Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övervintra Physalis  (läst 10373 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Övervintra Physalis
« skrivet: 13 okt-09 kl 13:07 »
Hur gör man? Vill gärna ha kvar den stor fina plantan tills nästa år och därmed få ännu mer frukt av den.

Kan man beskära physalis föresten?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

sonja på slätten

• Halland
SV: Övervintra Physalis
« Svar #1 skrivet: 13 okt-09 kl 20:37 »

Övervintra ljust men frostfritt. Klipp ner till hanterlig storlek occh beskär ev.mer i vår.
Det är ungefär som med pelargonier.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 14 okt-09 kl 15:30 »
"ungefär som pelargoner", går det alltså att ha den inne i huset, men +20?

Har dåligt med utrymmen som är både ljusa och frostfria annars... Förutom hönshuset då, fast där blir den ju dammig...  ::) Å andra sidan, det dör den kanske inte av om den får en dusch emellanåt.  ::) Hönshuset ligger på ca +5-10 höst-vinter och vår...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 16 okt-09 kl 20:25 »

Jag har inte prövat att ha dem inomhus, de är ju väldigt stora. De behöver nog mycket ljus om de står så varmt. De behöver också väldigt stora krukor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 21 okt-09 kl 21:09 »
Jag brukar ta in min i ett rum som håller 10-15 grader och ställa den i fönstret. På våren tar jag skott och gör nya plantor av. Det går också att övervintra skott i ett glas vatten i fönstret, hela vintern faktiskt. Tålig växt! :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 23 okt-09 kl 08:34 »
Jo nog är den stor alltid, den står på en ½m hög pall och når då taket, och är väl en dryg meter i omkrets. Står i söderläge så den får bra med ljus nu. Den får nog inte stå kvar inne hela vintern, utan jag tänkte klippa ner den ngt och ställa i hönshuset, där är det också ljust men inte så varmt, utan ca +5-10. Står i en 20-literskruka...

Får prova att ta några skott, ngt speciellt att tänka på, vilka grenar tar jag, hur hanterar jag dem?

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #6 skrivet: 27 okt-09 kl 23:24 »
Kul att man kan övervintra physalis - jag visste inte det. Hur gammal kan dem blir? är det ett slags träd?

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #7 skrivet: 13 sep-10 kl 22:08 »
Hur gick det att över vintra den?

Raveluskan

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 15 sep-10 kl 12:48 »
Jag brukar ta in min i ett rum som håller 10-15 grader och ställa den i fönstret. På våren tar jag skott och gör nya plantor av. Det går också att övervintra skott i ett glas vatten i fönstret, hela vintern faktiskt. Tålig växt! :)
Tackar för tipset  :D undrade just igår va jag skulle göra med min för den är planterad i jorden i växthuset  :-[ ska alltså ta några skott. Bären är ju så goda....jammmiiiiiii :D
Das Grosse ist nicht, dies oder das zu sein, sondern man selbst zu sein.
Sören Kierkegaard

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser