Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag grunnar på hund?  (läst 3171 gånger)

Kalle Kakelugn

• Gäst
jag grunnar på hund?
« skrivet: 15 okt-09 kl 09:45 »
jo jag känner att jag vill ha en hund,så jag kollar anonnser men min fråga är:vad är viktigt vad ska jag titta efter tex vetbesiktad är det något protokoll? vad ska stå i det mm mm .  tex denna hund är jag lite intreserad av:http://http://www.blocket.se/kronoberg/Nu_ar_det_bara_lille_Kenneth_kvar_24129462.htm?ca=22&w=2

Kalle Kakelugn

• Gäst
SV: jag grunnar på hund?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 09:47 »
högställda föräldrar? va f*n är det?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 09:56 »
högställda föräldrar? va f*n är det?
Högbent typ!
Inte av den låga sorten utan lite högre hund.
Tex Jack Russel finns både som hög och låg.

Konstig förklaring, men du kanske förstår :-\
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 10:01 »
Veterinärbesiktning gör man med alla valpar innan man säljer dom, iaf om man är hyfsat seriös. En veterinär går igenom dom helt enkelt och kollar så dom verkar ok. Samtidigt så chipmärks dom då så dom har sitt regnummer på ett chip i nacken.
Sen tycker jag du ska se till att få med en stamtavla, inte så viktigt för dig kanske, men utan den så räknas hunden automatiskt som en blandrashund. Många säger att dom säljer renrasiga hundar, och det är mycket möjligt att dom är, men så finns det allehanda förklaringar till varför det inte finns papper på hunden, och då räknas det som en blandras, och ska säljas som det.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 10:03 »
Högbent typ!
Inte av den låga sorten utan lite högre hund.
Tex Jack Russel finns både som hög och låg.

Konstig förklaring, men du kanske förstår :-\

jag fattar :) visst är lille kenneth en söt hund?

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 10:05 »
Veterinärbesiktning gör man med alla valpar innan man säljer dom, iaf om man är hyfsat seriös. En veterinär går igenom dom helt enkelt och kollar så dom verkar ok. Samtidigt så chipmärks dom då så dom har sitt regnummer på ett chip i nacken.
Sen tycker jag du ska se till att få med en stamtavla, inte så viktigt för dig kanske, men utan den så räknas hunden automatiskt som en blandrashund. Många säger att dom säljer renrasiga hundar, och det är mycket möjligt att dom är, men så finns det allehanda förklaringar till varför det inte finns papper på hunden, och då räknas det som en blandras, och ska säljas som det.

mycket bra tips! att få med stamtavla,de skriver rasrena mm, men sen kanske de ändå inte skickar med stamtavla å då som du säger så räknas den ändå som blandras.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 10:45 »
jag fattar :) visst är lille kenneth en söt hund?
Han är jättesöt!

Har själv fyra hundar. Varav två valpar på 13 veckor. URSÖTA :-[
Bor på min lilla gård med min stora familj!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 15 okt-09 kl 19:37 »
veterinärintyget får inte vara äldre än en vecka, men det lär kennelägaren se till att det är. det är en försäkringsgrej. stammtavla tar man alltid med i original och vid samma tillfälle som valpen tas med. gå inte med på att det skickas eller nån kopia eller nåt handskrivet. skk:s stammtavlor är alltid på grönt papper, dataskrivna, etc. var medveten om att jrt kräver otrolig mycket uppfostran och en mycket konsekvent förare, små helterrier är inte att leka med eller gulla bort. det finns tillräckligt många små, rabiata jrt, låt inte kenneth bli till en till, hur söt han än nu är. ;) fråga uppfödare om det är en jagtlinje eller inte, har du en jagtlinje men vill inte jaga mår hunden kanske inte så toppen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 15 okt-09 kl 19:53 »
Jag hade inte köpt den hunden.
Anledningarna är flera men bland annat så drar jag öronen åt mig när människor inte ens vet vad det är dom säljer. En jack russell "efter högställda föräldrar" är inte en jack russell, det är en parson russell. Således är det inte en rasren hund om den inte är inmönstrad. (iaf inte om det är som det var för nåt år sedan, det kan ha ändrats)
I annonsen står inget om stamtavla, inget om föräldrarna, inget om vilka förväntningar som finns på köparen. En ytterst oseriös annons i mina ögon.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 15 okt-09 kl 20:10 »
är inte jack russel och parson russel två skilda raser? är inte så insatt i de små knattarna.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 15 okt-09 kl 20:17 »
är inte jack russel och parson russel två skilda raser? är inte så insatt i de små knattarna.

Nej, enda skillnaden är att den ena har långa ben och den andra har korta.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 16 okt-09 kl 07:07 »
Att inte ha stamtavla är inte per automatik oseriöst. Det kan finnas andra anledningar till att stamtavla inte är möjlig.

Samtidigt så är då alla korsningar oseriösa produkter? Då är vi tillbaka igen vid diskussionen om vad som är rasrent och varför! Alla hundar har avlats fram av människan. De flesta raser är framavlade de senaste 100 - 200 åren. Det kommer nya raser ideligen. Bara för att kennelklubbarna godkänner korsningarna som en ras, är de inte mer renrasiga.

Vissa uppfödare säljer valpar med skönhetsfel utan stamtavla. Detta innebär inte att de är korsningar, eller sämre hundar. Bara att de inte stämmer in i rasstandarden. Är hunden "för" gammal krävs dispens för att kunna regga valpar t.ex. Även denna diskussion är krystad. För det är en stor skillnad i åldrandet på en tung st.Bernhard /Grand Danois jämfört med en Jack Russel eller en Isländsk fårhund t.ex.
Inom den mesta andra aveln (kor, får m.m) så får ofta djuret själv testa gränserna för sin reproduktionsförmåga. Men av någon konstig anledning är det tabu i hundvärlden.
Det är ju också genom att djuret reproducerar sig under lång period som man kan avgöra djurets "hållbarhet". I många djurslag som är under bevarande ansvar rekommenderas ju långa generationsintervall. Det visar ju på hög sundhet och livskvalité t.ex.

Så som sagt, det kan finnas många förklaringar till att stamtavla saknas och jag anser inte att "vi" genom att kolla en annons kan avgöra detta. Det är väl främst djuret som individ som är väsentligt?

murtorpet

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 okt-09 kl 11:15 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:27 av murtorpet »

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 okt-09 kl 11:25 »
Murartorpet, har du redan bestämt vilken ras du ska ha? Annars är väl det en bra början, Vad förväntar du dig av hunden? Vilka krav kommer du att ha på hunden? Vilken miljö ska hunden passa in i? Hur mycket tid har du och vad vill du göra med hunden? Men du kanske redan hade kommit fram till
Jack Russel och då är ju mitt inlägg överflödigt :) .

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 okt-09 kl 12:21 »
Att inte ha stamtavla är inte per automatik oseriöst. Det kan finnas andra anledningar till att stamtavla inte är möjlig.

Samtidigt så är då alla korsningar oseriösa produkter? Då är vi tillbaka igen vid diskussionen om vad som är rasrent och varför! Alla hundar har avlats fram av människan. De flesta raser är framavlade de senaste 100 - 200 åren. Det kommer nya raser ideligen. Bara för att kennelklubbarna godkänner korsningarna som en ras, är de inte mer renrasiga.

Vissa uppfödare säljer valpar med skönhetsfel utan stamtavla. Detta innebär inte att de är korsningar, eller sämre hundar. Bara att de inte stämmer in i rasstandarden. Är hunden "för" gammal krävs dispens för att kunna regga valpar t.ex. Även denna diskussion är krystad. För det är en stor skillnad i åldrandet på en tung st.Bernhard /Grand Danois jämfört med en Jack Russel eller en Isländsk fårhund t.ex.
Inom den mesta andra aveln (kor, får m.m) så får ofta djuret själv testa gränserna för sin reproduktionsförmåga. Men av någon konstig anledning är det tabu i hundvärlden.
Det är ju också genom att djuret reproducerar sig under lång period som man kan avgöra djurets "hållbarhet". I många djurslag som är under bevarande ansvar rekommenderas ju långa generationsintervall. Det visar ju på hög sundhet och livskvalité t.ex.

Så som sagt, det kan finnas många förklaringar till att stamtavla saknas och jag anser inte att "vi" genom att kolla en annons kan avgöra detta. Det är väl främst djuret som individ som är väsentligt?

Har inte sagt att det  måste vara en oseriös uppfödare bara för att den eventuellet saknar stamtavla. Jag har själv en blandrashund, inget fel på den.
Det man ska ha klart för sig är ju dock att man bör vara på sin vakt när det kommer en massa förklaringar till varför stamtavlan saknas.
Jag vet fall där säljaren sagt att det är rasrena hundar, och att köparen kan behandla dom som det, dvs vara med på utställningar osv. Det är bara detaljer som fattas i stamtavlan, pappans har kommit bort, man har gått ur SKK ( läs blivit utesluten) för att man inte trivdes osv osv i all oändlighet.
Saknas stamtavla så ska hunden säljas som blandras, inget annat. Hunden, individen, behöver det ju absolut inte vara nåt fel på däremot.

murtorpet

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 okt-09 kl 00:23 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:26 av murtorpet »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 17 okt-09 kl 00:59 »
kollade en gång till på skk

parson russel: fci-nummer 339
jack russel: fci-nummer 345

hur som helst är 5 600 lite för en renrasig jrt. hanar kostar kring 12 - 14 000, tikar kring 16 000, enligt vad jag fick veta av de uppfödare jag ringde innan vi valde annan ras.

ledup

« Svar #17 skrivet: 23 okt-09 kl 22:40 »
Har någon gång läst att den högställda jack russeln hade flera anhängare som inte ville/fick registrera in sin russel i SKK eftersom de var rädda att utställnings hysterin skulle förtöra jakt och arbets egenskaperna hos dem (alltså hundar som kanske var helt ok. i arbete men kanske inte stämde in i rasstandarden), därför finns det ganska många oreggade russels ännu idag. Tror inte det är mer än 10år sedan man började regga dem som ras men jag kan ha fel.
Angående priset så är det ganska svårt att sälja j.r eller om det är så att det finns många valpar.
6000-8000 kan man få en renrasig valp för här där jag bor (med stamtavla) efter helt ok föräldrar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser