Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slö duva-vad e fel ?  (läst 1751 gånger)

Taggis

• vänner
Slö duva-vad e fel ?
« skrivet: 09 okt-09 kl 13:53 »
Jaha nu kommer några frågor om den andra duvan jag har här hemma  :-[.(Ringduvsungen mår kanon äter & växer  ;D)
Jag fick ju en rasduva som var upphittad som jag nu haft i 2 veckor ,den bor i egen stor bur & har ätit & druckit frm till igår.
När jag skulle ge mat & vatten i morse såg jag att den inte rört mkt av maten den fick igår & den sitter liksom & huttrar i buren.
Varför gör den det ?Den sitter inte i drag har inte varit ute sen jag fick den för 2 v sen så nu börjar jag bli orolig för den.....är d något på tok med den & isåfall vad ?
Behöver den kanske rent av en partner/sällskap så d e d som är felet ?Kan man kanske ha den med ringduvan eller det bör vara en rasduva av samma sort?

Tacksamm för alla tipps & råd jag kan få......igen  ;).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Slö duva-vad e fel ?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-09 kl 11:35 »
Hej!

Öppna näbben på henne och se om du kan hitta någon gul beläggning i svaljet, ser ut som en gul svampaktig konsistent. hittar du det så är det gul knopp. En ganska vanlig sjukdom.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 10 okt-09 kl 12:19 »
Hon ser mkt piggare ut idag & skakar inte heller som igår så kanske d bara var nåt tillfälligt?
Men jag ska ändå kolla henne i munnen ,vad gör man om d är gul knopp hon har ?

Tack Lars för att du finns här & svarar på mina frågor,har ingen i bekantskaps kretsen som har duvor så jag har ju ingen att fråga hemmavid.

Du har PM frst  :).

Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 okt-09 kl 15:57 »
Hej!

Det är kul om man kan hjälpa till, du vet även jag har varit nybörjare.

Ta duvan i handen, håll hennes bröst mot din mage, nu börjar du gå över duvan känn med dina fingertoppar för att se om du kan finna något som inte är bra och då speciellt hur hullet känns på bröstet.

Bröstet ska inte vara som ett spetsigt V utan mer som ett U
Öppna näbben och titta ner om det ser fräscht ut, inget slem o dyligt
Duvan ska ha vita näbbvårtor om hon är frisk.
Avföringen ska se fin ut.

Här kommer Svenska Duavelsföreningens hemside adress och även den Danska

http://www.rasochflygduvor.se/styrelse.html

www.raceduen.dk

Lycka till !       PM-ar när jag har tagit reda på lite mer om det andra.
/Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser