Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägsta temperatur för grundmålning utomhus  (läst 3122 gånger)

Jonte

• Uppland
Lägsta temperatur för grundmålning utomhus
« skrivet: 10 okt-09 kl 13:16 »
Hej!

Kan man måla med Nordsjö Tinova utegrund om det är bara 6 grader ute? Det står inget om lägsta temperatur på burken. ("Läs mer i vår broschyr" osv, står det bara. Jaha, och fick jag nån broschyr med? Fanns den att hämta på nätet? Näerå.)

Jonte

manna

• -
SV: Lägsta temperatur för grundmålning utomhus
« Svar #1 skrivet: 10 okt-09 kl 13:23 »
Det tar ju längre tid för färgen att torka, men ajg tror det funkar. Vid frost blir det inte bra, så kolla SMHI i förväg...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Jonte

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 okt-09 kl 13:40 »
Aha, då får jag nog vänta till i morgon bitti. Natten mot måndag skulle det i alla fall vara plusgrader. Tack för rådet!

Digger

« Svar #3 skrivet: 11 okt-09 kl 19:10 »
målning nu kan ge två problem.
1 är att då det finns fukt i trä så har det svällt, så till våren kommer det krympa i trä o om man målar med anna kulör så kan den gamla synas i sprickorna. Min firma fick måla om ett hus i sommar, som var grundat med ljus färg, och färdig stryken med mörk i fjol höst. trä krymte så  det blev randigt

2 är att om det är sista strykningen, så om det är dagg i luften och det inte torkat, så kommer det se illa ut, dvs att måla inte sent på eftermiddan.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Jonte

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 okt-09 kl 22:11 »
Det låter som att jag får lämna det omålat till våren... (Hann inte upp och göra det tidigt i morse, och sen litar jag inte heller på att det förblir plusgrader i natt.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser