Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kök i gammat torp, BILDER  (läst 7137 gånger)

forestman78

• Södermanland
Kök i gammat torp, BILDER
« skrivet: 10 okt-09 kl 22:52 »

Någon som byggt om eller byggt kök i ett gammalt torp? Skulle vara intressant om någon några vill dela med sig av bilder på det!

Jag har ett litet 1800-talstorp i vilket jag ska bygga kök. Har bl a funderat på att platsbygga ett själv av gammalt återvunnet grovt material (t ex gamla spegeldörrar mm), köpa till en modern bänkskiva i exempelvis diabas och vitvaror i rostfritt för att få nån sorts mix av gammalt och nytt. Vet dock inte om det egentligen är en så bra idé. Har också funderat på att köpa ett komplett nytt kök i riktigt modern stil som kontrast till det gamla huset.
Takhöjden i mitt hus är låg och därför är det svårt att få plats med ett normalt kök. Har därför även tänkt tanken att ta bort innertaket, isolera vinden ovanför och på det viset kunna få plats med ett kök. Det lär ju ha funnits ett kök här någon gång men det har tidigare ägare tagit bort och inga spår av det gamla finns kvar.

Hur har ni gjort och hur såg det ut från början?
Biodlande torpare med hund och gäss.

Appeltorp 13

• Gäst
SV: Kök i gammat torp, BILDER
« Svar #1 skrivet: 11 okt-09 kl 11:44 »
Jag som trodde jag skulle få se fina bilder på ett kök i ett gammalt torp! Jag skriver en rad, så hoppas jag på att någon som har hunnit bygga kök lägger upp fin inspiration. Vi har en skånelänga fram 1800-talets början, och lever med ett klaustofobiskt litet 50-talskök. Diskbänken (den enda bänkytan) är kort och väldigt låg, skåpen räcker inte till trots att mycket köksutrustning fortfarande är nerpackad, och den pyttelilla spisen (det kallas väl komfyr?) har två plattor och en ugn man inte kan få in en hel ungtupp i. Planen är att ta ner en vägg och inreda ett kök "i gammal stil" längs med husets hela bredd (dvs inte så brett, det är ju en skånelänga).

Så här ser köket ut idag.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 12 okt-09 kl 09:12 »
När det gäller kök i gammalt hus med låg takhöjd, vill jag bara tipsa om att ett sätt att få till det bra kan vara att skippa överskåp som ju stjäl mycket luft och utrymme. Med öppna hyllor känns ett kök med låg takhöjd genast luftigare.  :)

Själv bor jag i gammalt hus med kök från 1970. Vi ytrenoverade det när vi flyttade in för 10 år sedan. Drömmen är att göra om helt och bl a sätta in vedspisen igen. Den åkte ut i renoveringen -70. Köket som det är planerat nu är ett enmanskök format som ett U med en liten matplats i andra änden. Målet är att flytta matplats till intilliggande rum, flytta Uet till motsatt sida och sätta vedspis, kyl/frys, platsbyggt skafferi och ta upp gammalt dörrhål till intilliggande rum där nuvarande Uet ligger. Men, det får bli när vi är mer stadda vid kassa än idag.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #3 skrivet: 12 okt-09 kl 10:44 »
Fast, om man kör med öppna hyllor i köket så får man antingen vara beredd på att diska mycket, eller bara ha saker som man ständigt använder ståendes där! För det blir en kletig fetthinna över allting... inte så kul. Jag har haft det så, så jag vet...

Vad är ett normalt kök, förresten? Vi har ett kök som vi kompletterar lite efter hand. Det är inte klart ännu, men det fungerar. När vi flyttade in fanns en gammal elspis med två kokplattor med tillhörande liten ugn, en liten diskbänk med några få över- och underskåp, ett gammalt skrivbord som fungerade som skafferi, ett runt matbord... och en icke-fungerande AGA-spis. Så hade vi det några månader innan vi rev ut elspisen, skrivbordet och matbordet, satte upp en fin tapet, byggde en arbetsbänk vid fönsterväggen och fick där även plats med kyl/frys och en större elspis. Och underskåp, förstås. Alla vitvaror (som för övrigt är i rostfritt och i energiklass A+) köpte jag billigt av en arbetskamrats dotter som skulle bygga ut sitt kök och då ville ha nya grejer (tack o lov för sådana människor)!  :-*

På tur står att fixa det gamla skafferiet, det ska rivas en liten vägg och införlivas med köket på ett bättre sätt. Där ska vi förvara stora grytor och pannor, är det tänkt. Fläkten ska upp också, men först en kakelvägg. Kakel har jag köpt på Höganäs internet-outlet till en femtedel av ordinarie pris. Drömmen är att få en ny, modern vedspis men det får nog vänta lite, de är rätt dyra. Men där kan jag i och för sig tänka mig att lägga en slant.

Det är roligt att fixa i ordning sitt kök lite efter hand tycker jag. Det är ju ändå där man är mest, på något vänster, och då vill man ha det anpassat efter sig själv. Om någon erbjöd mig ett helt nytt, modernt kök skulle jag förmodligen med glädje ta emot det - för att sedan omedelbart lägga ut det på Blocket.  ;) Och köpa en vedspis för pengarna!  :D
Höns, stickning och pelargoner

forestman78

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 okt-09 kl 12:19 »

Tack för era svar!
Det finns vissa likheter mellan mitt nuvarande kök och appeltorps...skillnaden är att jag inte har någon diskbänk, inga köksskåp, och bara 1 kokplatta. Ugn har jag en likadan och det går ju bra att stycka kycklingen innan man sätter den i ugnen.
Jag älskar matlagning och vill gärna ha ett funktionellt kök. Vill gärna få in överskåp på något vis, för om man inte har så gott om utrymme i huset och ändå vill ha porslin så det räcker när man får besök, blir det svårt att förvara på annat sätt. Hyllor är ju förvisso en lösning men jobbigt att behöva diska redan innan gästerna kommer.
Jag har en väldig respekt byggnaden och slits mellan tankar på att försöka återställa det till nån sorts gammalt utseende och att ändra till någon modern funktionell lösning eller en mix av båda delarna. Vill gärna ha en modern lösning men med respekt för husets historiska värden.
Tittar man på priser på kök så kan man ju bli chockad. Skulle därför tycka det var kul att se bilder på kök som inte är köpta utan hemmagjorda!
Tilläggas kan att jag bor permanent i torpet och därför vill ha ett kök anpassat för det. 

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #5 skrivet: 12 okt-09 kl 12:49 »
Jag kan ta bilder på vårt kök när jag har diskat lite...  :-[
Angående priser så tror jag vi ligger på mellan 8 000-10 000 kr nu för vårt kök. Då har vi alltså bytt ut och fått till spis, kyl/frys, fläkt, belysning, lång bänkskiva, kort bänkskiva, tre stora underskåp (varav en med lådor) och två små, luckor, handtag, takfärg och tapet. Kvar att betala för är kakel, klinker till lilla skafferiet, hyllor till skafferiet, hyllor över AGA-spisen och färg till de gamla köksluckor vi har kvar. Det kanske går på lite drygt 2000 kr till. Så vi landar på mellan 10 000-12 000 kr för hela köket. Fast då har jag i och för sig inte räknat med vedspisen som jag vill ha...

Hmm... nu tycker jag det låter mycket med 12 000... men det är det väl knappast...

Ska kanske tillägga att vi har en sorts skånegård från 1885, tämligen orörd genom åren. Så mycket är ursprungligt och det försöker vi förstås bevara, men även anpassa efter våra behov.
« Senast ändrad: 12 okt-09 kl 12:51 av yrian »
Höns, stickning och pelargoner

forestman78

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 okt-09 kl 14:24 »

Så trevligt Yrian!

Jag ser fram mot bilder på ert kök! Kostnaden tycker jag låter högst rimlig!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 okt-09 kl 14:39 »
Vårt ställe är från -52 och kan väl knappast kallas torp, men köket var orkinal när vi flyttade in och vi har totalrenoverat det. Vi har byggt det mesta själv men "fuskat" med en del där vi kunde spara tid. Tex är köksskåpen från Hornbach men luckorna har vi gjort själv. Jag kan oxå lägga in lite bilder senare om intresse finns. Tyvärr hade vi ingen digitalkamera då vi byggde så orginalskicket kan ni nog inte få se men det får väl gå ;)

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 12 okt-09 kl 16:39 »
Fast, om man kör med öppna hyllor i köket så får man antingen vara beredd på att diska mycket, eller bara ha saker som man ständigt använder ståendes där! För det blir en kletig fetthinna över allting... inte så kul. Jag har haft det så, så jag vet...

Jo, det är klart. De öppna hyllorna får vara till vardagsporslin och sån't som man använder dagligen. Om man fuskar med moderna underskåp kan man skaffa sådana med utdragbara lådor. Där får man plats med massor och det är lite smidigare än skåp med hyllor. Annars är jag en stor vän av skafferier.  :) Ett rejält skafferi från golv till tak rymmer hur mycket som helst.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 okt-09 kl 16:51 »
Jag ska se om jag kan få bror min att lägga in bilder på sitt kök. Jag vet inte om stommarna är platsbyggda, men lyckorna har han i alla fall snickrat själv av pärlspont och målat med kromoxidgrön linoljefärg. Det är knalligt men snyggt, och trots att de har en ganska modern stuga (60-tal) så blir atmosfären mer av sekelskiftet 1800-1900.

Vi har ett jättefint skafferi, men det ligger inte i köket, utan i motsatt ände av vårt avlånga hus. Det bör vara byggt i början av 30-talet, för min farmor (född -25) minns när det byggdes. Det är välisolerat och hyfsat kallt även mitt i sommaren (dock inte helt mejerikallt när det är som varmast ute). I nuläget förvarar vi mest vin och andra drycker där, men planen är att det småningom ska fungera ungefär som en jordkällare ovan jord.

Vi har också funderat på överskåpens vara eller inte vara! Lösningen blir antagligen överskåp i en del av köket, men inte i hela. Det är väl så ni har det, Yrian (tänk att man inte kan minnas sådant när man börjar tänka på det)?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 13 okt-09 kl 14:09 »
När vi köpte vårt torp fanns: ett gammalt kylskåp av den där gamla bulliga stilen som säljs nytillverkade nu också och kallas något med nostalgi. Vi sålde vårt för tvåtusen (blev rätt paffa...), en bänkspis sån med två plattor och ugn (och kortslutning), en fungerande vedspis (Norrahammar), en slags bänk med perstorpsplatta och skåp under som de stått och diskat vid, det gick inte öppna skåpet under, för luckorna hade fastnat, troligen av fukt, fick brytas upp. Ett stort skafferi fanns det också. Annars ingenting, ingen diskbänk, inga skåp.

Vi fick ett stort och ett smalt underskåp och en lådrad med skärbräda av en kompis som slängde ut sitt, det passade efter lite modifiering till en beg liten diskbänk. Maken tillverkade själv sådana där gammaldags skåp med luckor som man drar framför varandra, bra om man har ont om plats.

Detta var vår sommarstuga på den tiden. Nu bor vi där permanent och kände att köket blev för litet så nu har vi byggt till det och satt in ett modernt kök men med 'lantligt' utseende.

Om någon är intresserad säljer vi: en fungerande spis, en sådan med fyra plattor, vit emalj; ett kylskåp med liten frys över, en fläkt, minns inte märkena på dem, kan kolla sen. Inget är äldre än fyra år...

Foton på köket som det såg ut innan tillbyggnad:
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

forestman78

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 13 okt-09 kl 14:33 »
Tack för bilderna!
Ser mysigt ut!

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 okt-09 kl 10:15 »
Det där var snyggt 50-tal, inte ursunkigt som vårt lätt kan kännas. Kanske har våra luckor en gång haft en lika vacker blå färg... Nå, ett kök ska det bli en vacker dag! Vi ska bara ha ordning på badrummet först... :P

Tack för inspirationen! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser