Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hund men höns  (läst 4600 gånger)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
hund men höns
« skrivet: 22 okt-09 kl 18:29 »
vet ni någon hundras som kan vara med höns och vackta de ??
eller ska man ha gäss istället för hund ??
om det kommer något odjur ska man ha hund hos hönsen el gäss ??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Intricate

SV: hund men höns
« Svar #1 skrivet: 23 okt-09 kl 07:52 »
Måste ju lägga in ett gott ord för de vita schäfrarna eller vita herdehundarna som de också kallas.
De jag har träffat är väldigt bra med höns och mångaligger gärna ute på tomten och vaktar.
Det som jag inte tycker om med rasen är att de är rätt så ängsliga och gnälliga eller stressiga om man så vill och är man lättstressad själv så blir det rätt jobbigt. Men schäfrar i allmänhet är ju gnälliga.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 23 okt-09 kl 07:55 »
de flesta raser tror jag går ihopo med höns om du föder upp dom som vaplar tillsammans med hönsen. på så vis uppfattar han ju dessa som hans vänner :) tror det blir väldigt svårt att ta dit en full vuxen hund oavsett ras. finns nog undantag, men det är vad jag tror...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 okt-09 kl 14:58 »
ska nog köpa en valp då.
hade tängta att han skulle vara en korsning mellan Border Colie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 23 okt-09 kl 15:05 »
*Nickar åt Fredrikslund*

Vi tog hem en hund på 2 år hit för några år sedan, en Welsh Springer Spaniel. Hon har bara hönsen i skallen heeeela tiden! Hon har fångat höns ute, rusat in i hönshuset när man stod och matade dem (slog upp dörren och for in som en galning) och fångat höns man fått plockat (chockade de var >_<) ur käften på henne. Under att hon inte bitit ihjäl någon.
Ifall hon kommer lös (smiter t.ex. när man ska öppna dörren och gå ut) så springer hon till hönsgården direkt och skrämmer slag på allt!

Freddy däremot har vi haft som valp, en Flat coated retrivier. Och han är helt ointresserad i fåglar, trotts att båda raserna är fågelhundar dock så har de ju haft olika uppväxter.
Så skaffa en liten valp att fostra själv är nog bäst... =)

Flinga en blandis mellan border collie och golden retrivier (också fågelhund inblandat) skiter också fullständigt i hönsen. Och hon har växt upp med dem också och lärt sig att låta bli (en gång mötte hon en höna som vred om nosen på henne som valp när hon kom för nära och skulle leka...  :-[).
« Senast ändrad: 23 okt-09 kl 15:06 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 okt-09 kl 15:11 »
*Nickar åt Fredrikslund*

Vi tog hem en hund på 2 år hit för några år sedan, en Welsh Springer Spaniel. Hon har bara hönsen i skallen heeeela tiden! Hon har fångat höns ute, rusat in i hönshuset när man stod och matade dem (slog upp dörren och for in som en galning) och fångat höns man fått plockat (chockade de var >_<) ur käften på henne. Under att hon inte bitit ihjäl någon.
Ifall hon kommer lös (smiter t.ex. när man ska öppna dörren och gå ut) så springer hon till hönsgården direkt och skrämmer slag på allt!

Freddy däremot har vi haft som valp, en Flat coated retrivier. Och han är helt ointresserad i fåglar, trotts att båda raserna är fågelhundar dock så har de ju haft olika uppväxter.
Så skaffa en liten valp att fostra själv är nog bäst... =)

Flinga en blandis mellan border collie och golden retrivier (också fågelhund inblandat) skiter också fullständigt i hönsen. Och hon har växt upp med dem också och lärt sig att låta bli (en gång mötte hon en höna som vred om nosen på henne som valp när hon kom för nära och skulle leka...  :-[).

bra att jag får förslag på hundar  ;D

Daaniel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 okt-09 kl 16:51 »
inprincip går alla hundar att ha med höns om man köper en valp och lär den att hönsen är snälla och hans/hons vänner.

För 8 år sen köpte vi en dvärgschnauzer valp, vi bodde i lägenhet men hade marsvin,fåglar,katter,fiskar och så och vi lärde henne att djuren var "bäbisar" gjorde hon något dumt mot dom så knäppte vi henne på nosen. nu behöver man bara säga bäbis till ett djur och hon behandlar det som hennes egna valp.
När vi tar upp en sjuk höna i huset då ligger hon framför buren och bara kollar på den, hon kan kolla hur länge som helst!!

har du hönsen i utegård så får du gå ut och gå en låång promenad med henne/honom och släppa hunden så den får springa av sig sin energi innan du tar in den i höngården.
tycker överhuvud taget itne att du ska ha bordercollie ensam inne i hönsgården då det är en vallhund och komemr hålla dom i en klump.
mvh daniel

« Senast ändrad: 23 okt-09 kl 17:03 av Daaniel »

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 23 okt-09 kl 16:59 »
Fast Border Collie är ingen ras som man lämnar ensammen med hönorna för att den ska vakta dom. Risken är stor att hunden bara vallar ihop dom och sedan håller dom stilla på samma fläck.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 okt-09 kl 18:06 »
Fast Border Collie är ingen ras som man lämnar ensammen med hönorna för att den ska vakta dom. Risken är stor att hunden bara vallar ihop dom och sedan håller dom stilla på samma fläck.
Mvh Charlotte

ok

8zw

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 23 okt-09 kl 20:32 »
Är väl inte så bra att skaffa en hund bara för att den ska vakta hönsen. Hunden måste ju endå få gå promenader och lekas med. Och en valp är det mycket jobb med och man måste vara hemma hela dagarna med den. Ska man skaffa hund gör man väl det för att man vill ha en hund och inte bara för att den ska vakta hönsen?
Är nog bättre att skaffa en vaktande tupp isåfall.
Påfågelduvor.

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 23 okt-09 kl 20:38 »
Jag har haft en del fågelhundar , settrar , de har gått jättebra med hönsen och också tagit hand om kycklingar och fågelungar som fallit ut ur boet , men ändå varit så skarpa att de har jagat rävarna på skogen igen .

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 23 okt-09 kl 20:50 »
Är väl inte så bra att skaffa en hund bara för att den ska vakta hönsen. Hunden måste ju endå få gå promenader och lekas med. Och en valp är det mycket jobb med och man måste vara hemma hela dagarna med den. Ska man skaffa hund gör man väl det för att man vill ha en hund och inte bara för att den ska vakta hönsen?
[/quo

ja men då köper jag nog en vuxen fågelhund istället för någon valp

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 23 okt-09 kl 20:52 »
Men "fågelhund" står inte för att den vaktar fåglar... Fågelhundar JAGAR fåglar!! >__<'' Så en vuxen fågelhund är nog INTE att rekommendera om du inte vill ha ihjälbitna hönor om den inte är tränad att ge fasen i fåglar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 23 okt-09 kl 21:00 »
Jag har en setter/pointerkorsning som funkar bra med höns och ankor, han jagar också bort inkräktare, men det är ju bara om jag är med annars är han ju inne i huset.    Han är väldigt vaksam och har bla skrämt iväg en grävling som kom en natt. Han väcker mig med skall om det är någon obehörig här.   
 Men om man letar efter en hund som ska leva med hönsen och vakta dom tror jag man ska  använda någon av boskapsväktarraserna och då prägla den på hönsen redan på valpstadiet. Den ska alltså leva hela sitt liv ute hos fåglarna.
Sök på utländska sidor om boskapsväktare, där finns information om hundar som vaktar fjäderfän.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 23 okt-09 kl 21:11 »
Men "fågelhund" står inte för att den vaktar fåglar... Fågelhundar JAGAR fåglar!! >__<'' Så en vuxen fågelhund är nog INTE att rekommendera om du inte vill ha ihjälbitna hönor om den inte är tränad att ge fasen i fåglar.

ok

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 23 okt-09 kl 21:11 »
Jag har en setter/pointerkorsning som funkar bra med höns och ankor, han jagar också bort inkräktare, men det är ju bara om jag är med annars är han ju inne i huset.    Han är väldigt vaksam och har bla skrämt iväg en grävling som kom en natt. Han väcker mig med skall om det är någon obehörig här.   
 Men om man letar efter en hund som ska leva med hönsen och vakta dom tror jag man ska  använda någon av boskapsväktarraserna och då prägla den på hönsen redan på valpstadiet. Den ska alltså leva hela sitt liv ute hos fåglarna.
Sök på utländska sidor om boskapsväktare, där finns information om hundar som vaktar fjäderfän.
Mvh Charlotte

ska söka

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 23 okt-09 kl 21:16 »
Mina settrar kunde skilja på om det var hemma eller ute på jakt .
Jag hittade henne ute i ladugården en dag , vakandes över en svalunge som hoppat ur boet .
en setter på jakt jagar ju genom att stå för fågelvittring , så den jagar aldrig efter flyende fågel heller .
Den får heller aldrig bita i fågeln vid apport , det är ett grovt fel , är fågeln skadeskjuten och levande ska den levereras levande .
En spaniel får däremot bita lite hårdare eftersom de används lite annorlunda .
Men alla settrar jag haft eller träffat på har aldrig jagat något som tillhört familjen , det ska vaktas och skyddas .

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 23 okt-09 kl 22:06 »

tror inte oskar hade tänkt att ha hunden instängd med hönsen hela dagarna. tänk hundar som bor i tex. lägenhet, man går ut med dessa då och då. är nog ungefär samma sak. hunden är hos hönsen en viss tid om dygnet och sedan får han gå ut på promenad och leka med husse ;D känner några som har sina hundar som vakt. en har tex sina höns ute på dagarna men när eftermiddagen/kvällen kommer så brukar hon låta hunden vara med hönsen för att hon vet att då brukar rovdjuren slå till (hos henne i alla fall). såg även ett program på tv4 en gång. det heter "hund jobb", där var det 2-4 hundar som bodde i en stoooooor gård tillsammans med många olika fjäderfän och vaktade och varnade för minsta lilla tecken på fara. så fort dom såg någon elak fågel i skyn så skällde dom och dom berättade att när räven, eller liknande(var ju i USA finns ju alla möjliga djur  :-X), kom på besök så jagade dom den och gjorde vad som helst för att den inte skulle komma i närheten av fjäderfäna. ibland släppte ägarna hundarna ut och fick springa ut och leka på den stor fina gräsmattan ;) nu är jag jätte dålig på raser, men det var stor hundar som var lite gul/orange aktiga och hade medelångt hår  ::)

men somsagt, valp. men om ni inte har haft hund innan så kan jag säga att det är inget lätt jobb att ge sig på. man måste vara hemma i början, är nästan som en bebis  :-X

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 23 okt-09 kl 22:11 »
ja att skaffa hund  är ju ett ansvar ,men jag tror inte den skaffar hund bara för hönsen skull. mina två hundar älskar att vara med hoss mina pullor en dag låg den ena o sov i hönsgården. jag tror att de uppfattar som att det är deras uppgift att se till hönsen på någe vis, jag har aldrig sagt åt mina hundar att hålla sig borta ifrån dem, de är med mig när jag går ut o hämtar ägg( säger titta belize nu har det kommit ägg, så får hon lukta på det hon blir gätte lycklig)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 23 okt-09 kl 22:14 »
låter som fina hundar :D en bekant lärde en av sina hundar att hämta äggen åt henne på morgonen;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 6 användare
torbjorn, ärt, Stellaniskogen, fall, -kaja-, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser