Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalla mig sjuk (det tycker jag själv om det här xD) men det funkar!! ;X  (läst 11055 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Heja! Jag tyckte det var häftigt och inte ett dugg sjukt! Jag tror inte jag hade haft tålamod till det. Dessutom hade jag säkert krossat ägget när jag sov.

Det påminner mig lite om min amerikanska brevvän när jag var tretton fjorton år, hon var ungefär lika gammal som mig och de hade typ barnkunskap i hennes skola och då fick de varsitt ägg (eller om det var urblåst kanske, minns inte) som de fick gå runt och bära på en hel vecka för att lära sig handskas varsamt med en bebis (antar jag, jag tyckte bara det lät helknäppt då minns jag). Hon hade den inte i behån givetvis, vet inte var hon hade det överhuvudtaget bara att hon hade med det överallt. Sen råkade hon ha sönder det och blev precis ifrån sig...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
Det här kan bli början till en trend...ruva fram din egen kyckling..lyckas det så är det väl i samma klass som att kläcka fram en kyckling från ICA eller vad säger du Fredrikslund?
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Aklejan

• -
Du är ju verkligen bara så Härlig!!!
Lycka till...  ;D........Med din nya "kompis för livet"

gernsö

• Skåne
SHit du är verkligen knasig, men jag gillar det...... Dock ska du nog inte hångla för mycket med pojkvännen, kan bli omelett.....

Om du vill ha avlastning så kan du välja en mindre plastlåda, där du lägger en lite fuktig handuk i botte, tar en vanlig lampa och sätter strax över, termometer, sen täcker du lådan  så pass mycket att temperaturen håller rätt mått. Det enda som händer  om det inte blir jämt är att det kan ta ett par dagar längre, så kämpa på och testa dig fram, hoppas verkligen att du lyckas..... för jävla häftigt säger jag bara.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

• Skåne
Och förresten, jag glömde säga
-VI ÄR ALLA LITE KNASIGA HÄR PÅ ALTERNATIV, PÅ ETT ELLER ANNAT VIS, SÅ DU KAN KÄNNA DIG SOM HEMMA.....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Fredrikslund

• Södermanland
Det här kan bli början till en trend...ruva fram din egen kyckling..lyckas det så är det väl i samma klass som att kläcka fram en kyckling från ICA eller vad säger du Fredrikslund?

HAHAHA ;D *tummen upp* Om inte en bättre klass ;) (ICA hälsar från himlen ;D )

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
Tokigt men kul tycker jag!
elliha.blogspot.com

hönsmamma 11

• Södermanland
ja det är verkligen såna personer som behövs här ute i världen ;D först suzann med sin ica kyckling och nu du med bh -höna -09 det är värt att ringa aftonbladet. lycccccka till . jag har en son som är lika gamal som du . jag tror inte han skulle ha tålamod att ha ett ägg i sina karlsonger i 21 dagar. tacka vetja kvinnor med tålamod.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
snacka om att vara hönsmamma!!! väldigt imponerande!!!  ;D lycka till

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Haha, tack! ;D Ja... Idag har jag känt mig som en riktig hönsmamma! Har kläckts smått hemma hos min pojkvän, och elektrikern har varit här... Och de stängde av strömmen så de dagsgamla stackarna frös som attan i kläckaren! :'( :'( :'(

De har fått legat och mysit med mig under tiden strömmen var borta. Även någon timme nu på kvällen under tiden jag kollat på tv... Så jäkla söta och har aldrig varit med om coolare (lugnare) kycklingar! De brukar ju annars sprattla lite och pipa efter mamma när hon kommer för långt bort... Dessa är helt tysta, helt slappa och rätt som det var så hade hela bunten somnat i min famn. Var tvungen att kolla om de andades, var läskigt ju! xD Som helt slappa och döda! Haha... :P Så även om jag alltid kommer tycka att naturruvat är bäst så får ändå maskinkläckta ett + här... För jag råkar gilla gosiga höns. ;D Nästan ett krav hos mig, gillar inte alls flaxiga livrädda höns.  :-X

... Problemet nu är att när vi lagt tillbaka dem i kläckaren sitter en, den som gosade mest och skulle borra in sig i håret på en... Den sitter och skriker efter mig heeeela tiden!!! >_______< :-\

Angående aftonbladet så... Njääää...  :-[ :-[ :-[ T.ex. så vet inte min  mamma om någonting eller någon annan i familj och släkt. De skulle få slag. xD Sedan i skolan - *pekar* "DÄR ÄR HOOON". O____O''
Så jag tycker att det duger att ni på alternativ endast får veta! ;D

Föresten, jäklar vad fort lillen i ägget växer! Lös ägget i morse, då hade den fått en "svans"... Nu lös jag den ikväll och då hade den under dagen blir dubbelt om inte nästan trippelt så stor och har även börjat röra på sig i ägget (guppa sådär).

PS: HÄR KAN NI SE DE SMÅ SÖTNÄBBARNA LIVE - Kameran kommer att vara igång i minst en halvtimme ;D DS

http://www.ustream.tv/discovery/live/all?q=byle+h%C3%B6nsg%C3%A5rd

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst

PS: HÄR KAN NI SE DE SMÅ SÖTNÄBBARNA LIVE - Kameran kommer att vara igång i minst en halvtimme ;D DS

http://www.ustream.tv/discovery/live/all?q=byle+h%C3%B6nsg%C3%A5rd

Gud vad gulligt :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
hahaha har läst igenom hela tråden och är glad att jag hittade den  ;D

ser fram emot resultatet Linkoso och tummen upp för ditt engagemang !  ;D :-*
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

taccotad

• Skåne
Härligt Linkoso! Jag råkar veta en till som har ägg i sin bh då och då som också är här på alternativ ;)

Fredrikslund

• Södermanland
haha, blir så sugen på att göra det nuuu, låter så himla roligt. synd att det tar 3 veckor bara :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Fjuck.... :( Jag vet inte om det är något annat eller om det är min kropp som helt enkelt överhettat (kommer text längre ned) ägget. Det ser inte så levande ut längre... Kan dock inte se någon blodring men måste anstränga mig för att se små tunna svaga blodkärl. Fostret ser man tydligt, drygt 1 cm lång är den. Men rör ej på sig... >_<'' Törs dock inte knäcka det eftersom jag knäckt ett sådant här liknande ägg förut där man inte såg några blodkärl och då ramlade ett levande foster ut! :'(

Ang. misstänkt död... Jag började bli sjuk till helgen och under en kväll och natt hade jag ca 40-41 graders feber! :'( Ägget såg man levde tydligt innan febern kom... Jag tänkte lite på det men kändes konstigt om min kroppsvärme... Jag menar, jag tycker inte att det borde kunna bli så varmt? Men nu börjar man ju undra när det ser ut ägget kolade av efter min höga feber. =(
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
rolig tråd  :D :D ;D ;D
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

gernsö

• Skåne
Hej, knäck inte ägget, ge det någon dag till. Ha tålamod.
SYnd med din feber, men sen beror det ju på hur ägget har legat, menar, om det varit helt täckt eller en del av det har haft en bit yta som varit fri där lägre temp kan ha kommit åt. Sjukt svårt att förklara, jag har ju inte mött dig och vet inte vilkenstorlek du har på bröst och hur de ser ut, men  jisses sikket pladder. Menar att om ägget alltid är täckt av hud eller bara halva ägget liksom. För då har det  inte kommit upp i samm temperatur som du haft. Detta gäller även om vi bortser från febern, om det inte ärhelt täckt av hud, ( tyg gäller inte)  så behöver inte temperaturen gå upp till de grader det ska vara, utan då håller det kanske bra 37 grader, vilket betyder att i början så utvecklas fostret normalt, men lite långsammare, men när mer tid har gått så slutar det utvecklas för att det blir för låg värme och dör. Det är stor skillnad på att få ojämt temperatur, dvs man öppnar kläckmaskinen, hönsmamman råkar putta ut ägget en stund ( men att då det har det värmt så får det korrekt temp), och att sedan inte kunna ge ett äg rätt temp då det hela tiden får värme men för låg....
vilket jäkla pladder, hoppas att du/ ni förstår......

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Haha, jag tror jag förstår.... ;D Jag har rätt små...  :-[ Ägget har legat tätt mot min hud hela tiden. När jag skulle vända det under tiden jag hade feber (har fortfarande feber men inte lika hög... >___<) så var det verkligen jättevarmt ägget.  :-X Förut kändes det ungefär som när man pillade under en höna, lagom varmt... Men under den höga febern var det ca dubbelt så varmt...  :-\

Gjort en bild på hur det ser ut i ägget nu. Embryot i mitten sedan ser man som vissa delar av blodkärl svagt på vissa ställen, ser nästan ut som de ligger långt in i ägget på något sätt. Embryot verkar sitta fast som det ska, eller hur man ska beskriva det. Ni vet när man lyser en veckas ägg så när man vickar lite på ägget så rör sig embryot men det far inte iväg åt alla håll i ägget utan det ser ut som det sitter fast i en punkt till skillnad mot andra tidigt döda embryon som har som åkt omkring i ägget när man rör på det (kan liknas som en luftblåsa har släppt fast ett embryo istället). Och som sagt... Ser ingen blodring vilket jag alltid brukar se på döda vid denna ålder. =/ Det är det  där att jag har så svårt att se några blodkärl.... Man brukar ju se dem jättetydligt annars, inte som små jättetunna bitar här och där och sedan försvinner på vissa ställen?

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
skitkul tycker jag med hela historien! Du, gör inget med ägget det utvecklas i lite olika faser o det behöver inte vara kört nu.

Ja eftersom ingen här känner mig (o aldrig kommer få veta vem jag är hoppas jag) så kan jag berätta att jag fött upp åtskilliga dvärgkycklingar inomhus när mammorna lämnat äggen.
Låda, lampa 40 w, tempmätare o en bomullsrondell m fukt på.

Mesta av individerna i min flock är tama för de har växt upp inne med mig, 2 st fick separationsångest så jag var faktiskt tvungen att ha dem i sängen. Sen blev det i mitt öppna klädskåp o de flög ner o väckte mig varje morgon o ville ha mat.
Nu har jag Svarta tassen inne, övergivet ägg som lyckligtsvis blev en vacker hönskyckling. Hon sover i en pälshatt bredvid mig i dubbelsängen, och det är hur mysigt som helst att ligga o läsa på rygg när hon sitter på mitt bröst o knaprar fjädrar.

Nu kan man ju tycka detta är äckligt o jobbigt mm....men...det varar en kort period, vid 4-5 månader så är det ut i hönshuset som gäller. Å visst bajsar kycklingar på en (vuxna höns gör inte det de går undan först) men tänk barn som bajsar,kräks mm å sen som tonåringar får man ligga o torka fyllespya..i 18 år!
jag har inga barn kan jag säga med...det förklarar väl en del  :D
Nåväl. lyckan att ha fött upp ett litet liv som när den är vuxen känner total tillit och dessutom lär de andra kycklingarna i hönshuset att jag är en bra person, det är mkt värt det!
fortsätt vara knasig för tids nog ska man bli allvarlig iaf.
kram från mig o hönsen
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
Ser lite skumt ut men jag är osäker på om det har dött..kan mycket väl ha klarat sig..tror inte att din feber dödade det i vilket fall eftersom det förmodligen inte var omgivet av hud helt även om du hade +40 graders feber
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare
gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser