Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt och bra tak..eller: vad ska vi ha på taket?  (läst 20832 gånger)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
Billigt och bra tak..eller: vad ska vi ha på taket?
« skrivet: 19 okt-09 kl 23:24 »
Nu börjas det funderas på takbyte.

Inte en sekund för tidigt skall medges, snarare 2 sekunder försent.

men..

Rikedomen som räknas i likvida medel har på något lustigt sätt passerat förbi. Kvar står man rak i ryggen som en fura och andas in den friska luften och inser att: Så länge vi har livet..själen fröjdas åt toner som spelas, grönsaker som ätes, kärlek som frodas och barn som leker..

men..

Taket behöver ändå bytas.

Så.. Vad ska vi ha på taket? Förmodligen inte tegel då det är ca 1.20m mellan takstolarna. Nu ligger där eternit.....

Något billigt och bra som håller i 30 år. Minst.

Någon?
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Billigt och bra tak..eller: vad ska vi ha på taket?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-09 kl 23:41 »
Ska det hålla 30 år skulle jag tro att (billig) plåt kostar minst om man räknar in det underhåll som kommer att krävas under tiden.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 okt-09 kl 23:45 »
Citera
Så.. Vad ska vi ha på taket? Förmodligen inte tegel då det är ca 1.20m mellan takstolarna.

Beror ju på dimensionen och skicket på takstolarna.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 okt-09 kl 23:51 »
Citera
Ska det hålla 30 år skulle jag tro att (billig) plåt kostar minst om man räknar in det underhåll som kommer att krävas under tiden.

Håller med. Till vedbon, som skulle ha nytt tak för några år sedan, fick jag tag i billig plåt, som var ännu billigare för att den hade blivit lite tillbucklad. Inte det grannaste på ett hus kanske men billigt var det. Tror jag gav ett par tior per kvadratmeter.

Mvh

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #4 skrivet: 20 okt-09 kl 20:58 »
Beror ju på dimensionen och skicket på takstolarna.

tror att takstolarna är ok. säkert godkänd dimension också.. taket är ganska stort.

vild gissning är 250-300m2.. lutar friskt..alltså, hur säger man , stor lutning.

plåt är ju såklart intressant. hur kan det vara med papp?

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #5 skrivet: 20 okt-09 kl 21:35 »
Har svårt att tro (har lite begränsade erfarenheter själv) att pappen håller 30 år utan extra ytskydd om man inte med jämna mellanrum går över taket och bättrar på de skador som uppstår.

En tunnare underlagspapp med plåt eller tegel över kan säkert stå sig i 30-35 år om arbetet görs rätt.

Jag skulle också tro att om du får tag på billig plåt så kan du ändå komma billigare undan än med tjock papp lagd enligt konstens alla regler (man kanske tror att jag säljer takplåt men det gör jag alltså inte)
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

_ingemar_

« Svar #6 skrivet: 21 okt-09 kl 00:33 »
jag tycker åxå att du ska välja plåt helst om du ska lägga den själv

Pastorn

• -
« Svar #7 skrivet: 21 okt-09 kl 10:26 »
Eternit så klart! håller minst i 70 år och brukar gå att få gratis på blocket!  8)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 21 okt-09 kl 10:40 »
Jag vill minnas att ett papptak inte är billigare än plåt.
vet ju inte hur ditt tak ser ut, men om det inte finns ett undertak utan bara reglar under eterniten så skulle jag ta väck reglarna och dra på en armerad plast som kondensskydd och sen regla för plåten ovanpå detta, det är svårt att hitta billigare alternativ.
tegel går nog bra det också, bara att få på ett sjysst råsponttak och papp under.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Tummelisa

« Svar #9 skrivet: 21 okt-09 kl 19:56 »
Har för mig att det är kombinerat med vissa försiktighetsåtgärder vid borttagande av eternit  :o!!!

Likaså var man gör av erterniten efteråt, ska omhändertagas på visst sätt.  Är tydligen asbest i eternitplattor, det är därför en del t.ex. (typ grannen) reglade upp ovanpå eternittaket och sedan la plåt på taket utan att ta bort eterniten.

Lade inte tegel bla för att att taket ska hålla inte bara med tegel på - det kommer ju snö ibland också....

Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Digger

« Svar #10 skrivet: 21 okt-09 kl 20:39 »
ska du ha tegel, så läggs det först råspont, sen underlagspapp, läktas och tegel. Blir rätt dyrt till slut, men däremot oftast jätte bra.

Och kom ihåg att råsponten inte får bli blöt under arbetet. och har du träfasad, ta och bygg taket med rejält utsprång, så håller fasaden mycke längre också

1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Temeriaire

• Småland
« Svar #11 skrivet: 21 okt-09 kl 22:51 »
Har för mig att det är kombinerat med vissa försiktighetsåtgärder vid borttagande av eternit  :o!!!

Likaså var man gör av erterniten efteråt, ska omhändertagas på visst sätt.  Är tydligen asbest i eternitplattor, det är därför en del t.ex. (typ grannen) reglade upp ovanpå eternittaket och sedan la plåt på taket utan att ta bort eterniten.

Lade inte tegel bla för att att taket ska hålla inte bara med tegel på - det kommer ju snö ibland också....

Som privatperson river du din eternit hur du vill, men andningsskydd är att rekomendera! Riktigt med filter, inte sånt tunt engångs!
När jag rivit mitt eternittak lade jag det i tomma oljefat som jag tejpade plast över och körde sedan till soptippen/Återvinninngstationen.
Kan ju förstås vara olika regler för olika kommuner.
Om man vill bygga in eterniten och har plattor med "vågor" så tror jag att plannja har en plåtregel som passar i profilen.
« Senast ändrad: 21 okt-09 kl 22:55 av Temeriaire »

Tummelisa

« Svar #12 skrivet: 22 okt-09 kl 00:26 »
Tack för informationen om att man får riva eterniten som privatperson :D.
På mina föräldrars gård finns det bla två eternittak som vi funderat lite på. Ska komma ihåg det här med speciella andningsskydd. Bra att det inte behövs en saneringsfirma till detta :D.

Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 okt-09 kl 05:57 »
Ligger där eternit i dag så lär det väl bara vara reglar under förmodar jag. Och då är nästan plåt det enda alternativet om du vill komma billigt undan. Alla andra alternativ kräver ju först råspont, eller möjligen nån form av masonit, papp och sen då tegel om du ska ha det. Har inte räknat samman vad det kan bli, men en gissning blir på uppemot 120 kr/m2.

Plåt kan du få för 40 kr/m2 om du har lite tur och hittar ett lämpligt parti hos nån av alla dessa som säljer överskottsplåt och 2-klass. Det är inget fel på sån plåt, oftast är det bara felbeställda mått som gör att den kasserats,

Sätter du plåt så behöver du inte heller riva bort eterniten, den kan fungera som ett utmärkt kondensskydd. Men passa dig för sån här plåtbalkar som nämndes tidigare, allt sånt gör att priset springer iväg. Regla med vanligt trä utanpå eterniten, eller tryckt virke om du vill slå på stort.

Vad är det för fel på befintligt tak? Eternit brukar ju hålla i evighet, har själv tak här lagda på 40-50 talet och dom är felfria.

Mabande

« Svar #14 skrivet: 22 okt-09 kl 16:43 »
Ang. att plocka ner eternit så är några tips att förutom andningsmasken även ha på sig litee annan skyddsutrustning. Gärna sån som bara är att kassera efteråt eftersom det med stor sannolikhet kommer eternitdamm på dem. Se till att inte brya några plattor och byt om innan du går in så att du inte får in dammet också och duscha noga :)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
« Svar #15 skrivet: 23 okt-09 kl 01:12 »
jo.. eterniten har spruckit på vissa ställen.. och den känns som lite kexig, urlakad på nåt vis, tunn..
den tänker ja plocka ner..bit för bit.. tar nog en stund.

sitter ett brädtak under, jag var rädd för att det skulle vara spåntak, eller vad det heter (det var sånt på en kompis´ hus, fick riva hela taket. han satte också upp extra takstolar för att det skulle kunna bära tegel.

huset är putsat trä.. reverterat va? hittade lite gammal vass därbakom.

känns inte bra att ha eterniten kvar tycker jag.. om brädtaket är bra så kan man väl regla för plåt direkt? efter underlagspapp då kanske?

vad är det för ställen som säljer översskottsplåt? 40kr m/2 låter ju helt otroligt överkomligt..

här på gotland (förmodligen på andra ställen också..) har di nåt som heter "faltak" brädor som ligger hur man nu ska säga..lodrätt ner från nock. undrar hur ofta man måste tjära ett sånt och om det kan vara en billig lösning..?

tackar för en massa bra svar :)

stedevil

« Svar #16 skrivet: 23 okt-09 kl 01:50 »
sitter ett brädtak under, jag var rädd för att det skulle vara spåntak, eller vad det heter (det var sånt på en kompis´ hus, fick riva hela taket. han satte också upp extra takstolar för att det skulle kunna bära tegel.

Sitter det frisk spåntak under så är det ganska onödigt att riva ner det... bara förstärka befintliga takstolar och sen lägga nya läkten utanpå spåntaket och upp med takteglet. Så ser alla våra tak ut.

Temeriaire

• Småland
« Svar #17 skrivet: 23 okt-09 kl 07:25 »
Jag skulle utan tvekan lägga underlagspapp och regla för plåt om det ändå redan finns ett slätt brädtak.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 okt-09 kl 07:55 »
Något billigt och bra som håller i 30 år. Minst.

Väck med eterniten eftersom den nu är dålig. På med underlagspapp, läkt och begagnat tegel. Det blir billigare än plåt.

milo

« Svar #19 skrivet: 23 okt-09 kl 19:30 »
tycker tegel är det enda allternativet köpte själv till mitt hus beg för 2000 kronor

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 2 användare
karsan, Davvan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser