Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hel havre  (läst 6578 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
hel havre
« skrivet: 08 okt-09 kl 17:13 »
Hejsan! Mina höns och ankor får just nu allfoder som jag köper på lantmännen + matrester.
Har nu kommit på att det blir rätt dyrt med allfodret... Grann bonden ger sina ankor hel havre och tycker jag kan göra likadant.. Men kan ankor och hönor tillgodose sig hel havre?
Vad matar ni era höns/ankor med?  ???

Fredrikslund

• Södermanland
SV: hel havre
« Svar #1 skrivet: 08 okt-09 kl 17:45 »
jag gav hel havre förr, men mina hönor gilalde inte det. vet dock andra som gör det. jag ger nu mina höns samt ankor 1/3 allfoder och 2/3 krossad havre istället, vilket är vääldigt populärt :)
« Senast ändrad: 08 okt-09 kl 18:28 av Fredrikslund »

@nn

• Hönsmammann
« Svar #2 skrivet: 08 okt-09 kl 18:11 »
Jag ger våra höns helfoder, hel havre, solrosfrön och matrester. Däremellan så äter de allt vad gott de hittar ute på nejderna och det är en hel del.
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

Live

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 okt-09 kl 18:31 »
Allfoder plus krossad säd till hönsen utom till värpisar som får värpfoder plus krossad säd. sen tillskott från köket som godis ibland.

Ja sen är det dyrt med djur så man håller så många så att de får den mat de bör ha. finns inga genvägar.
Hör ofta att ojoj jag måste hitta på ngt för att dra ner på foderkostnaden och då anser jag att man har för många djur.
Varför inte ha 5 hönor som man kan hålla med allfoder alt värp utan envist ha 30 st som man bara ger en sädsort man kommer över för tillfället :P ex
Över mitt förstånd.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 08 okt-09 kl 18:50 »
Mina käkar hel havre med förtjusning!

Tillägg: De får även helt korn, allfoder, snäckskal, matrester, grönt mm.
« Senast ändrad: 08 okt-09 kl 18:53 av Soshila »

johe71

« Svar #5 skrivet: 08 okt-09 kl 19:23 »
Men kan ankor och hönor tillgodose sig hel havre?

Höns har inga som helt problem med det pga sin muskelmage som fungerar som en liten kvarn. Man brukar räkna med att det går åt 5% mer spannmål om den är hel istället för krossad.

Ankor har jag ingen koll på hur deras matsmältningssystem fungerar....

Vad matar ni era höns/ankor med?  ???

* 2/3 spannmål (korssad, oftast havre och korn), 1/3 koncentrat (värpex pk från granngården).
* snäckskal i fri tillgång
* värmebehandlade (=kokade) matrester
* på hösten (nästa vecka typ) brukar jag köpa en 25-kilos säck fodermajs från granngården som de sedan får lite av varje dag under vintern (säcken brukar räcka fram till vårkanten)

putte95

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 okt-09 kl 19:58 »
jag ger till de vuxna. på våren, sommaren- 1 del värp blandat med en del kornkross, på hösten, vintern byter ja värp mot allfoder..
köpte en säck havre men de sortera ut de goda o nobba resten, men de åt gässen upp...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 08 okt-09 kl 20:09 »
jag ger mina blandsäd
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 okt-09 kl 20:11 »
Hel havre o korn och en smula värpkoncentrat, plus matrester och allt de hittar ute under dagen - frigående - mycket gott..

Jag har fått för mig att de är fastare i avföringen när man ger helsäd.. muslelmagen får jobba = bra.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 okt-09 kl 22:59 »
Allfoder plus krossad säd till hönsen utom till värpisar som får värpfoder plus krossad säd. sen tillskott från köket som godis ibland.

Ja sen är det dyrt med djur så man håller så många så att de får den mat de bör ha. finns inga genvägar.
Hör ofta att ojoj jag måste hitta på ngt för att dra ner på foderkostnaden och då anser jag att man har för många djur.
Varför inte ha 5 hönor som man kan hålla med allfoder alt värp utan envist ha 30 st som man bara ger en sädsort man kommer över för tillfället :P ex
Över mitt förstånd.

Självklart kostar djur pengar, det vet vi alla. Men sen kan jag tycka det är onödigt att bara ge dem allfoder som är ganska dyrt, haft flera mellan händer, om det går lika bra att ge dem lite av det + blandad säd som jag köper av min ekologiska grann bonde.
Det är ju som att jag skulle käka oxfile från brasilien varje dag när det går lika bra med ekologisk kotlett? ;p
Huvudsaken är att djuren får en balanserad sammansatt kost och mår bra :D 

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 09 okt-09 kl 00:08 »
Varför skulle man bry sig MINDRE om sina djur bara för att man vill ge ett naturligare och närproducerat foder till hönsen? Nä, man MÅSTE ge processat färdigfoder, för annars mår dom jätte, jätte dåligt, eller vad...??
Det är likadant som snacket om torrfoder till hundar. Det MÅSTE man ge, för annars kommer hunden att dö en kvalfull död... Döööh...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #11 skrivet: 09 okt-09 kl 00:34 »
Kör själv med och har gjort så i 10 år ungefär havre, vete, majs, soja, linfröolja, vetegroddsolja, vitamin/mineral för nöt som jag krossar till dom små och okrossat till dom äldre..kostar runt 2,50:-/kg vet inte vad allfoder kostar men antar att det är dyrare..startfoder ger jag till nyfödda i 14 dagar sen går jag successivt över till krossat hemgjort foder.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

snowrabbit

• Småland
« Svar #12 skrivet: 09 okt-09 kl 09:10 »

Självklart kostar djur pengar, det vet vi alla. Men sen kan jag tycka det är onödigt att bara ge dem allfoder som är ganska dyrt, haft flera mellan händer, om det går lika bra att ge dem lite av det + blandad säd som jag köper av min ekologiska grann bonde.
Det är ju som att jag skulle käka oxfile från brasilien varje dag när det går lika bra med ekologisk kotlett? ;p
Huvudsaken är att djuren får en balanserad sammansatt kost och mår bra :D 

Det håller jag absolut med om.Jag började med allfoder, men mina höns är inte alls förtjust i det.Sen började jag blandar själv med helsäd och värp +matrester och dom verkligen älskar vete, havre  osv. Det somligger vid sidan om sen är värpfodret.
Under vintertiden får de även solrosfrö och det är väldigt populärt.Sen har jag de frigående mestadels och då behöver de inte alls så mycket mat .Jag håller precis på att fråga runt här om jag kan köpa av bonden direkt. inte bara bör att det blir billigare ,mest för att jg vi handla direkt och slipper långa sträckor.Tycker DET är onödigt.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 09 okt-09 kl 09:13 »
Såhär gör jag:
Ett KRAFTIGT färdigfoder, t.ex. Start eller Maxi. Detta ges i olika mängd beroende på behov. Mycket till småkycklingar och producenter av avelsägg och djur som ruggar. Inget eller minimalt till hönor i vintervila och vuxna tuppar.
För övrigt får de hel sspannmål och ev. ärtor. Plus vad de hittar ute förstås.
Detta är enkelt och har fungerat  utmärkt i massor av år.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vurre

« Svar #14 skrivet: 09 okt-09 kl 10:07 »
Mina höns får helt spannmål: havre, vete, korn, ärter samt kalk. Sen går de ute och petar i sig vad de vill.
snus? vad är priset på en pris?

Helle-Mari

• -
« Svar #15 skrivet: 17 okt-09 kl 19:40 »
Mina käkar ochså hel havre med stor förtjusning och även hel vete.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #16 skrivet: 18 okt-09 kl 09:52 »
hej,

mina får pellets 30% hel korn o havre 70% matrester plus fågelfrö som godis... även det de hittar ute samt ett skål varm gröt på morgonen nu när det är kallt ute... jag blöta bara upp havreflingor i varmt vatten... det uppskattas!!!

samt snäckskal i fritillgång...

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 4 användare (2 dolda)
addebadde, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser