Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäckning  (läst 1048 gånger)

anna.s

Betäckning
« skrivet: 12 okt-09 kl 11:15 »
Hej jag funderar på vad man skall tänka på inför betäckningen och brunsten, när är det en bra tid att släppa in baggen till tackorna?
Tacksam för alla råd då det är första gången som jag är med om detta.

gurkan

SV: Betäckning
« Svar #1 skrivet: 12 okt-09 kl 11:32 »

Det beror på när du vill ha lamningen. Här kan du läsa lite om det: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=76423.0

ulfg

SV: Betäckning
« Svar #2 skrivet: 12 okt-09 kl 20:30 »
Tänk på att tackorna går dräktiga ca 5 månader. Släpp alltså på baggen 5 månader innan du vill ha lamm. Är det utegångsfår med tackor som lammar utomhus är det skönt om de inte lammar före april i Sydsverige. Baggen betäcker de flesta ganska snabbt direkt han kommer in till dem. Sen brunstar tackorna om efter ca tre veckor. För att vara helt säker på att alla blir betäckta bör baggen alltså gå med flickorna 1-2 månader.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 3 användare (1 dolda)
Taxmamman, sökaren men hur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser