Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Program för att rita en skiss över huset  (läst 7198 gånger)

ansk@hotmail.com

• Södermanland
    • Mitt liv som förnöjsam pappa
Program för att rita en skiss över huset
« skrivet: 18 okt-09 kl 17:06 »

Jag skulle vilja rita en skiss över vårt hus på datorn.

För mitt sätt att tänka och förhålla mig till saker, skulle det inte behöva vara en professionellt gjord ritning, utan mer som ett vardagsdokument som jag kan använda för att lättare se hur konstruktionen hänger ihop samt för att visa andra över nätet, hur huset ser ut.

Jag hade tänkt att husets ytterväggar, bjälklag, tak, fönster och dörrar till att börja med skulle vara med, samt krypgrunden.

Senare skulle jag nog komplettera med enkelt inritat vatten, avlopp och el.

Det vore störtskönt om man kunde generera en 2D-avbild från godtycklig vinkel av valt perspektiv på ett rum eller utsidan av huset, enligt den uppgjorda ritningen.

Du som använder något datorprogram för de här behoven och kan rekommendera mig något, hör av dig.

Vill tillägga att jag också tänkt bygga upp huset relativt stor miniatyrmodell i Lego för att kunna visa förslag till förändringar.

Anders

Huggorm

• Gäst
SV: Program för att rita en skiss över huset
« Svar #1 skrivet: 18 okt-09 kl 17:10 »
Google SketchUp är nog programmet för dig. Som ett CAD-program fast enklare. Jag använde det när jag ritade min stuga i vintras. Helt perfekt till bjälklag, då kan man sitta i lugn och ro och bestämma sig för hur det blir bäst och vilka lösningar som fungerar och vilka som blockeras av ett eller annat

http://sketchup.google.com/

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 20 okt-09 kl 12:26 »
Google SketchUp är nog programmet för dig.  http://sketchup.google.com/

Jag tänkte också rekommendera detta! Väldigt enkelt att använda och lätt att måla i olika färger och material osv om man vill göra bilderna lite roligare. Samt att man kan enkelt kan exportera jpg-bilder från valfri vinkel.

Och så är programmet gratis  :)

Pastorn

• -
« Svar #4 skrivet: 21 okt-09 kl 12:43 »
är det jag som är korkad, eller kan man inte mata in mått på det man ritat upp och få sakerna att ändra sig efter det?

edit: i Google SketchUp menar jag förstås..
« Senast ändrad: 21 okt-09 kl 13:54 av Pastorn »

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 okt-09 kl 20:20 »
är det jag som är korkad, eller kan man inte mata in mått på det man ritat upp och få sakerna att ändra sig efter det?

Du kan börja dra ett streck åt något håll, och sedan trycka in hur många centimeter det skall vara. Summan står nere i höger hörn. Det funkar med en del av funktionerna, men inte alla

ansk@hotmail.com

• Södermanland
    • Mitt liv som förnöjsam pappa
« Svar #6 skrivet: 22 okt-09 kl 16:03 »
Tack till alla som svarat!

Jag börjar med googles ketchup...

Anders

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 03 nov-09 kl 08:26 »
Aha!
Va kul, ska hämta hem det någon dag, behöver en fasadritning till mitt altanbygglov...
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Menteverde

« Svar #8 skrivet: 04 nov-09 kl 22:38 »
Autocad Mechanical kickar ass. Hur bra Google Sketchup är vet jag inte.

Baribal

• Uppland
    • Skogsliv
« Svar #9 skrivet: 09 nov-09 kl 01:24 »

Det finns utmärkta förklaringar i video-form här: http://sketchup.google.com/training/videos.html

De är på engelska, hoppas det inte är ett problem. Kolla igenom de fyra första, sen är du kung på SketchUp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser