Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägsta temperatur för grundmålning utomhus  (läst 3123 gånger)

Jonte

• Uppland
Lägsta temperatur för grundmålning utomhus
« skrivet: 10 okt-09 kl 13:16 »
Hej!

Kan man måla med Nordsjö Tinova utegrund om det är bara 6 grader ute? Det står inget om lägsta temperatur på burken. ("Läs mer i vår broschyr" osv, står det bara. Jaha, och fick jag nån broschyr med? Fanns den att hämta på nätet? Näerå.)

Jonte

manna

• -
SV: Lägsta temperatur för grundmålning utomhus
« Svar #1 skrivet: 10 okt-09 kl 13:23 »
Det tar ju längre tid för färgen att torka, men ajg tror det funkar. Vid frost blir det inte bra, så kolla SMHI i förväg...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Jonte

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 okt-09 kl 13:40 »
Aha, då får jag nog vänta till i morgon bitti. Natten mot måndag skulle det i alla fall vara plusgrader. Tack för rådet!

Digger

« Svar #3 skrivet: 11 okt-09 kl 19:10 »
målning nu kan ge två problem.
1 är att då det finns fukt i trä så har det svällt, så till våren kommer det krympa i trä o om man målar med anna kulör så kan den gamla synas i sprickorna. Min firma fick måla om ett hus i sommar, som var grundat med ljus färg, och färdig stryken med mörk i fjol höst. trä krymte så  det blev randigt

2 är att om det är sista strykningen, så om det är dagg i luften och det inte torkat, så kommer det se illa ut, dvs att måla inte sent på eftermiddan.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Jonte

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 okt-09 kl 22:11 »
Det låter som att jag får lämna det omålat till våren... (Hann inte upp och göra det tidigt i morse, och sen litar jag inte heller på att det förblir plusgrader i natt.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser