därute om att ha gäss tillsammans med hönsen? Min erfarenhet av gäss är ju att de är rena vakthundarna (och inte alltid snälla  :P) när det kommer besökare. Vaktar de även mot rovfåglar?

På gården finns dvärgkochin, dvärgwyandotte (guldblårandade, guldsvartrandade och guldvitrandade) och benbefjädrade dvärghöns/mille fleur (svarta m vita fläckar, guld svart porslin, isabell porslin & guld vit porslin).

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 24 okt-09 kl 10:25 »
Oskar frågade ju också om man ska gäss eller hund - vad säger ni därute om att ha gäss tillsammans med hönsen? Min erfarenhet av gäss är ju att de är rena vakthundarna (och inte alltid snälla  :P) när det kommer besökare. Vaktar de även mot rovfåglar?

jag frågade min granne igår och även ilrar kan bita ihjäl gäss, så det får bli en hund.

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 24 okt-09 kl 11:05 »
Irländska Fårhundar brukar vara experter på att hålla kråkor och korpar borta. Jag vet inte hur det är med illrar eller hökar?
Min kompis Isländska Fårhund håller rent från allt som inte ska vara på gården, men jag vet att hon har fått flera höns tagna av hök, ska kolla om hunden var ute då. Antagligen inte...
Islänningarna är dessutom jättetrevliga hundar i övrigt:)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 24 okt-09 kl 11:08 »
Det ska stå Isländska Fårhundar, pga T9 i mobilen blev det Irländska.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #26 skrivet: 24 okt-09 kl 11:19 »
vad är det för ras som vaktar får så inte vargar tar de ??  de hundarna är vita

Färgars

• Illbattingen
« Svar #27 skrivet: 24 okt-09 kl 12:44 »
Det finns flera boskaps-/fårvaktande raser, bl.a. maremma, kuvasz, anatolisk herdehund. Det man ska veta är att dessa raser inte alltid är enkla att ha. De är avlade för att kunna vakta en fårflock självständigt mot rovdjur och inkräktare, utan hjälp från herden. Det betyder att de är självständiga, tuffa och vaktiga. Att skaffa en sådan hund bara för att vakta en flock höns tror jag inte är någon bra idé... Det är inte hundar som alltid är lätta att ha i ett modernt samhälle. De kräver mycket av sin ägare. Då är det nog bättre med en mer "allround" hund som visserligen kan verka avskräckande för rovdjur men samtidigt är enklare att ha. T.ex. isländsk fårhund som historiskt sett är en hund som vaktat, vallat och jagat råttor. En god vän har en som låter bli hönsen pga träning, och hon tar också råttor och avlivar.
På gården finns dvärgkochin, dvärgwyandotte (guldblårandade, guldsvartrandade och guldvitrandade) och benbefjädrade dvärghöns/mille fleur (svarta m vita fläckar, guld svart porslin, isabell porslin & guld vit porslin).

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #28 skrivet: 24 okt-09 kl 12:50 »
Det finns flera boskaps-/fårvaktande raser, bl.a. maremma, kuvasz, anatolisk herdehund. Det man ska veta är att dessa raser inte alltid är enkla att ha. De är avlade för att kunna vakta en fårflock självständigt mot rovdjur och inkräktare, utan hjälp från herden. Det betyder att de är självständiga, tuffa och vaktiga. Att skaffa en sådan hund bara för att vakta en flock höns tror jag inte är någon bra idé... Det är inte hundar som alltid är lätta att ha i ett modernt samhälle. De kräver mycket av sin ägare. Då är det nog bättre med en mer "allround" hund som visserligen kan verka avskräckande för rovdjur men samtidigt är enklare att ha. T.ex. isländsk fårhund som historiskt sett är en hund som vaktat, vallat och jagat råttor. En god vän har en som låter bli hönsen pga träning, och hon tar också råttor och avlivar.

ok

Taggis

• vänner
« Svar #29 skrivet: 24 okt-09 kl 13:03 »
Vår hund Lukas är blandning mellan schäfer/bordercollie/labrador som nu är inne på sitt 13:de år. Han var nästan 4 år när vi flyttade ut på landet & de första han gjorde var att springa till grannen & jaga deras höns & plocka några stjärtfjädrar.Året efter blev jag med tupp & höns , Lukas har aldrig någonsinn rört dom trots att dom går fritt på dagarna överallt & gärna framför näsan på honom med.
Ja & så finns här 6 myskisar men dom bryr han sej inte heller om ,dom är hans dom oxå.
Han ligger på gräsmattan med dom runt sej & ser mkt nöjd ut MEN f-n ta den hund som skulle så mkt som ge dom ett öga då exploderar han & låter alla höra vem som bestämmer.Han är underbar helt enkelt & den dagen han inte finns mer vill jag inte tänka på för att få en hund med samma goa sätt kan nog bli svårt...
Så man behöver ju inte ha en valp för att den ska lära sej acceptera höns & andra fjäderfän det kan gå med en vuxen oxå .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Daaniel

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 24 okt-09 kl 13:21 »
Vår hund Lukas är blandning mellan schäfer/bordercollie/labrador som nu är inne på sitt 13:de år. Han var nästan 4 år när vi flyttade ut på landet & de första han gjorde var att springa till grannen & jaga deras höns & plocka några stjärtfjädrar.Året efter blev jag med tupp & höns , Lukas har aldrig någonsinn rört dom trots att dom går fritt på dagarna överallt & gärna framför näsan på honom med.
Ja & så finns här 6 myskisar men dom bryr han sej inte heller om ,dom är hans dom oxå.
Han ligger på gräsmattan med dom runt sej & ser mkt nöjd ut MEN f-n ta den hund som skulle så mkt som ge dom ett öga då exploderar han & låter alla höra vem som bestämmer.Han är underbar helt enkelt & den dagen han inte finns mer vill jag inte tänka på för att få en hund med samma goa sätt kan nog bli svårt...
Så man behöver ju inte ha en valp för att den ska lära sej acceptera höns & andra fjäderfän det kan gå med en vuxen oxå .

menar det, samma som "det går inte att lära en gammal hund sitta". det går visst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 6 användare
Stellaniskogen, torbjorn, fall, -kaja-, mrnic, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser