Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt och bra tak..eller: vad ska vi ha på taket?  (läst 20833 gånger)

Digger

SV: Billigt och bra tak..eller: vad ska vi ha på taket?
« Svar #20 skrivet: 23 okt-09 kl 22:16 »
har tegel till salu, rött, tre år gammalt. kanke ca 150 kvadrat och 13 meter nock.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 25 okt-09 kl 01:15 »
Själv har jag precis fått tummen ur ändan å byter ett 45år gammalt betongtegeltak mot ett färdigfalsat plåttak, som vilken amatör som helst kan lägga ;D
Har ett gammalt spåntak under teglet och haft problem med att vattnet gått bakvägen, pga värmeläckage, så att snön smält och is bildats utanför takfoten, varvid vattnet kommit in under vårvintern :'( så det blir lite isolering och luftspalt...
Plåten jag valde var inte den billigaste, men jag tänkte att att jag skall ju stå ut med taket oxå!
Tegel är väl inte dumt om man har tid att lägga det, men jag har väl bara fördomar om det ;)
Hört att det är viktigt att skura av begade pannor, så att vattnet inte stannar och fyser/ spräcker pannorna
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 25 okt-09 kl 12:54 »
Usch... jag har ganska nyligen bytt tak på våran ladugård, samma storlek och med gammal eternit på. Jag avundas dig inte det minsta :P

Vi valde att ta bort eterniten, ta bort spånet, men behålla trätaket under spånet. På med läkt, plast och takplåtar. Vi köpte plåt på byggmax, ca 60 kr/m2 om jag inte minns fel.

Först hade vi tänkt behålla spånet, men det var i princip omöjligt att spika läkt genom spånet. Det var TJOCKT med spån, om läkten skulle fästa ordentligt krävdes minst 5-tumsspikar och att spika såna på fjädrande underlag var det inte så kul... Spånet var i dåligt skick så det satt ganska löst och var hyfsat enkelt att skyffla ner med spade. Sedan kunde man använda spikpistol till läkten.

I våran kommun kostar det pengar att lämna in eternit till tippen, 1500 kr/ton tror jag det var och det blir ganska många m3 på ett sånt tak :P Eterniten ska vara paketerad när man transporterar och lämnar in den (tex inplastad) så att det inte kan damma något .

Som andra påpekat, använd en bra andningsmask och skyddskläder som du sedan kan slänga (de ska INTE tvättas i tvättmaskin för då får man asbestdamm på alla sina kläder sen)

Bygger man en ramp av två tjocka plankor så kan man skicka ner eterniten utan att de går sönder alltför mycket (förutom de som är väldigt tunna och spröda...) Sätt en tunn planka på högkant på kanten av den ena plankan så att du får nån styrning.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #23 skrivet: 28 okt-09 kl 10:20 »
Jag skulle aldrig befatta mig med ett begagnat eternitak, mycket giftiga saker, en asbetspartikel ner i lungorna kan räcka för att cancer utvecklas, nä det materialet hör hemma på tippen.
Begagnat tegel däremot är både billigt och bra, har lagt 2 tak och det har aldrig kostat mer än 10:-/ kvm. Strö/bärläkten köper man också begagnat eller 2 sort (3 sort), på brädgårn.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 28 okt-09 kl 12:52 »
Jag skulle aldrig befatta mig med ett begagnat eternitak, mycket giftiga saker, en asbetspartikel ner i lungorna kan räcka för att cancer utvecklas, nä det materialet hör hemma på tippen.
Begagnat tegel däremot är både billigt och bra, har lagt 2 tak och det har aldrig kostat mer än 10:-/ kvm. Strö/bärläkten köper man också begagnat eller 2 sort (3 sort), på brädgårn.
Begagnad läkt? varför bytte förre ägaren ut den då? 
Tycker nog att det är att snåla i överkant.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

stedevil

« Svar #25 skrivet: 28 okt-09 kl 21:12 »

Om huset det satt på revs är är det ju inte säkert att läktena är dåliga. De kan tom vara bättre än det som säljs på byggvaruhusen idag. :)

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #26 skrivet: 28 okt-09 kl 22:34 »
Citera

Taken jag la var i samband med att jag byggde "nya hus", det hade med andra ord inte funnits nåt tak där tidigare.

Citera
Om huset det satt på revs är är det ju inte säkert att läktena är dåliga. De kan tom vara bättre än det som säljs på byggvaruhusen idag.

Rivningsvirke och beggat virke är inte bara fruktansvärt billigt, det är dessutom vida överlägset dagens lufvirke.....

Flärso

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 31 okt-09 kl 22:08 »
Ingen som provat vasstak? Jag var med och lade ett på ett långhus vid hällristningsmuseet i Tanums Hede på en kurs för sisådär tjugo år sen., undrar hur det ser ut nu? har för mig att de håller i någonstans 50 år. Men det går åt en hel del, man får väl ta en gammal självbindare och ge sig ut på isen när det frusit då...

Mitt eget tak fortskrider, är kanske inte smartast att byta vid denna tid på året, men man slipper iallafall getingarna, eller bisvärmen som satte sig i lillhusets skorsten i somras :o ;D
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 31 okt-09 kl 22:13 »
Vasstak verkar klart intressant.
Det är viktigt att man lägger om åsen emellanåt, det är tydligen den svagaste punkten.
Resten av taket håller tätt säkert minst 50 år.
Finns en gammal ödelada här i närheten, där åsen är öppen för att den inte lagts om, men det växer en massa småträn på resten av taket.
Och snustorrt inunder.

Flärso

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 31 okt-09 kl 22:28 »
Det är precis  det jag gör, bygger en ny uträtad takås ;D

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #30 skrivet: 09 nov-09 kl 21:41 »
va kul med en massa olika varianter.. nu har jag nåt att fnula på i vinter.... :)

vasstak o grejer..
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Flärso

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 10 nov-09 kl 00:28 »
Nävertak, knappast billigt om man måste köpa nävret från ryssland.
Torvtak kanske kunde vara prisvärt om man har ett billigare underlag. Man kan förresten köra moppe på ett torvtak, för ett antal år sedan baxade några tonåringar upp en moppe på långhusets tak i Gene fornby :o ;D

Temeriaire

• Småland
« Svar #32 skrivet: 10 nov-09 kl 06:45 »
Ingen som provat vasstak? Jag var med och lade ett på ett långhus vid hällristningsmuseet i Tanums Hede på en kurs för sisådär tjugo år sen., undrar hur det ser ut nu? har för mig att de håller i någonstans 50 år. Men det går åt en hel del, man får väl ta en gammal självbindare och ge sig ut på isen när det frusit då...

Mitt eget tak fortskrider, är kanske inte smartast att byta vid denna tid på året, men man slipper iallafall getingarna, eller bisvärmen som satte sig i lillhusets skorsten i somras :o ;D

Nu blev jag lite nyfiken,, måste nog ta och inspektera det taket...
Men, visst är det viktigt att det lutar ganska våldsamt om det ska funka?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 11 nov-09 kl 22:32 »
Plåttak är överlägset andra material - ytterst lite underhåll, lätt (tegel/betong väger bly vilket inte är bra för vare sig rygg eller takstolar) och är billigt och dessutom lätt och snabbt att lägga i jämförelse med papptak, vasstak och andra konstigheter.

Eternit är ett fanstyg på ren svenska då det murknar och spricker sönder med åren.
Förutom att eterniten är hälsofarlig så är den dessutom tung, en platta på ca 1 kvm väger sådär en 20-25 kg.

Vass, näver, spån och andra medeltida material är ju rejält brandfarliga så det blir till att elda med sprättfri ved... och försäkringsbolag och andra kan säkert ha invändningar.
Dessutom är dom ju inte direkt underhållsfria så då blir det till att klättra upp på taket för inspektion och renovering varje år... för att inte tala om att skotta bort blötsnön när man hellre sitter inne framför brasan !!!

Absolut bäst slutresultat av takomläggningen blir det ju om du kan rensa bort allt - så att bara takstolarna och eventuellt innertak blir kvar.  

Då kan du se till att fästa dit massor av isolering så att det blir varmt och skönt inomhus, många gammla hus är bara isolerade med med några ynka centimeter med gammal råttäten cutter eller sågspån, ibland undrar man hur väl råttlortarna isolerar  ::)... allt var liksom inte bättre förr.

Ibland får man dock nöja sig med näst bäst.

Om det är takspån under så är det långtifrån alltid som det kan ligga kvar, är det för tjockt lager med takspån så får man ingen stadig infästning av reglar/läkt - läkt/reglar ska sitta dikt an mot något som sitter stadigt fast i huset, inte med  en decimeter gammalt takspån emellan som gör att infästningen blir bristfällig.

Ett alternativ vid spåntak är att ta bort allt spån som ligger uppepå takstolarna, då kan man skruva fast 45x95 eller 45x120 liggande på högkant direkt i takstolarna och sedan bygga vidare därifrån.
Den metoden gör också att man enkelt kan väga av taket så att det blir plant, visserligen är det något högst onaturligt över raka linjer på gammla hus... men det finns fördelar med rakhet ;)

« Senast ändrad: 11 nov-09 kl 22:40 av Tacitus »

Flärso

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 12 nov-09 kl 07:21 »
Nu blev jag lite nyfiken,, måste nog ta och inspektera det taket...
Men, visst är det viktigt att det lutar ganska våldsamt om det ska funka?

Det var väl tjugo år sen jag gick kursen, men nog är det närmare 45grader än 30.
Kursledarn berättade fascinerat om hur holländarna klättrade omkring på vasstaken de lade iförda nederländska klompen, helträskor :o

Men dojjorna är sköna, med ett par raggsockor i ;D

Tacitus Vadå brandfarligt, vasstak uppnår bara 1000grader efter5 minuters brand :o ;D
Använd bara lövved under sommaren...

andtol

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 13 nov-09 kl 08:47 »
Ett alternativ vid spåntak är att ta bort allt spån som ligger uppepå takstolarna, då kan man skruva fast 45x95 eller 45x120 liggande på högkant direkt i takstolarna och sedan bygga vidare därifrån.
Den metoden gör också att man enkelt kan väga av taket så att det blir plant, visserligen är det något högst onaturligt över raka linjer på gammla hus... men det finns fördelar med rakhet ;)

Vi har ett gammalt 1800-tals hus som är renoverat och utbyggt av min farfar i flera omgångar. Tyvärr är det eternittak på som nu har börjat spricka. Dock är taket allt annat än rakt så att lägga plåttak själv känns inte riktigt som en hit, fast med metoden du skriver är det kanske möjligt.

Plåttak verkar vara det som är billigast och enklast att lägga.

Vi har försökt få offerter från byggfirmor men ingen vill lämna offerter...

... så vi får nog göra det själv.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 13 nov-09 kl 16:10 »
Takplåt har nästan bara fördelar tycker jag, förutom att det inte anses lika traditionellt, ännu.
På äldre byggnader med snett och vint tak borde falsad plåt passa bäst, om man nu väljer plåt.
Pannplåt och småsinuskorrugerat ser heller inte avigt ut på äldre hus, men ställer lite större krav på plant underlag.
Och man bör välja plåt som går lätt att underhållsmåla om man så vill.
Jag misstänker att det finns vissa ytbeläggningar av plast som kan göra det svårt att få annan färg att fästa.

« Senast ändrad: 13 nov-09 kl 16:15 av Foppas fot »

Temeriaire

• Småland
« Svar #37 skrivet: 13 nov-09 kl 18:53 »
Takplåt har nästan bara fördelar tycker jag, förutom att det inte anses lika traditionellt, ännu.
På äldre byggnader med snett och vint tak borde falsad plåt passa bäst, om man nu väljer plåt.
Pannplåt och småsinuskorrugerat ser heller inte avigt ut på äldre hus, men ställer lite större krav på plant underlag.
Och man bör välja plåt som går lätt att underhållsmåla om man så vill.
Jag misstänker att det finns vissa ytbeläggningar av plast som kan göra det svårt att få annan färg att fästa.

Men.. En kund som jag gjorde en utbyggnad åt kollade med lokala plåtslageriet, och dom skulle ha 600:- /m2 för falsad plåt (alltså sån som falsas ihop på plats).

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 13 nov-09 kl 19:04 »
Ujdå, då bör man ha känningar om falsat ska vara realistiskt.
Finns en granne här som lagt falsat på ett litet soldattorp, det håller nog i en mindre evighet och ser inte alls oävet ut, liknande förekom även förr framför allt i städerna där det var nära till plåtslagare.
Men grannen är i byggsvängen så det blev nog billigare.

Temeriaire

• Småland
« Svar #39 skrivet: 13 nov-09 kl 19:11 »
Ujdå, då bör man ha känningar om falsat ska vara realistiskt.
Finns en granne här som lagt falsat på ett litet soldattorp, det håller nog i en mindre evighet och ser inte alls oävet ut, liknande förekom även förr framför allt i städerna där det var nära till plåtslagare.
Men grannen är i byggsvängen så det blev nog billigare.

Nä, visst är det snyggt, men man måste nog göra själv eller hitta nån som gör det avsevärt billigare, annars är det inte så aktuellt för"vanligt folk"...

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 3 användare
Berberis, Vallheden, dreadspice1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser