Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter ni inte ankäggen ?  (läst 1630 gånger)

Zmilla

  • Inlägg: 14
Äter ni inte ankäggen ?
« skrivet: 15 okt-09 kl 10:42 »
Ang ett annat inlägg om värpande anka. Frågan var vad gör man med alla ägg ?
Mina ankor har inte börjat värpa ännu pga ålder, men förra gänget värpte som bara den.


Jag har ankor för att dom är trevliga sällskapliga och roliga. Men även för deras goda ägg. Jag använder äggen i matlagning och bakning precis som jag gör med hönsägg.

Vad gör ni med alla ägg, som inte ska bli ällingar ?

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Äter ni inte ankäggen ?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 10:48 »
Här äts de självklart upp! ;D
Har inte haft någon anka än som vill ligga, så här mumsar vi i oss äggen och använder dem på samma sätt som hönsäggen.
Fast, jag brukar spara ankäggen till kakor och pannkakorna för det blir så härlig färg av dem!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Äter ni inte ankäggen ?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 10:57 »
eller sälja!" ;D

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Äter ni inte ankäggen ?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 11:48 »
De äggs som inte säljs eller som hamnar i kläckaren hemma äts naturligtvis upp. Finns inget godare än ett stekt ankägg på en macka  :P

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Äter ni inte ankäggen ?
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 11:49 »
längtar tills mina lägger ägg nu när jag har fått höra så många posetiva kommentarer!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Äter ni inte ankäggen ?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 14:28 »
Ah, ankäggssockerkaka...  ;D Så fluffiga och fina och gula... Nu får man tillbaka minnen från en skolavslutning i mellanstadiet. Alla stod där och sålde sina "blekfistorra" sockerkakor på färdigsmet eller affärsägg.  ::) Så stod vi där, men stora fluffiga knallgula sockerkakor på ankägg!  ;D

Tusan vad jag saknar att ha ankor igen nu...  :(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Äter ni inte ankäggen ?
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 16:15 »
Jag får gallbesvär av ankäggen, kan inte ens använda dem i matlagning eller bakning så här får de jag inte säljer bli hönsmat.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Äter ni inte ankäggen ?
« Svar #7 skrivet: 17 okt-09 kl 15:01 »
Jag säljer dom, folk är som galna efter ankägg till bakning. Hade en kille här i somras som skulle tävla i sockerkaksbakning som köpte alla ankägg jag hade. (han kom på hedrande 2:a plats) ;D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare (2 dolda)
Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser