Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinterförvaring av vitkål  (läst 11549 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
vinterförvaring av vitkål
« skrivet: 19 okt-09 kl 09:18 »
Har nu skördat vitkålen. Ska man ta bort en massa lager innan man lägger in den i jordkällaren? Nu är det en massa lösa lager med gröna blad längst ut, undrar om jag ska skala dem så de ser ut som i affären ???
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: vinterförvaring av vitkål
« Svar #1 skrivet: 19 okt-09 kl 10:35 »
Jag har dålig erfarenhet av att förvara kålhuvud i jordkällare. Jag har en riktig mörk källare med jordgolv och hög luftfuktighet. Bra för rotfrukter men inte så bra för kål. De brukar vara tråkiga efter halva vintern. Det lär gå bättre i en del andra jordkällare. Troligen sådana som inte är lika fuktiga.

Annars klarar de vintern bra i något slags stuka. Enkla varianter:
1. Lägg i drivbänk som täcks med isolerande material. Kanske inte lägga direkt på jord.
2. Lägg i hög på marken när tjälen just börjar komma, gärna gräsbevuxen mark som man inte är så rätt om. Täck med gräs, halm, löv.
Dock risk för sork.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #2 skrivet: 19 okt-09 kl 10:51 »
OK, då kanske det är bättre att lägga dem i låda i uthus tills det börjar bli minus ute. Sen hamnar de nog i jordkällaren i alla fall.. Det är inte så många så de räcker nog ändå inte mer än halva vintern...

Någon idé om hur mycket de ska "skalas"?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 19 okt-09 kl 11:28 »
Låda är nog bra. Du kan även täcka lådan med filt, halm, ... Vinterkål tål några minusgrader också, minst.

Skala av de blad som står ut, eller de flesta av dem. Skala inga blad som är en del av huvudet.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 19 okt-09 kl 20:06 »
Enligt min bok om jordkällare ska vitkål förvaras hängande. Man ska spara roten på dem när man skördar dem så att man kan hänga dem upp och ner.

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #5 skrivet: 21 okt-09 kl 09:28 »
synd att jag inte sparade roten då.. Men det går å andra sidan inte att hänga något i taket på vår jordkällare..

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 21 okt-09 kl 11:23 »
Enligt min bok om jordkällare ska vitkål förvaras hängande. Man ska spara roten på dem när man skördar dem så att man kan hänga dem upp och ner.

Spara roten är nog bra, även om det blir mer jobb med upptagningen och eventuell tvättning av roten. Roten kan man också odla frö på nästa år, om man vill försöka sig på det. Det där med hängning upp och ner sätter jag lite frågetecken för. Jag vill minnas att jag gjort det nån gång utan att se nån större fördel. Jag tror att det viktigaste är att ge dem rätt miljö. Hängningen kan kanske hjälpa till på marginalen. Rätt miljö tror jag är att de vill ha kallt (kring 0 för vinterkål), inte helt mörkt och ganska fuktig luft, men inte fuktmättad. Lite rörelse i luften tror jag är bra för kål, men inte för rotfrukter. Åtminstone gäller nog detta vid förvaring under tak. Förvaring i stuka är en annan variant, som jag inte riktigt begriper varför den fungerar bra. Men delvis hänger det nog ihop med att marken ska ha hunnit tjäla lite lätt innan, vilket gör att fukten fryser fast.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #7 skrivet: 21 okt-09 kl 11:59 »
Vad händer om man låter kålen stå kvar - precis som man gör med grönkål?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 21 okt-09 kl 14:17 »
Vad händer om man låter kålen stå kvar - precis som man gör med grönkål?

Om det fungerar hos dig att låta grönkålen stå kvar så kan du pröva med några kålhuvuden också. Men det bör vara av en vintersort. Vitkål är inte lika vinterhärdig som grönkål. Den tål varken kyla eller väta lika bra. Rödkål går kanske lite bätre, och savoykål ytterligare något bättre än vitkål.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 feb-14 kl 18:46 »

Aha. La någon på hylla och den fick liksom tryckskada och ruttnade där den låg emot. En annan har jag på galler och det är tryckskador mot gallret, men det har inte spridit sig vidare, än så länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser